Motorsåg och handhållet

Förberedelser inför motorsågskörkort

51 inlägg 25075 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förberedelser inför motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98596 Kräver motorsågskörkortet förberedelser inför kursen?
Nu har det ÄNTLIGEN blivit så att en kurs går av stapeln i närheten av mig(5 km hemifrån) närmare bestämt på Kvinnersta-skolan .v37 mån, tis, ons är jag på plats för AB (kommer att bli mera vad det lider). Ni som redan har tagit kanske kan berätta lite vilka moment som ingår, så man kan komma lite förberedd! Tror att det kan vara bra att ha ett bevis på att man kan hantera såg, inte minst då jag håller på att starta eget, och om något skulle gå galet :oops: (vilket det gör förr eller senare) så man kan ha något att komma med till försäkringsbolaget!
Skriv gärna vad ni tyckte om kursen, både för och nackdelar! Jag kommer att bruka 346:an som är lite stressad till den. Hoppas bara att dom inte gnäller för det! 372:an får följa me som reserv, även fast den förmodligen är LIIITE overkill antar jag för det som kursen innehåller!

Tacksam för synpunkter!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förberedelser inför motorsågskörkort

Torparn79  
#98614 lite matnyttig läsning:
http://www.sakerskog.se/Default.asp?pat ... geid=13549

http://www.sakerskog.se/Default.asp?pat ... geid=13547

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

Alfa  
#98625 Jag är fritidshuggare med egen skog. Jag tog motorsågskörkort för några år sen. Jag tyckte väl att nivå A var väl så basic. Nivå B var en välbehövlig repetionskurs.
Jag vet säkert att det räddade mig från en svår olycka så det var väl spenderad tid. Sen fick vi värdecheckar som vi löst in för maxbelopp så där sparade man in en rätt stor del av kursavgiften.
Det finns många situationer och riskmoment i skogen som man behöver bli medveten om så kursen rekommenderas varmt.

Användarvisningsbild

Re: Förberedelser inför motorsågskörkort

svempus  
#98771 är rätt lätt att klara ab klasserna tog själv kortet på kvinnersta när jag gick där på skogslinjen. har man bara använt sågen ett tag så går den nästan inte att misslyckas me provet om man inte gör nått alldeles fel.teorin är svårare än dom praktiska momenten tyckte jag..

Användarvisningsbild

Re: Förberedelser inför motorsågskörkort

swe#kipp  
#98823 Om du har en "öppnad" ljuddämpare på din 346:a så kanske du bör byta till en som det åtminstone inte syns på att det är gjort nått med :)
Jag fick bannor för min 346:a när jag skulle köra upp, anledningen var att den var för stark vilket känns lite knasigt eftersom man då inte borde få ha en såg större än 357xpg eller MS361 !!!

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98872
swe#kipp skrev:Om du har en "öppnad" ljuddämpare på din 346:a så kanske du bör byta till en som det åtminstone inte syns på att det är gjort nått med :)
Jag fick bannor för min 346:a när jag skulle köra upp, anledningen var att den var för stark vilket känns lite knasigt eftersom man då inte borde få ha en såg större än 357xpg eller MS361 !!!

Vad heter den examinatorn så skall jag se till att han får andra uppgifter i framtiden
för uppfyller sågen att den är säker så har inte han med att göra om den är vrål trimmad eller man kör med en speciell filning under uppkörningen utan ha skall se till att provet utförs på rätt sätt eller på fel sätt .

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99557 fick just veta att det var för många återbud :sad: nytt datum är istället v48.f....n,jag som var inställd på att få kortet nu,så att det var avklarat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107263 Nu blir äntligen kursen av! 1-3 december på kvinnersta är jag på plats om det inte inträffar ett tredje världskrig mm,mm!

   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107268
swe#kipp skrev:Om du har en "öppnad" ljuddämpare på din 346:a så kanske du bör byta till en som det åtminstone inte syns på att det är gjort nått med :)
Jag fick bannor för min 346:a när jag skulle köra upp, anledningen var att den var för stark vilket känns lite knasigt eftersom man då inte borde få ha en såg större än 357xpg eller MS361 !!!


Mycket konstigt!

Killen som höll i vår uppkörning var skogsvårdskonsulent på Skogsvårdsstyrelssen!
Han var mycket noga med regler och allt var väldigt proffsigt!
Det enda min trimmade 346:a renderade i var en trevlig diskussion om trimning och avancerad kedjefilning!

