Traktorn i skogen

Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

10 inlägg 6679 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

tlar  
#94772 Efter att jag fått en radiostyrd vinsch monterad på min huggarvagn har hydralarmen går mycket ojämt då den passerar lodrät läge. Vid lodrät läge stannar den den en stund och fortsätter sedan med ett ryck. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan det bero på att luft kommit in i hydralsystemet vid montering av vinschen?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95253 Menar du att kranens sticka blir hängandes lodrätt en stund när du viker ihop kranen?

MVH

Morgan

Avatar Fallback

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

axwell  
#95263 Har du kollat om någon tapp(bult) skjuvits av på ena sidan?

Avatar Fallback

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

tlar  
#95386 Ja, det är som du skriver Morgan, att stickan blir hängande lodrätt en stund när jag drar in den innan den fortsätter med ett ryck. Detta blev mycket tydligt efter att jag fått vinschen monterad, i alla fall hade jag inte uppmärksammat det tidigare. Jag pratade med montören om problemet och han sa att det skulle hjälpa om jag kör med högre varv. Men så är det inte, snarare blir rycket ännu mera uttalat.
Alla bultar verkar vara intakta så något sådan orsak verkar det inte att vara.
/Tomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96168 Har samma problem och antar att det beror på luft i cylindern. Har dock ingen aning om hur jag skall åtgärda problemet.

Avatar Fallback

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

ulfgustav  
#96175 Hej
Utan att veta hur hyraulsystemet på aktuell traktor ser ut så är detta två sannolika orsaker.
-Återfyllnadsproblem i vippcylindern, vippcylindern faller av egenvikten och återfyllnaden fungerar inte tillräckligt bra. (fast pump)
-Om traktorn har lastkännande pump så är orsaken sannolkit att vippen faller av egenvikt detta ger ingen last signal till pump vilket i sin tur gör att pumpen vinklar ner till noll, så snart pumpen får lastsgnal så styr den ut igen och då får du ett ryck.
Båda dessa fenomen kan åtgärdas men det kräver lite mätningar samt installation av hjälpventiler ev strypningar eller speciella slider

Avatar Fallback

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

Gnistrande Snö  
#98452 likadant på våran valmet 405 i lastaren då man ska tillta neråt och bryta, tar cirka 3-4 sekunder innan det händer något, samma med våran kran, farma 46, exakt samma problem som du beskriver, men dock inget ryck, jag tror det är så som ulfgustav säger samt egen teori om att traktorn måste bygga upp tryck innan det händer något :smile:

Avatar Fallback

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

foton  
#98454 Ni är ine på rätt spår den faller av egen tyngd och oljan hinner inte fylla upp tuben, kolla så att inget hindrar oljan ibland finns det nipplar med strypning i.

Användarvisningsbild

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

Fiat 4WD  
#103630 Dagens!

Hur har det gått fär er, har ni hittat nån lösning på problemet?

Lägg gärna ut det här till gagn för alla nyfikna.

Användarvisningsbild

Re: Hydralproblem V.Valtra 700 och 9t KESLA

Åke Nilsson  
#103634 Hej!
Är vinchens inkoppling gjort med en ventil på ledningen till paketet från traktor att du väljer vinch eller kranen?

Får att få bort att den stannar till finns många lösningar....
Montera en ventil typ som sitter i grävmaskiner som kräver mottryck från andra cyl änden för att fyllas på men det är lite överkurs.

Stryp backventil ett block vid stickan som släpper på fullt vid vipp ut men vipp in stryper lite på returen.

Luft i systemet brukar inte vara något problem att få ut kör bara funktionen några gånger mot ändlägena.

Försök att köra kranen med fler funktioner så den liksom sveper som din hand så du inte kör ryckvis då går den mycket sämre .

Upplever också samma problem ibland det har lite med vanan när man kör också .
Moderna maskiner utnyttjar returoljan för att fylla på cylindern om den går lätt .
Är speciella ventilpaket på skogsmaskiner som sköter sådana problem.

Åke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).