Skogsmiljö och Trädlära

Svamprapporten

13 inlägg 9264 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svamprapporten

boksson  
#99360 Hej tänkte starta en ny tråd med svamprapporter, mest nyfiken på hur mycket och vilken sort svamp det finns ute i markerna.

Jag var ute igår och plockade två korgar med karljohansvamp (nv Skåne) på 10 minuter. Gick en ny tur i dag och hittade 4-5 st nya på samma ställe som jag plockade på i går :grin: . Det ser ut att bli ett bra svampår i år



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svamprapporten

halvproffs  
#99374 Här har det varit så torrt att det knappt finns oätliga svampar. Men nu har vi fått lite regn så dom kanske kommer nu dom ätliga. Har dock plockat några liter kantareller.

Användarvisningsbild

Re: Svamprapporten

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99383 har hittat gula kantareller taggsvamp o även har ja sätt tratt kantareller komma har plockat några liter o tanten i grannporten blir så glad så...

Avatar Fallback

Re: Svamprapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99409 Vi har varit ute tre ggr under augusti och plockat (vi har två ställen vi går till) kantareller. Inte så mycket än åp länge, men vi kanske drar ut till lördag igen.

Användarvisningsbild

Sv: Svamprapporten

Fredrik Reuter  
#337628 Hur ser det ut i svampskogen, har ni börjat skörda ännu? Och isåfall, vilka svampar har gynnats mest av vädret 2015?

Användarvisningsbild

Re: Svamprapporten

rocky  
#337633 Dom gula har vi plockat en hel del och även blåbär.

Avatar Fallback

Re: Svamprapporten

Blivande snickare  
#337642 Mycket kantareller,dom kom dessutom tidigt i år.
Blåbär finns det åxå mycket men det brukar vi inte plocka annat än i munnen :D

Avatar Fallback

Re: Svamprapporten

Krokmark  
#337654 Blåbär är det som sagt gott om men lingonen är det sämre med.
Har inte sett ett enda som börjat bli rött än så de få som finns är mycket sena.

Avatar Fallback

Re: Svamprapporten

jannee  
#337657 Södra Kalmar län - förhållandevis dåligt med svamp. Varit för torrt och även för kallt, blåbär = gott om på vissa ställen, tvärtom på andra. Tar 2 timmar för att riva ihop 10 liter - sedan tar det lika lång tid att rensa - nästan :oops:

Avatar Fallback

Re: Sv: Svamprapporten

Krokmark  
#337658 2 timmar för 10 liter? :shock:
Herregud, på den tiden får jag ihop max 2-3 liter...

Användarvisningsbild

Re: Svamprapporten

machonisti  
#337661 Mycket kantarellbebisar. Blev mellan två och tre liter utav dom enstaka plockbara storlekarna. Känner bara igen tratt och gul kantarell och Karl-Johan, men de är ofta maskätna.

Avatar Fallback

Re: Svamprapporten

jannee  
#337664 Jag plockar INTE :oops: river av med bärplockare. För några år sedan när det verkligen var gott om blåbär rev jag av 35 liter på 3 timmar. Tyvärr lär man ALDRIG mer få uppleva ett så gott bärår.

Avatar Fallback

Re: Sv: Svamprapporten

Krokmark  
#337675 Jag river också... :cry:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).