Föryngring

Kvävefråga

9 inlägg 3500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvävefråga

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96661 Såg i någon skogstidning att med grot uttag försvinner 200-400kg N per ha. Och att det vore en anledning gödsla beståndet med ca 150 kg.
Men är det inte så att allt kväve som finns i kvarlämnad grot ändå lakas ur innan plantorna är så stora att de kan tillgodogöra sig den? Och att det är främst andra ämnen som fosfor och kanske kalium som man främst förlorar med borttagen grot?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Kvävefråga

Contorta  
#96666 Om man bör gödsla eller inte, beror bl a om det är kvävebrist eller rent av överskott i markerna. I sydvästra Götaland finns det kväve så det blir över, medan det är brist i Norrland.

Allt kväve lakas inte ur så snabbt, men en del läcker ju såklart. Även koldioxid läcker från grotets nedbrytning. Därför är det bra med snabb återplantering, ur ett miljö- och klimatperspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Kvävefråga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96710 Jag skulle spontant tro att bara en liten del av kvävet från groten läcker ut till sjöar och hav under nedbrytningsprocessen. En betydande del av kvävet torde snabbt immobiliseras i måren. Läckagets storlek beror dock på ett antal parametrar, varför det är svårt att uttala sig generellt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kvävefråga

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96716 Vet inte riktig vad mår är , men har funderat på det hela lite och hallon och gräs lär fånga upp kvävet, och när allt beskuggas tar de nya träden hand om det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvävefråga

Contorta  
#96718 "Mår är en klassificering av humus.
Det som skiljer mår från mull är, att under bildningsprocessen saknas de grävande, omrörande och gångbildande djuren, vilket gör att mår har en tydlig botten som visar all produktion av humus som skett.
Är mår bottnad på morän, har humussyror lakats ur neråt, podsol. Om mår är bottnad på hälleberget är transporten utefter bergets fall, med litet olika utfall i bottenskiktet som resultat. I gränsen mellan berghäll och morän, följer blekjorden bergets fall, och rostjorden blir hård som pinnmo, närmast under."
Källa: Wikipedia

Användarvisningsbild

Re: Kvävefråga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96738 Eftersom Sveriges skogar mestadels består utav barrskog, så är podsol också den vanligaste jordmånen i dessa skogar, där humusen mycket riktigt är av mårtyp. De nedfallna barren ger helt enkelt ett för lågt pH-värde för att daggmaskarna ska trivas, varför vi inte får någon omrörning i podsolen.

Där ädellövskogar dominerar, så blir förnan mindre sur (får ett högre pH-värde) och då trivs daggmaskar som rör om i jorden, varför jordmånsbildningen här går mot brunjordar istället för mot podsoler.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kvävefråga

axwell  
#96739 Menar du att barr är ännu surare än tex eklöv som ligger runt pH 5,5?
Alträd bidrar med bla. nyttigt kväve.

Användarvisningsbild

Re: Kvävefråga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96771
axwell skrev:Menar du att barr är ännu surare än tex eklöv som ligger runt pH 5,5?
Alträd bidrar med bla. nyttigt kväve.


Ja, barren brukar ge en surare förna än eklöv och boklöv, om jag inte missminner mig.

Angående kväve så innehåller alla blad och barr en del kväve. Däremot så lever många alar i symbios med kvävefixerande Frankia-bakterier, varför deras blad ofta är kväverikare än andra blad.

halvproffs skrev:Timrade en kolarkoja vid jaktstugan som ligger i ett rent barrskogsområde. När jag grävde ur jorden inuti kojan ca 50cm djupt fanns där mycket mask. Eller såg jag fel?


Det där med jordmånsbildning tar sin tid. Det är inte så att all dagmask bara försvinner direkt bara för att man sätter gran och tall. På t.ex. gammal åkerjord så kan det ta några generationer innan podsoleringen börjar märkas, även om det sakta går däråt. Sedan beror tidsåtgången mycket på vad det är för sorts åkerjord. På sandmark går podsoleringen betydligt fortare än på en styv lera på kalkrik grund. Kolla in vilka arter som finns vid fältskiktet och bottenskiktet, så får du en hygglig idé om jordmånen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kvävefråga

halvproffs  
#96761 Timrade en kolarkoja vid jaktstugan som ligger i ett rent barrskogsområde. När jag grävde ur jorden inuti kojan ca 50cm djupt fanns där mycket mask. Eller såg jag fel?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).