Traktorer och processorer

Svängbar stol till Case IH 695axl

16 inlägg 10128 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#91699 Hej
Är det någon som monterat nån av svängplattorna som Ellös säljer i en Case IH 695axl -92 eller 685 ? Jag tror att det är samma hytt på båda med växelspakarna på vänster sida. Det är väl där problemet kan vara att stolen tar i spakarna el. konsollen. Jag har försökt att mäta och det ser ut att kunna gå för den ena plattan bygger upp 45mm på höjden och den andra är 35mm. Bulthålen stämmer ju inte så det får man ändra i så fall. Sen beror det på om plattan ska monteras på golvet under den fjädrande delen eller om man kan sätta den under själva sitsen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

Mattiases  
#95243 Hej!
Jag har monterat en svängplatta i min Case 745 XL och jag har för mig att jag köpte den på Ellös...
Det enda var att man får ta bort barnsittsen och kapa ner kryp-låg-växelspaken... vilken jag aldrig har använt! :)
Jag är 192cm lång men sitter ändå helt ok baklänges tycker jag...
... jag gjorde en specialplåt i nedre bakrutan att hänga spakarna till kran i så nu kan jag sitta med armbågarna avlastade på armstöden och köra kranen länge länge utan att få ont. Jag har sett de som har spakpacketet i övre rutan men det ser ju för j-lig ut!

Plattan skall monteras uppe på den fjädrande delen så att du får spakarna till snurren och fram/bakåt bekvämt under stolen. Jag har för mig att hålen som var där passa nästan perfekt och att jag bara behövde förstora dom lite.
MVH
Mattias

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

Mattiases  
#95245 Den här tror jag bestämt att jag har... 171-1066 hos O. i Ellös.
Hälsn
Mattias

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#95421 Tack för info. Jag vet inte om spakarna är lika i min traktor. Hög och lågväxeln måste jag använda och den sitter ytterst mot väggen. Spaken till huvudväxeln sitter närmast stolen. Men det ser ut att gå med den höjd som plattan bygger upp. Det finns ju ritningar till plattorna i katalogen. Enligt dom måtten får jag nog göra nya hål vilken platta jag än väljer. Golvet i den bakre delen av hytten där stolen stitter är ju 18-20cm högre än den främre delen. Hur funkar det för dig? Får man inte knäna under hakan.
Jag vet inte hur jag ska montera ventilpaketet. Det ser ju enklast ut att skuva det på en plåt och hänga på balken i övre rutan. Men det kanske blir för högt. Det verkar krångligare att montera i den nedre. Hur tar man bort glaset. Där sitter dessutom en genomföring med veven till ena lyftarmen.

MVH case 696

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

Mattiases  
#95502 Jag kanske kan ta något kort någon dag... men beviserligen så har vi inte samma spakar hör jag.... Jag har heller ingen vev inne i hytten till hydraularmarna. Min nedre ruta är öppningsbar så det var bara att skruva bort gångjärnen och lyfta bort rutan.
Sen har jag gjort en plåt som jag sa... om du tänker dig att du förlänger nedre kanten i nedre hålet för rutan med en plåt och bockar den så du får den lite innåtlutad. längst upp på plåten svetsade jag en fyrkantsprofil typ 40x40 för att ha något stabilt att hänga paktet över och sen ett par små stag mot balken som är mellan övre och undre rutan för att inte plåten ska följa med ut av dragen från spakarna.
Nej ... jag borde nog ta kort istället...

Jo man får knäna lite högt men jag tycker inte det stör så mycket... och jag är ju ändå ganska lång. jag skar bort en list eller vad det var som var längst bak i hytten som gick upp på mattan och bytte den mot en liten sån här plåtlist som man kan ha istället för trösklar mellan två rum inomhus.

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#95556 Ja det skulle va trevligt med lite bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

Mobelsn  
#97157 Hej! Jag har en Case IH 695 och så här gjorde jag. Tog bort plastkonsollerna på båda sidor om sitsen.
Monterade vridplattan längst ner mot golvet. Modifierade hydraulspakarna så det blev plats att vrida
stolen medsols.

