Skogsmiljö och Trädlära

Getingbo...

17 inlägg 10124 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Getingbo...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96773 Är det vanligt med bobyggande på detta vis, mitt på en grangren? ....jag har i.a.f aldrig sett det förut.

Bild

Bild


Fortsättning (kanske) följer.....



   TS
Användarvisningsbild

Re: Getingbo...

Elias  
#96778 Att du vågade gå sådär nära boet utan att bli stucken.

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96792 I längre tids torrväder så bygger de var som helst.
Mysigt att köra röjsågen i en björkbuske där det hänger en getingbilla :surp:

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96794 Det började brumma lite när jag tog första bilden, men daredevil som man är så är ju givetvis bilderna tagna utan zoom B-)

Det sägs förresten vara sk. getingsommar i år, hålls det med om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Getingbo...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96799 jämför med förra året finns det betydligt mer getingar i år! men förra året var dom riktigt sällsynta!

Användarvisningsbild

Re: Getingbo...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96802
SkogsGotte skrev:jämför med förra året finns det betydligt mer getingar i år! men förra året var dom riktigt sällsynta!


Har hört det där, men här är det precis tvärtom! Har sett en (1) geting härikring i år. Däremot i Falun, ca 3 mil österut har de gott om dom. Verkar vara lokala variationer i år.

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96810 jag hittade ett JÄTTE bo i en virkes trave när ja skulle dra ut en 2"x4", å ja sprang därifrån med getingar efter mej, åsså kliver man in en 3" spik i foten :???:

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

inkazar  
#96814 jag kan ärligt säga att jag inte har sett en enda geting i år.. (norr/mellersta hälsingland o härjedalen) men de är väl möjligt att jag är blind.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Getingbo...

halvproffs  
#96824 Här är det gott om getingar. Har varit och plockat hjortron på myrar och det är tätt mellan jordgetingborna. Har skaffat en jämthundsvalp ca 16 veckor just nu, hon funderade vad det var för surr där nere i backen. Hann ej rädda henne, flera stick på nosen, kanske hon lärde sig någonting iallafall.

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

dexter  
#96825 ja måste nog va den ända som inte har sett en ända geting i år =S

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

Naders  
#96827 Jorå. Har själv sett ett bo hängande i en gren fast minimalt i jämförelse med detta......
Däremot råkade jag ut för något lustigt när jag skulle fälla en stor gammal gran med röta i....
Gjorde riktskäret och bärjade därefter med fällskäret.
Efter att ha sågat en bit så började det krypa ut jordgetingar i det sågade spåret.
Gissa om man fick fart på benen.
Granen var så pass grov så jag hade inte kommit så långt med fällskäret utan kunde med gott samvete lämna trädet i detta skick för att återkomma vid ett senare tillfälle.
Och när jag senare återkom och lyckades fälla detta exemplar visade det sig att trädet var helt "opprotet" i mitten och där tyckte getingarna att de hade hittat ett fint ställe att bygga på.
Tyckte inte jag!

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96833 Här strax norr om Gävle har jag inte sett så många getingar tidigare i sommar, men nu verkar de helt plötsligt finnas överallt. Speciellt i väggen och under plåten vid balkongen som jag just nu håller på att renovera.
Men med mössa, handskar, jacka och rejäla byxor så klarar man sig för det mesta :wink:

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

flisshejk  
#96836 Har sett onormalt lite getingar denna sommar, samma med humlorna ingen aning vad det beror på.

Användarvisningsbild

Re: Getingbo...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96846 i princip alla mina röjjare har iaf hunnit få något stick redan, och getingarna brukar ju vara som värst under augusti/september :S så det kommer garanterat bli fler stick under sensommarn :/

Avatar Fallback

Re: Getingbo...

röjjare  
#96912 Jag har också sett ett getingbo uppe i en gran på det där viset.
Men det är dock betydligt vanligare att dom gömmer sig i björkslyet 😈
Har inte fått nåt stick än i år. Men kollegan min fick ett helt oprovocerat stick i stortån när han satt och solade på lunchen.

Ifjol hittade vi en massa små övergivna getingbon, stora som golfbollar ungefär och med en konstig 'snopp' nertill.

2008 blev jag fick jag getingstick nästan varje vecka. En gång 5-6 stick på en och samma gång rätt i nyllet :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).