Uppvärmning

Elda med flis, är det lönt?

62 inlägg 76061 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elda med flis, är det lönt?

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96994 Jag planerar för att byta värmesystem. Tanken har hela tiden varit att jag skall ha vedpanna m tillhörande acctankar i ett fristående "pannhus" som inte är byggt än.
Till saken hör att jag har egen skog - därav vedpanna :grin: .
På sistone har jag dock börjat fundera på flispanna med tanke på hur mycket grova grenar o ungträd jag röjer som bara får ligga o ruttna. Jag har till större delen ädellövskog och lite granungskog så det blir en hel del klenare dimensioner, lite i klenaste laget att göra ved av.
Jag har läst lite bla här på forumet om de som har fliseldning, men det verkar som om det lämpar sig bäst om man har ett stort värmebehov. De flesta verkar ha flera hus till samma panna dvs 300-400 m2 boyta + garage o dyl.
Själv har jag bara 130 m2. Fördelen med flis som jag ser det är bla hanteringen av flis kontra veden. Fram till hemkörningen ur skogen är väl jobbet lika, sen skall veden kapas, klyvas, staplas, lastas o köras hem, in i vedbod el likn, staplas och därefter matas in i pannan var eller varannan dag.
Efter flisning, vilket jag fattat att man gör löpande över året för att undvika mögel i upplägget, lasta i kärra m traktorn, köra hem o tippa i magasinet sen sköts det m automatik i en vecka eller två tills magasinet behöver fyllas på igen.
Detta passar mig bäst eftersom jag bla jobbar iväg hemifrån sju dagar i sträck, o frugan är väl inte så imponerad av att gå ut o elda varje dag. :roll:
Har jag fått det om bakfoten eller är ett flissystem funkis (och ekonomiskt) även för en mindre fastighet.

Ni som har installerat flispanna vare sig ni har stor eller liten fastighet vad tycker ni, är det lönt eller skall jag satsa på vedpanna istället?
Jag har tänkt att jag skulle flisa själv, är det realistiskt, en villapanna kräver väl finare flis än den "normala" som flisas i skogen av flisentreprenörer?

Tips och ideer mottages tacksamt.
BMC



   TS
Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97010 jag har funderat på samma sak, den dan ja byter hus eller bygger ett nytt... å i andra hand tänkte ja, byt kärring eller låt henne frysa :wink:

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Mäki  
#97029 Jag skulle nog räkna väldigt noga om jag var du. Själv har jag 200m2 en byggnad som jag eldar med ved. Om du räknar noga på vad allting kostar som du måste ha med flis (ved kräver också en del maskiner) + all tid det tar att hantera "energin", jämfört med att sätta in till exempel bergvärme eller dylikt. Det jag menar är att du skall ha ett jävla stort intresse av att arbeta i skogen om du går in för ved/flis eldning och en massa med tid ledigt för det. Om du tycker om att vara i skogen tycker jag personligen att man kan sälja det man hugger och köpa värmen. Men det är vad jag tycker, själv eldar jag med ved men jag ångrar lite att jag satt in endast ved eldning i mitt hus jag just byggt så jag vill ju inte direkt kasta ut ett "dåligt" beslut.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

halvproffs  
#97032 Sädeseldning? Billigt, sköter sig själv till stor del.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97041 Får protestera lite mot Mäkis inlägg!

Har själv räknat färdigt o ska i dagarna beställa flispanna för installation i höst.

Den pannan (Fröling) går utan problem 4-5 veckor mellan asktömning o tillsyn.
Vad gäller arbetet (med driften av anläggningen alltså) så räknar jag det som försumbart!

Tänker låta en flisentrepenör flisa rätt in i mitt förråd (40 m3) 2ggr om året. Han tar 1300kr per timme o flisar 60 m3 per timma.
Svårt att räkna hem flismaskiner då! Kostnaden för flisning blir således ca 2000kr om året!
Virket (brännved) kan jag ju med lätthet be entrepenörer lägga åt sidan då jag lejer bort gallring eller avverkning!

Nackdel? Jovisst kostar det en del pengar men jag anser att fördelen är mycket större då jag i ca 20 år kommer att ha en uppvärmning som inte kostar mer än ca 2000kr plus kapitalkostnad o ränta per år !

DETTA OAVSETT FÖRBRUKNING (nåja nästan iallafall)!!!!
Tänk er själva att kunna duscha o ha "onödigt" varmt utan att behöva ta konsekvenserna!

Man får inte glömma att en värmepump "bara" ger en"vinst" på 1x3, dvs 1/3 av uppvärmings o varmvattenkostnaden ska betalas i form av el! Dock inte under de kallaste vintermånaderna då prestanda på värmepumpen sjunker drastiskt vilket innebär att när man behöver värmen som mest så kostar den också mest :surp:

Självklart så kommer värmepumpen att vara ett bättre alternativ om elpriserna håller sig låga MEN är det verkligen nån som tror på det??? Vi såg ju enorma priser i vintras när det var som kallas o folk förbrukade som mest!

