Skördare

kapar inte igenom

19 inlägg 7126 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98873 håller på att bli lite galen. Mitt lm7000 vill inte såga igenom. Nytt drev, svärd och kedja. Ändå står det bara där och tuggar. Sen hoppar gärna kedjan av med. Vad beror detta på? Först tänkte jag slitna svärd men de har jag ju märkt att de inte beror på de. Kan de va nåt att svärdhållaren som är lös eller glapp?



   TS
Användarvisningsbild

Re: kapar inte igenom

skogsjan695xl  
#98875 Känner igen detta felet, hade ett liknade på LM 750. Det var högtrycksventilen som var kass så det blev inte nog med olja till sågen, för övrigt gick aggregatet fint, var bara sågen som inte hängde med riktigt.
Du kan även prova att ställa upp trycket på svärdmatning. Nu vet jag inte om det är samma på 7000 och 750, men på 750 fanns 2 st ventiler under kåpan som man vrider på med en 19 nyckel om inte jag minns fel. en är till mät hjul och ändra svärdmatning. Men du kanske kan ställa allt sånt genom datorn.

Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98881 Men om sågen är seg så borde det väl kapa fast långsamt? Det funkar bättre på de grova första bitarna. Sen kan man tycka om och om igen på kapa knappen och det blir bara ett litet spår i trädet. Sen matar man fram 3cm och det funkar det eller så hoppar kedjan

   TS
Användarvisningsbild

Re: kapar inte igenom

masterchief  
#98883 Kör du 1,6 kedjor i svärd avsedda för 2,0?
Då kan jag tänka mig kedjan lägger sig snett och vägrar kapa samtidigt som svärdet håller emot.

Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98888 Nja det ska väl vara 1,6 svärd

   TS
Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98941 Hur är det när man kapar "tomt",dvs utan träd i aggregatet :?:
Går svärdet ut jämnt och fint lr :?:

Kan va nåt med svärdmatningscylindern lr returoljan från densamma

Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98958 Det funkar fint då med.

Har upptäckt att kolven som sträcker kedjan läcker. Den är nu bytt. Ska bara hem och äta sen ut igen och sätta dit den.
Det torde väl vara en bov i dramat om den inte klarar av att hålla kedjan sträckt?

   TS
Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98977 Jaha här kommer visst alla fel på rad. När allt sitter på plats så tror den att kapen är hemma hela tiden så det blir väl givar byte.

Sen hjälpte det inte riktigt att byta kolven, det läcker inte men samma fel med att det inte vill kapa är kvar.

Kan det vara reduceraren till sträckkolven som är paj? Hur hårt spänner en automat spännare.
Nu kunde jag lätt lyfta på kedjan så att jag såg hela drivlänken utan problem

   TS
Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98993 Vilken sträckare har du, en F2:a eller hultdins?

Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99002 F2:a. DEt finns väl lite olika modeller va? Min tar hydraultryck från läckoljeledningen från sågen

   TS
Användarvisningsbild

Re: kapar inte igenom

skogsjan695xl  
#99028 Kan vara en reduceringsventil. Kom på att 911an betedde sig så, iof så gick svärdet väldigt sakta ut, ibland gick det fort. Men den orkade knappt att kapa igenom, och flytta man lite så kunde den kapa. Detta var oberoende av vilken diameter det var på stammen iof.

Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99031 DEt är inget fel på orken. Det är full fart och ork på kedjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99043 Slå en singnal till JPS teknik som tillverkar F1 och F2 sträckarna. När jag bytte sträckare på min gamla maskin köpte jag direkt av dem, det vart bra mkt billigare mot att handla från logmax.De hade även mkt bra teknisk suport.

Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99048 Ja det var ingen dum idé. Tackar

   TS
Avatar Fallback

Re: kapar inte igenom

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99119 Ännu en dag har gått. Surt att stå still så länge för ett så litet fel. Nu är nya bussningar till svärdhållaren beställda. En idé som kom upp va att svärdet glappar på tok för mycket både i kapledd och längsled

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).