Verkstan

Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

20 inlägg 14016 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Flathead  
#95821 Hej!
Har problem med tädningen får ingen gnista. Börja med att ja glömde tändningen på i 2 dagar batteriet helt slut ladda upp och efter detta har den bara tänt till 2ggr, Men nu helt död. Är helt kass på elen så är väldigt tacksam för hjälp vad det kan vara och hur man mäter upp sakerna, Mät på tändspolen och där får ja inte 12volt. Måste ju köra in veden!!!!!

Andreas



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Mickev  
#95859 Följ alla sladdar och kolla så du inte fått dålig kontakt nånstanns är ett relativt enkelt sätt att börja från. Har du provat med ett annat batteri också? kan vara värt att prova då det gamla kan ha tagit skada av urladdningen.

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95883 Du har väl mangapull på en såpass gammal maskin så veden är det väl ingen fara med :wink:
Men batterier brukar ju inte gilla att bli alldeles för totalt urladdade så prova med ett nytt. funkar inte det så får du återkomma :grin:

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Flathead  
#95885 Har Kollar alla sladdar mm mm måste vara någon skit som pajat men vet ju inte vad ja ska mäta värden mm mm batteriet är bra nu testade också startkablar från bilen men ingen lycka. Ingen gammel honda mekaniker härpå forumet.

OBS! Japaner är byggda av plast

   TS
Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95886 börja med batteriet du , som "mickev" säger .. och "kontaktproblem" har vi alla :lol:

annars att mäta om t.e.x tändspolen är kass , så kan du ju mäta "ohm" när den är kall ... ta en varmluftspistol /hårtork och värm ...är inte värdena stabila , under uppvärmningen så är spolen dålig lr kass, men i detta fallet så tror jag på batteriet ... nu vet jag ju inte hur din motor ser ut , men det borde även finnas en pulsgivare och en "inre tändspole "

meka och mät nu :-bd

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95887 startkablar från bilen lät mindre bra ... i värsta fall har CDI-BOXEN gått åt helvete ....puuh!

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Flathead  
#95888 Tack för tipset blir till att meka litte imorgon,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Flathead  
#95889 VArför? 12volt som 12volt :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

axwell  
#95902
Flathead skrev:VArför? 12volt som 12volt :oops:


Absolut rätt om du ansluter i rätt ordning, först + till + på batterierna sedan - till - på ena batteriet och till en bra jordningspunkt på det andra fordonet( inte batteripolen!)

Frånkoppling; sist in, först ut.

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96137
axwell skrev:
Flathead skrev:VArför? 12volt som 12volt :oops:


Absolut rätt om du ansluter i rätt ordning, först + till + på batterierna sedan - till - på ena batteriet och till en bra jordningspunkt på det andra fordonet( inte batteripolen!)

Frånkoppling; sist in, först ut.


ok! ... då borde 4- Hjulingen vara igång nu då :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

axwell  
#96138 "Bästa" sättet att förstöra CDI-boxen är att svetsa på fordonet utan att ha lossat en batterikabel. Även om man tycker sig ha återledaren på rätt ställe.
Rätt hanterade startkablar(= utan gnistregn) bör inte ställa till med något problem.

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96147 Nytt batteri och kolla även stiftet! Har samma maskin och den startade inte och då var det stiftet som var kass.
NGK-stift 10mm är känsliga och tål inte att bli nersurade.

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Flathead  
#96180 Nu har man testat allt utan resultat, Börjar bli litte trött på den här japanska grejen tackar vet ja saker från usa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96210
Flathead skrev:Nu har man testat allt utan resultat, Börjar bli litte trött på den här japanska grejen tackar vet ja saker från usa.
...

"Testat allt"" ... hur vet vi det ? ,, och jag misstänker även att du kollat på priserna för en CDI - BOX .. allt mellan 1000 - 6000 sek .. det är inte ens sagt det är det felet .... jag säger fortfarande att det kan vara ett tändspole-fel
.., men mina farhågor lutar åt att "cdi- boxen " är bränd vid starthjälpen... pust

har du verkligen kollat "inre tändspolen" ...och hela "kitet" nogrannt nu ?

Avatar Fallback

Re: Honda trx 350 1987 ingen gnista!!

Flathead  
#96223 Japp fick tag i en verkstadshandbok över nätet och kollat allt rätt värden men fortfarande ingen gnista.... men det är ju något ja missat men kan inte komma på vad. vet du var man kan köpa en cdi box? måste ju börja någon stanns. Tack för svar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).