Räknade lite på vad en värmepumpsanläggning skulle kosta som ger 50kw (vilket den pannan jag ska köpa ger) o ett sånt system kan inte konkurrera med flis, varken i inköp eller drift!

Att jämföra fliseldning med vedeldning är som att jämföra cykel med bil! Visst kommer du fram men det är olika jobbigt :)

Det är väl ingen slump att många fjärrvärmeanläggningar har fliseldning o inte värmepumpar :mrgreen:

Cheers V

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Elias  
#97044 Finns vissa aspekter med bergvärme men den ger lika mycket vare sig det är -50 ute eller 0 gradigt. Däremot luftpumpar ger sämre ju kallare det är.
Sedan vem behöver 50 kw att värma huset med? isåfall har man enbart brädslag och ingen isolering. en pump på 10 kw räcker uppe i norra norrland för över 200 kvadrat hus + garage.

Däremot är man beroende av elpris men man får ut upp emot 5 gånger energin man tillför i en modern BRA bergvärmepump. Detta till 0 timmar arbete, skulle jag bygga nytt själv skulle jag föredra bergvärme speciellt eftersom molnet med taxering efter din "riktiga" förbrukning ligger i hetluften från regeringen.
Då förlorar man meningen med ved eftersom du får skatta för mellanskillnaden i din uppvärmning dock så kommer ju detta påverka bergvärme också negativt. Så slår detta igenom kanske det blir bäst med direktel! :P

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97046
Elias skrev: Detta till 0 timmar arbete, skulle jag bygga nytt själv skulle jag föredra bergvärme speciellt eftersom molnet med taxering efter din "riktiga" förbrukning ligger i hetluften från regeringen.
Då förlorar man meningen med ved eftersom du får skatta för mellanskillnaden i din uppvärmning dock så kommer ju detta påverka bergvärme också negativt. Så slår detta igenom kanske det blir bäst med direktel! :P


Vad är detta, någon ny sorts beskattning du läst om eller vadå? Mellanskillnad till vad?

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97053
Uvskogen skrev:
Elias skrev: Detta till 0 timmar arbete, skulle jag bygga nytt själv skulle jag föredra bergvärme speciellt eftersom molnet med taxering efter din "riktiga" förbrukning ligger i hetluften från regeringen.
Då förlorar man meningen med ved eftersom du får skatta för mellanskillnaden i din uppvärmning dock så kommer ju detta påverka bergvärme också negativt. Så slår detta igenom kanske det blir bäst med direktel! :P


Vad är detta, någon ny sorts beskattning du läst om eller vadå? Mellanskillnad till vad?


Precis vad jag undrar?

Idag är det ju till och med så att man med skatteverkets goda minne kan köpa vedklyv o div. tillbehör på jordbruket fastän användningen är privat!

V

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Mäki  
#97061 Vesslan har säkert helt rätt i att fliseldning är ekonomiskt.
Jag hugger själv flis dagligen till värmeverk både stora och små.
Men vem vill ha en stor hall på sin egnahemshus tomt för att lagra flis i?
Man behöver inte heller något så stort som 50kw till ett hus runt 200m2.
Men om man bor på en bondgård så varför inte.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97068
Mäki skrev:Vesslan har säkert helt rätt i att fliseldning är ekonomiskt.
Jag hugger själv flis dagligen till värmeverk både stora och små.
Men vem vill ha en stor hall på sin egnahemshus tomt för att lagra flis i?
Man behöver inte heller något så stort som 50kw till ett hus runt 200m2.
Men om man bor på en bondgård så varför inte.


Ah du bor i villaområde, det fattade jag inte!!

Nja då är det kanske svårare att lösa rent logistiskt med lastning o tunga maskiner!

Cheers V

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97086 I mitt fall har jag en skogsfastighet där jag kan hantera och lagra flisen, för att sedan köra den till mitt hus som ligger ca 2 mil därifrån.
Det enda som jag behöver komplettera med är en flistugg om man nu inte gör som vesslan och tar dit en flisbil en eller två gånger om året.
Hur stora flis kräver den här Fröling-pannan egentligen, jag hittade inget på deras hemsida?
Kan flisbilarna ändra sin flistugg till olika storlekar på flisen, till värmeverk brukar de väl ha runt 20 -30 mm flis (finns väl även grövre, upp till 100mm), medan villapannor använder 5-10mm, eller har jag fattat det fel?

Men frågan är ju om det är funktionellt att ha en flispanna till ett så "litet" hus på ca 130 m2 med så lågt energibehov?

BMC

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97115 Tja frågan är ju som sagt om det lönar sig för ett hus på 130 kvadrat?
Har inte räknat på det då mitt hus är mycket större samt med ekonomibyggnader o framtida pool osv.

Fröling pannan går att köpa med två skruvar varav den vanligaste är G50 o då klarar bitar upp till 50 mm. Den jag ämnar köpa är för 50mm flis!
Dock så kan man inte köpa flis som ska till värmeverk då de ofta kör på 80-100mm storlek!