Måste varit en person med egna åsikter som du råkat på för i materialet så står det inget om sågens effekt!
Givetvis måste den ju uppfylla alla säkerhetskrav!

V

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

swe#kipp  
#107270 Alla mina sågar är i topptrim så det var mer en egen åsikt och jag har diskuterat det med honom efteråt samt Tomas Gullberg och efter lite ljugande så kom vi fram till att säkerheten är det viktigaste och att man sågar säkert !
Tanken var som sagt att den skulle vara för stark men jag vet en som hade en ms660 och körde upp med och det ledde inte nå samtal och den är bra mycket starkare än min lilla 346:a men som sagt tror jag det är utagerat nu och jag hoppas att det inte blir nå mer strul för nån annan så dom får byta såg mitt under uppkörning :)

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107347 Jodå...vi hade en "uppkörningshitler" av gudsnåde när vi tog b-kortet. Min 346 var inte hel så det blev 2171 istället. Detta renderade mig en mindre utskällning samt decibelmätning av "detta otyg till såg". Ja, vad säger man? Sågen klarade givetvis mätningen vilket inte gjorde uppköraren gladare.
Att man sedan inte kunde låta bli att fila med flatfil höjde stämningen till oanade nivåer! :lol:

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107356 Vad jag vet så finns det inga krav på sågens effekt oavsett om det är original eller trim. Det man skulle kunna tänka sig är att trimmar du en såg så är tex inte kedjebromsen anpassad till den effekten... hummm känns lite långsökt men det är det enda jag kan tänka mig.

Däremot filningen hade jag varit mer restriktiv med. Där finns ganska tydliga normer för vad som är godkänt, godkänt med anmärkning och underkänt. Det är tex vilka vinklar som det får vara på stötvinkeln, och filvinkel. Ryttarn får heller inte vara filad hur som helst. Så tja... hummm... om bara vinklarna är inom reglernas gränser så borde det inte spela någon roll om man använder flatfil eller rundfil.

Det är ju dock aldrig poppis hos en provledare om aspiranten visar sig kunna mer än provledaren själv. ;)

Sen håller jag inte med svempus om att "har man bara använt sågen ett tag så går den nästan inte att misslyckas me provet". Jag har underkänt flera duktiga killar som normalt skulle klarat det men misslyckats på provet. Tyvärr har jag även godkänt personer som jag vet inte borde klarat det men som hade tur under provet och slank igenom.

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

Filip_björndahl  
#107360 Varför i hela helvetet skulle du göra decibelmätning på sågen. det är väll din ensak. jag menar den enda som lider av ljudet i den är dom som inte har hörselskydd och är man en "hitler" så ska man ha det. tycker i alla fall. Jag har aldrig har mött en enda som klagat på ljudet i mina sågar och alla är upptagna mer eller mindre.

Nä för allan del tycker jag det är tre viktiga saker som man inte ska lägga sig i när man pratar andras motorsågar det är justering av förgasare, slipning av kedja och skicket på sågen.

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107585
nässjömåla skrev:Jodå...vi hade en "uppkörningshitler" av gudsnåde när vi tog b-kortet. Min 346 var inte hel så det blev 2171 istället. Detta renderade mig en mindre utskällning samt decibelmätning av "detta otyg till såg". Ja, vad säger man? Sågen klarade givetvis mätningen vilket inte gjorde uppköraren gladare.
Att man sedan inte kunde låta bli att fila med flatfil höjde stämningen till oanade nivåer! :lol:

Helt olämplig examenator vet fan om jag inte hade sänkt honom med en rak vänster

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107588
Ekhagas trädfällning skrev:
Däremot filningen hade jag varit mer restriktiv med. Där finns ganska tydliga normer för vad som är godkänt, godkänt med anmärkning och underkänt. Det är tex vilka vinklar som det får vara på stötvinkeln, och filvinkel. Ryttarn får heller inte vara filad hur som helst. Så tja... hummm... om bara vinklarna är inom reglernas gränser så borde det inte spela någon roll om man använder flatfil eller rundfil.

Det är ju dock aldrig poppis hos en provledare om aspiranten visar sig kunna mer än provledaren själv. ;)

.

Du kanse inte vet så kommer det nya instruktioner i filning snart och nya fil mallar sen om man skall ha det bästa ur en kedja så skippa 1.3 pixel rena skit kedjan.
den norm som gäller när det gäller filning är vad som står på kartongen för kedjan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).