Gallring

Manuell gallring - Flis?

47 inlägg 44353 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell gallring - Flis?

Robertberg  
#95469 Har funderat på detta ett tag, Vad skiljer det i pris om man i gallring bara fäller träden (upp till 10 - 15 cm i rot) och i stället för att ha ett helvete med kvistningen så kör man ut dem direkt för att sedan bli flis

Produktionen ökar ju avsevärt då man istället för att fälla en stam och sedan näst in till krypa på knä och kvista bara kan gå vidare till nästa stam.

Får be om ursäkt om frågan har behandlats innan, men har inte hittat något om det..


Senast redigerad av Robertberg sön 04 jul 2010, 13:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

Fredrik Reuter  
#95475 Hej,
Spännande tankar, biobränsle och priset i relation till massa också spännande, milt sagt!

Du höjer nog produktionen avsevärt i avverkningen som du skriver. Det som återstår är att få ut det till vältor + kanske detta att det underlättar avsevärt om iaf större träd har knäckta grenar för att få ner yvigheten.

Är det lite storlek på beståndet kanske du också får fundera på att aptera upp träden, isåfall får du kanske vinscha eller dra ihop stockarna till högar i skogen för att få ut det enklare?

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Robertberg  
#95476 I vårt fall skotar vi ut med traktor och vagn vid manuell gallring, och vinschning är nog aktuellt för att nå träden med kranen, alternativt dra ihop dem för hand.

Vad säger flisarna om grenarna på stammarna? Som jag ser det borde de inte ha så mycket att klaga på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

Fredrik Reuter  
#95477 Det är nog flera på forumet som är riktigt duktiga på flisning och som kan svara på detta.
Beroende på vad det ska bli av flisen tror jag att det kan vara olika bedömningar. Allt som är "grönt" (barr osv) har jag hört att det inte är så poppis att flisa i vissa lägen. Men det kan säkert ändra sig snabbt det där så vi får se vad våra proffsflisare säger.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Robertberg  
#98250 Lyfter denna tråd igen, vore kul med beräkningar, synpunkter och erfarenheter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98285 Det här missade jag förra gången, låter lika intressant för mig.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Fridh  
#98286 Flisning av okvistat är inga som hellst problem, snarare kanon fin körning om man kör flismaskin=)

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98290 Lite bökigt att få ut ut skogen? Vad för en maskin kör du ut med?

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98293 Det höggs en hel del träddelar manuellt tex. en period i slutet av 80-talet. Det såg ut som en manuellhuggen gallring, dvs stickvägar och lägga ihop i högar som kördes fram av en vanlig skotare men okvistat. Sedan flisades antingen vid väg eller kördes bort av timmerbil.

En annan lite rörigare variant var att bara fälla och sedan skota ihop med skotare med gripsåg. De vältor som kom fram på detta vis flisades helst på plats vid väg.

Efter den här perioden kanns det som det kom en rejäl svacka kring energiskog.

Hur ekonomin var på huggningen fick jag aldrig någon inblick i men det fanns firmor som höll på ganska mycke med detta i flera år, för att sedan försvinna (konkurs antar jag).

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

Robertberg  
#98310 Skönt med lite gensvar, då kanske jag inte är helt ute och cyklar!

Vi har valtra och mowi-vagn att köra med, men skotare borde gå lika bra om man vill?

Problemet kan väl kanske bli att köra stora lass om det är mycket mycket hängande grenar som hakar i lasset..

Vore lite kul med beräkning på ekonomin, antal utgallrade träd per timme ökar ju markant i varje fall, mer eller mindre beroende på hur mycket man behöver dra ihop stammarna för att få en sund rationell utskotning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98314 Kan en skotare köra hela träd då? De kan ju bli rätt långa även i en gallring. Det här kan ju vara ett alternativ för en "småbrukare" som jag i stället för att skota med fyrhjuling, som kostar på rätt bra. Fälla och dra/vinscha till en "väg" där skotaren hämtar. Sen kan man ju förstås flisa, men ett alternativ är ju också att upparbeta som massa och/eller ved, på en bättre plats efter större väg där skotaren lämnat.

Borde ju även öka produktionen avsevärt även i det fallet. Lite som i de där serierna från USA där de dra ut hela träd med nån sorts "gripar-skotare".

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

foton  
#98350 Man måste lasta upp matrialet i skogen. Så som dom håller på och grisar med virket nera i europa och USA och dra virket i skiten måste ju vara förödande för den som skall ta hand om det sedan. Tänk att mata in sånt i en flishugg, den skulle bli slö på fem minuter. För att inte tala om en såg. Jag tycker att våra metoder med att lasta upp allting är helt överlägset.

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98373 Träddelsfällningen jag menar var som ett sortiment i sig det var inga grova träd som gick till detta och huggningen manuellt var riktigt slitsam.
Angående hela träd så var stammen för lång måste den kapas som andra sortiment dvs. max 5,5 m. Visst fick en 1-bits gran vara lite längre för den klena toppen förväntades brytas av antingen av skotare eller timmerbil, men det kunde lika gärna sluta med att man fick "renkapa" vältan om det inte skulle flisas på plats. Typen när skotarn hade kapsåg såg lite annorlunda ut då kunde det till och med vara fällt med röjsåg, men det tror jag inte alls gick så bra, det resulterade ju i en riktig röra ute i skogen.

Lillebror fanns i en version med klämbank och fällsåg, den skulle lunna ut hela träd ur tex en förstagallring. Fanns säkert flera varianter men Lillebror var jag och kollade på vid en visning.

Användarvisningsbild

Re: Manuell gallring - Flis?

221  
#98377 Men hur ser det ut ekonomiskt? det går ju fortare men får man får man mer betalt i slut ändan?

Avatar Fallback

Re: Manuell gallring - Flis?

granqvist  
#98392 Finns en arbetsteknik som kallas kastfällning. Använder man därtill fällhandtag kopplade till motorsågen så går det väldigt fort och smidigt. Fällhandtag finns att få hos http://www.apurituote.fi/. Dom har t o m en haltande svensk översättning av sin webshop.

Har ett svagt minne av en produktivitetsundersökning av ovannämnda typ av huggning. Och vad jag minns så höjde man på ögonbrynen när man såg siffrorna.

Har följt med energiuttagen i ungskogar på sistone och undrat varför denhär tekniken inte fått mer publicitet.

Hade en huggning på tomten för ett antal år sedan. Då gjorde jag bottenröjningen med motorsåg och fällhandtag som jag fick låna. Det var fällning - sammanföring och sen skotning till blivande grothögar före själva grotanpassade huggningen. Detta för att det skulle bli minimalt ris kvar på tomten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).