V

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

Storken  
#97212 Jag har nyligen satt in fliselning och jag måste säga att det funkar nästan oförskämt bra !
Det blev en Gotfire 25 kw och en Combifirepanna med ackumulatortank.
Just nu har jag ett förråd på 600 l, men jag håller på att fila på ett större i form av en lastväxlarcontainer med skrapor i botten. Samma system som finns på en del mindre fjärrvärmeanläggningar.

Visst blir det ganska dyrt, men driftkostnaderna blir låga.
Fast det är klart, ska man köpa allting nytt så går det ju inte.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Elias  
#97496
Vesslan skrev:
Uvskogen skrev:
Elias skrev: Detta till 0 timmar arbete, skulle jag bygga nytt själv skulle jag föredra bergvärme speciellt eftersom molnet med taxering efter din "riktiga" förbrukning ligger i hetluften från regeringen.
Då förlorar man meningen med ved eftersom du får skatta för mellanskillnaden i din uppvärmning dock så kommer ju detta påverka bergvärme också negativt. Så slår detta igenom kanske det blir bäst med direktel! :P


Vad är detta, någon ny sorts beskattning du läst om eller vadå? Mellanskillnad till vad?


Precis vad jag undrar?

Idag är det ju till och med så att man med skatteverkets goda minne kan köpa vedklyv o div. tillbehör på jordbruket fastän användningen är privat!

V


Detta har varit på gång i några år och första steget är denna energideklarationen som görs på alla fastigheter som säljs. Var som hetast för några år sedan men då fick de så stort motstånd. De vill komma åt de som eldar med ved osv och inte beskattas för energin som vanliga elkunder måste. Ungefär lika vettigt som att de beskattar mellanskillnaden för de som köpt in sig i vindkraft kooperativ. De får redan idag betala skatt på skillnaderna mellan deras elpris och marknadspriset. Så om de betalar 10 öre per kwh och marknadspriset är 1 kr/kwh så får de betala skatt på 90 öre per kwh de förbrukar. Vilket gör deras insats i kooperativet betydligt mindre lukrativ eftersom de pröjsat circus 200 000 i insats.

I detta land ska det aldrig löna sig att "spara" eller satsa när man är privatperson då blir man bara beskattad.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97521
Elias skrev:
Detta har varit på gång i några år och första steget är denna energideklarationen som görs på alla fastigheter som säljs. Var som hetast för några år sedan men då fick de så stort motstånd. De vill komma åt de som eldar med ved osv och inte beskattas för energin som vanliga elkunder måste. Ungefär lika vettigt som att de beskattar mellanskillnaden för de som köpt in sig i vindkraft kooperativ. De får redan idag betala skatt på skillnaderna mellan deras elpris och marknadspriset. Så om de betalar 10 öre per kwh och marknadspriset är 1 kr/kwh så får de betala skatt på 90 öre per kwh de förbrukar. Vilket gör deras insats i kooperativet betydligt mindre lukrativ eftersom de pröjsat circus 200 000 i insats.

I detta land ska det aldrig löna sig att "spara" eller satsa när man är privatperson då blir man bara beskattad.


Tja det är ju tråkigt att man vill straffa oss som värmer våra hus miljövänligt!

Vad gäller vindkraften så har du både rätt o fel!

RÄTT är att det inte går komma ifrån uttagsbeskattnigen och FEL är att man skattar på de 90 örena som är upp till den kronan som man köper el på spotmarknaden för!

Äger själv en ansenlig mängd andelar i vindkraftverk o vi skattar endast på det som vi köper billigare än marknadsvärdet!
Pudelns kärna är ju vad marknadsvärdet är?

Tja i "min" förening så är det 15 öre per KW och det är lika med vad vi kan producera elen för!

Vad får mig då att tro på förståelse från skattemyndigheten gällande detta?

2 saker talar för detta:

Det ser lite illa ut att tolka lagar som gäller beskattning av "grön" el negativt för producent / konsument då detta är ett politiskt självmord i dessa miljötider!

OM man ändå vågar sig på detta så kommer man i lagens namn att vara tvungen att beskatta dem som bor i bostadsrättsföreningar som inte tar ut avgift för boendet (ex. om man har dyra affärslokaler i bottenplanet som betalar kostnaderna för huset) vilket är exakt samma sak som uttagsbeskattning av vindkraft (husägarna får ju el, varmvatten, reparationer o värme utan att betala något). Detta då föreningarna drivs likadant (som ekonomisk förening, det är bara aktiviteten som skiljer)!

Vi får inte glömma att skattemyndigheten ALDRIG slutgiltigt kan besluta vid bestridande utan bara tolkar lagar o prejudikat. Blir det tvist så avgörs det av rättsväsendet (har själv dödat en tråkig konversation med skattemyndigheten genom att maila över "rätt" prejudikat vilket fick dem att lägga sig platt)!

V
Som är nöjd över att ha säkrat elkostnaderna i 20 år!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).