fre 27 aug 2010, 22:17#99208
Uvskogen skrev:1) Får man köra med kedjor på asfaltsväg nu?
2) Bör man ta av kedjorna om det är ett alternativ, under barmarkstid?
3) Är det svårt att få på kedjor själv?
4) Växlar man med bibehållen gas (har handgas)?
5) Hur bör man ha frontskopan när man kör - så man ser framåt eller finns det nåt idealläge?
1) Vet ej, men kedjorna slits mest där de behöver vara som skarpast - dålig affär att köra asfalt med kedjor - äter snabbt upp det bästa bettet från ett par nya kedjor.
2) Ja, om det är torrt så har man lika bra fäste och minskar risken att tända eld på skogen. Men det räcker med lite nattfukt så blir det halt igen... Själv skulle jag hellre kosta på mig ett par bra däck än att hoppa runt med kedjor på sommaren. När däcken har 20 - 30% mönster kvar är de rätt "ofarliga", ekonomi att byta enl. mig.
3) Nej, att få på dem brukar gå bra som "Nutte" säger, men att sträcka dem så de inte hänger som en säck kan vara värre. Ofta får man spänna dem efter någon dags körning.
4) Det gör man inte, men det går att köra nästan lika bra med handgas, bara att träna
5) Håller med "Nutte", så lågt det går. Ofta ser man folk som måste ha skopan en meter över marken, tyder på att de inte kan köra. Man ser sämre plus att skopan kommer lägre fram. Tänk att möta en sådan med bil... På väg räcker det med 20 - 30 cm över backen, om det går lätt upptiltad så att skopan inte hugger om det skulle hoppa till oväntat mycket...
Assumption is the mother of all fuck ups...