Motorsåg och handhållet

Lietråden

104 inlägg 50540 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lietråden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95819 Idag fick jag äntligen tummen ur och fixade en lieorv av rätt längd. Utgångsmaterialet var två Fiskars lieorvar inköpta på Jula.

Jag började med att mäta upp axelbredden och jämförde sedan med avståndet mellan handtagen på orvarna. Detta avstånd behövde ökas med ca 15 cm för att passa mig. Den ena orven kapades då ca 4 cm ovanför det nedre handtaget och den andra orven kapades ca 19 cm ovanför det nedre handtaget. Sedan svetsades den längre toppdelen ihop med den längre nederdelen, så att avståndet mellan handtagen blev rätt.

Med liebladet påmonterat ska ju det övre handtaget åtminstone nå upp till axeln. (Enligt Öjenäs Lieservice, så är det absolut ingen nackdel om lieorven är ytterligare 5-10 cm längre). För detta krävdes att lieorvet förlängdes med ytterligare ca 20 cm nedanför det nedre handtaget. Så de båda lieorvarna fick kapas nedanför det nedre handtaget i lämpliga längder. Sedan var det bara att svetsa ihop den längre änden med den redan svetsade orven.

Sedan monterades liebladet. Det visade sig att lien blev rätt obalanserad, vilket löstes genom att trampa till på lien så att den blev hyggligt balanserad. Slutligen så fick jordställningingen m.m. rättas till och bladet vässas, innan lien var klar att använda.

För mer tips om mått m.m. läs gärna http://www.melicamedia.se/lie/index.html
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95824 Jag gick lite med lie när jag var pojk. Rätt kul faktiskt efter man fick lite flyt i det.
Finns bryne o få tag på fortfarande?

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95826 När man söker på webben efter lie-info så är det bra att veta att lie heter scythe på engelska.
Kolla bilden:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95827 Video:

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Skogshuggarn  
#95828
Mange skrev:Jag gick lite med lie när jag var pojk. Rätt kul faktiskt efter man fick lite flyt i det.
Finns bryne o få tag på fortfarande?


Brynen är inga problem att anskaffa.

Det är väl mera om man söker en specifik form eller olika "korn" som det kan bli problem.
För lieskärpning användes nog det sk "hushållsbrynet" mest, eftersom det smalnar av utåt ändarna.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

totte  
#95881 Det går att skärpa en lie med vilket finkornigt bryne som helst. Ett riktigt bra liebryne är dock brett och platt och man skärper med brynets ena kant och håller det över den andra kanten. Idén med det är att inte skära fingertopparna av sig själv, vilket är lätt hänt om man använer ett smalt bryne och håller dumt. Sen behöver en lie helst slipas på slipsten med jämna mellanrum, efter mycket brynande vill eggen gärna bli en aning för tvär.

Och efter bryning bör man använda en lievisp, en lagom lång, lite lätt avrundad flat sticka av hårdträ, som man drar utmed eggen för att räta ut det sista av råeggen. Sen använder man lievispen ganska ofta när man håller på att slå och drar några drag. När det inte längre gör verkan så är det dags att bryna.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

Nolltax AB  
#95892 En simpel röjsåg med snöre funkar oxå....
Men visst är det en viss känsla avreagera sig med en lie. Eller en skära för den delen.
De däringa finliret däremot vete väl.....
Ogräs upp till naveln. Oftast bryr jag mig ej.
Bryr jag mig så ska det omkull. Med eller utan eldkastare....

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95898 Härligt att se filmen :grin: Har tyvärr aldrig lärt mig behärska liekonsten ordentligt (tillhör mera den motordrivna röjargenerationen) men morfar klippte gräsmattan med lie och morbror började slå ängar med lie redan i 7-årsåldern så man borde hängt på lite bättre där och lärt sig lite mer :sad: Kanske det är dags att tänka om när soppan kostar 50 spänn litern och plocka fram de gamla verktygen.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

totte  
#95907 Jag använder lie en hel del här. När det har vuxit sig riktigt långt och dessutom är gammalt och segt så är lien klart effektivare än gräsröjaren. I 70 cm lång kvickrot får man inte göra annat än att rensa trissan från allt som snor in sig men lien lägger omkull det så fint och smidigt.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

PeterJeffrey  
#95927 Väldigt intressant! Jag vill lära mig mer om att slå med lie :)
Tips på bra ställe att leta??

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95933 Jag håller med Totte.
Om det ska huggas en del o det är lite jävligt så är det effektivare med lie om man kan med den....
Att lära sig hålla skärpa o även teknik kan vara en utmaning.

Att tänka på är att det krävs en del träning o teknik att gå med röjsåg med.

Det som höggs i filmen hade inte gått lika bra med röjsåg, oavsett storlek.

För min del är det nu slag hack i det läget, men o andra sidan för några år sen hade lien åkt fram.

Riktigt skönt när rytm o lie funkar! Tillfredsställand rent av!

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

totte  
#95937 Halva jobbet är att få lien rätt vinklad. Dels i vilken vinkel bladet har mot skaftet, är den för öppen tar det för mycket i varje sväng, man hänger upp sig halvvägs i slaget och tappar rytmen. Är det för sluten vinkel tar det med för lite, eggen åker mest bara utmed gräset.

Sen är det vinkeln på bladet mot marken, lätt uppvridet bör det vara. Är det för mycket uppvridet så skär det dåligt, gräset vill vika sig under bladet. Ligger det för plant så är det lätt att man hugger i marken i små ojämnheter. Slår man grovt och gammalt på ojämn mark bör bladet vinklas upp lite mer, jämnt och finare gräs mrea plant.

Sen är det rätt individuellt vad som funkar, enda sättet är att testa, testa och testa tills det känns bra och funkar. I alla lägen gäller att det skall vara mycket vasst, men slår man fint gräs så räcker det inte då skall det vara rakknivsstandard på eggen. Hugger man grovt ogräs så är det inte lika kritiskt, men man får jobba så in i helsicke när det börjar slöa till

Avatar Fallback

Re: Lietråden

axwell  
#95942
totte skrev:Jag använder lie en hel del här. När det har vuxit sig riktigt långt och dessutom är gammalt och segt så är lien klart effektivare än gräsröjaren. I 70 cm lång kvickrot får man inte göra annat än att rensa trissan från allt som snor in sig men lien lägger omkull det så fint och smidigt.


"Rensa trissan" vilken trissa?
Fyrtandad klinga tar allt som du får omkull med vanliga lien.
Med lite träning går det att lägga i sträng även med den metoden.
Lien verkar dock vara bättre på att avliva sork och grodor.

Användarvisningsbild

Re: Lietråden

totte  
#95943 Jo, klingan tar det, men lien är effektivare i den sortens "gröda" tycker jag. Är väl kanske också en fråga om vad man är van vid, jag plockar gärna fram lien så det blir inte så mycket träning att jobba rätt med klingan. Däremot vägkanter och såna ställen där det är tuvor och sten blandat med sly och gamla slystubbar så är det överlägset med klinga och röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Lietråden

Robertberg  
#95948 Det totte menar är att det långa gräset snor in sig i vinkelväxeln, märkte det fenomenet var och varannan minut senast idag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).