Inomgårdsmaskiner

Betesputs till 4-hjuling

84 inlägg 115072 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92382 Lösa stenar kan sprätta iväg, markfasta stenar låter illa.
Lägsta läget är lämpligt för gräsmattor vet ej måttet.
Problemet med gräsmattor är att gräset är så mjukt så det slås inte sönder så lätt.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95630 Slurfi hur fort kan du köra och ändå få ett acceptabelt resultat? Kör själv med en slaghack (för ensilage) efter traktorn. Haken där är att den är bara ca 90 cm bred och att jag kan max köra på 3:an låg dvs bara ett par km/h. Lurar på om en atv-dragen manick kan vara även min grej?

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Joooell  
#95642 JA brukar köra runt 4-6 km/h i på vanliga åkrar, sen börjar de rycka och fläcka en massa av ojämnheterna =)

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95655 Jag körde lite i helgen och den är bra mkt snabbare än en vanlig gräsklippare, dels går den i flera kmh och är 120 cm bred. I filmsnutten syns det inte riktigt men det är kuperat och mkt markfasta stenar. Jag ska göra en bättre film så småningom. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q4lsFqrraLA[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

stegmaster  
#95661 Det där såg ju ut at funka skitbra om man får säga så. Skulle bli svärt med en vanlig gräsklippare i det där långa gräset.
Går Kines`n (klipparen) helt utan bekymmer????
Värkar den vara av helt Ok kvalite???
En lite bettre film vil vi ju förstås ochså se. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95840 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LB7JDL7YTxk[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

mrlynx  
#95870 Om man ska klippa i högt gräs vore det inte bra om man kunde ha ett drag på sidan om fyrhjulingen så att man inte först trampar ikull det man ska slå?
Den ser ut att slå ganska slätt ändå iofs.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95890 Jo det stämmer, den är max utställd så den går med halva bredden utanför ATV;n men ändå
blir det ju nedtrampat, den har ju sitt eget hjul som trampar i stående gröda åxå.
Ibland kör jag med den rakt bakom ATV;n och det går lika bra känns det som.
Nackdelen med mkt utställd är att då styr den ATV;n istället, när den hakar mot nåt så
väger ATV;n för lite och spinner och dummar sig.
Meningen är nog att man ska slå när gräset inte är så högt för i detta fall får man slå en gång till rätt snart
men då i motsatt riktning för att få ned det som fjädrat upp.
Förhoppningsvis kan jag presentera en bättre film nångång.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Maxxan  
#97977 Slurfi, hur bra tar den lite grövre årssly?
Tex, årsskott av ask/nypon?

Funderar på att skaffa en som första klippare till den nya tomten där det nu är vildvuxen gammal vall. Skönt att ha något som kan gå lite oömt utan att totalt haverera, låter ju som den kan utjämna lite sorkhögar och ojämnheter också.
Sedan blir den kanske ett bra komplement att betesputsa lite mindre fläckar i små sluttningar, hur brant har du kört den som mest?

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

-Tomas-  
#182234 Håller din slaghack ihop ännu Slurfi? :) Det har ju gått snart två år sen senaste inlägget och du har kanske kört en del sen sist och ytterligare utvärderat maskinen?

Vi håller på att titta på slaghack för ATV och Kellfris variant är ju tilltalande när det kommer till pris jämfört med t ex Myreback eller Wessex som blir svåra att motivera med våra behov, men risken finns ju alltid att man bara får vad man betalar för... Dock verkar samma modell som diskuterats här säljas på många ställen under lite olika namn och googlar man slaghack/flail mover så får man upp många som iaf ser likadana ut. Var även inne och pratade med Yamaha som har börjat sälja en slaghack och utifrån vad jag kan se så är även detta samma grundmaskin. Enligt Yamaha har deras leverantör köpt in och sedan förbättrat maskinen, galvat om den osv samt att den ska ha 15 hk och elstart. Vad tror ni, kan lite förbättringar och 2 hk extra motivera ca 7' till på priset?

Länk till Yamahas slaghack:
http://www.yamaha-motor.eu/se/tillbehor ... rect=false

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182237 Jodå den funkar nog men har inte använts mkt alls, har helt enkelt prioriterat andra jobb.
Det som har hänt är att jag bytt remmar en gång, bör byta några slagor och en fjäder
i centrifugalkopplingen har gått av, lite smårep/service bara, helt normalt.
Ev svetsar jag på slagorna lite istf att byta.
Tanklocket har jag tappat så där sitter nu en originaldel från Biltema.
Blir det jobb med den i år så rapporterar jag här hur den går.
Ska man köra mkt så är ju bättre märke att föredra men för mig är detta rätt.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

-Tomas-  
#182240 Tack för uppdateringen, det låter ju normalt och överkomligt. Bor inte på fastigheten själv men åker dit ofta och timmarna där vill man att maskinerna ska fungera så bra som möjligt men kan inte bli till vilket pris som helst. Slår vi till på nån av maskinerna ska jag försöka rapportera här med :)

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

stegmaster  
#182292 Har ochså en som bygd på samma plattform, dock med Hondamotor, til samma pris som Kellfri 13500,-+mva.
Har endast kört med den nu i sommar, men alt har funkad 100% så langt.
Om gräset er långt och tett får man inte köra för snabbt, men resultatet er jag mycket nöjd med.
Tycker ochså det kunne varit gasreglage fram til 4 hjularen, men det går ju at fiksa om man vil.
Tyvärr ingen video ennu, men et par bildar kan man ju bjuda på. :wink:
Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182603
Aug2012Atvklippareb.jpg
Aug2012Atvklipparea.jpg


Nu när det blev prat om denna så hände det sig att en bybo ringde igårkväll och bad mig
komma och köra åt honom. Så jag tog fram klipparen och kollade slagorna, ca 10 st
är så dåliga/saknas så jag måste beställa nya.
Sen hittade jag en lämplig fjäder i min fjäderlåda till centrifugalkopplingen där det saknades
en av tre fjädrar. Den startade lätt och jag klippte lite längs byvägen och på ängen vid huset
som syns på bilderna, det var rejält med ogräs, vissa halvmetern högre än styret
på atvn men det gick att mala ner när man krypkörde. Nu får det väl stå några dar
sen kör jag en vända till för att få ned det som fjädrar upp.
Jag for och körde åt bybon och det gick mkt bra, de blev helnöjda för de hade funderat hur
de skulle göra med marken. Tyvärr var det en massa stubbar som jag fick stopp emot men
det gick att backa och komma runt och de kapades ned så nästa gång går det lättare.
Jag fick ett jobb till som jag får ordna imon, startsnöret gick av så det blir lite mek först.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182604
Bild

Man blev dokumenterad in action.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).