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#97355 Det är väl också en möjlighet. Men jag vill nog behålla konsollerna. Jag har köpt en platta nu så jag ska försöka montera den under sitsen. Jag får svetsa på plattjärn och borra nya hål för det är inga av dom befintliga hålen som stämmer. Sen återstår att hitta ett sätt att montera ventilpaketet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

Mobelsn  
#97387 Hej, ditt sätt kommer nog funka också. Jag valde min variant för det är bekvämare att slippa lyfta fötterna över spakarna hela tiden. Jag tog även bort hela gummibälgen som omger stolens underrede. Monterade sedan fotpinnar från en gammal mc längst ner som jag sätter fötterna på när jag vrider stolen. Vad gäller ventilpaketet så funderade jag också i början på att sätta det i nedre rutan, men det föll på veven som sitter där. Satte det istället som brukligt är genom bakrutan. I korta drag så gjorde jag så här. Förstärkte upp tvärröret i rutans underkant. Tillverkade en plåt som matchade den som sitter på ventilpaketet. Skruvade sedan fast denna i den förstärkta tvärbalken, och stagade upp med två "stöttor" undertill. Plåten sitter alltid på traktorn och är monterad så att rutan går att stänga när jag använder traktorn för annat. Plåten sitter vinklad en aning så att spakarna lutar inåt så mycket att med paketet monterat så går rutan att stänga så när som på den klassiska kilen som man kan komplettera med, så blir det "helt tätt". Paketet lyfts på plats och hakas på den förstärkta balken och vilar sedan på den matchande plåten. Säkrar sedan alltihopa med två M6 skruvar i balken så det inte av någon anledning kan haka av sig. Hoppas du förstår!

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#97391 Hej. Jag tror jag förstår hur du gjort men är inte riktigt säker hur den där plåten sitter. Men behöver balken förstärkas, jag tycker den verkar ganska kraftig. Om man ersätter den nedre rutan med en i plexiglas och tar upp en öppning ända mot veven så ser det ut som man kommer ganska nära mitten. Jag har mek. tvåspak. Jag tror jag måste fixa stolen först så jag kan provsitta och känna mig för vilken placering som passar bäst. Det var iallafall roligt att se att det finns fler som har en Case 695. Jag har inte sett en enda på detta forum tidigare. Min är en steepnose -92 med Ålö Quicke 620 lastare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

Mobelsn  
#97417 Jag har en 91a med vanliga fronten utan lastare. Ville egentligen haft en sån som din, men hittade ingen just då för "rätt" pengar. För övrigt tror jag våra traktorer är identiska. Det kan hända att tvärbalken håller, men jag ville inte chansa. Du gör rätt i att fixa stolen Sedan kan du ju lyfta upp paketet i bakrutan och då ser du bl.a hur mycket slangarna hänger ner. I mitt fall så hade de släpat i marken om jag satt det i undre rutan. Jag har också tvåspak och har som sagt vinklat in paketet något för att kunna stänga bakrutan sånär som på 1dm. Vad har du för kärra? Jag har en driven 10 tons KTS med egen pump och tank, 6,30 kran med utskjut.

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#97429 Jag har en Nokka 2510 kran som sitter på en mindre vagn som jag inte vet lasförmågan på. Troligen mellan 5 och 7 ton. Jag vet inte om kran och vagn kommer från samma fabrik heller. Det är raka lastbankar på den med fällbara stakar. Men det är omgjort så stakarna är fastsvetsade. Kranen är 5,10m utan utskjut med lavettstödben. Årsmod. 1988. Den går även att montera på trepunkten. Ventilpaketet sitter på ett fyrkantrör från kranfoten. Så jag får stå på en bräda på lyftarmarna när jag kör kran. Det är inte bra. Därför tänkte jag försöka bygga om det hela.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#101623 Nu har jag monterat svängplattan och sitsen tar inte i växelspaken. Det är några cm marginal. Jag fick bygga om lite med plattjärn för att hålen skulle passa. Nu återstår upphängningen av ventilpaketet. För att höjden ska bli bra måste jag montera det i den nedre rutan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101642 Går nog att sätta en pelare som man fäster i tryckstångsfästet. Så är det gjort på våran 685, dock flerspakspaket samt att det räcker ju då upp till övre rutan.

Avatar Fallback

Re: Svängbar stol till Case IH 695axl

case 695  
#101693 Ja jag tänkte använda fyrkantprofiler 40x40 och 30x30. Då kan jag reglera höjden med den smalare delen som passar i den grövre delen. Sen låser man med en el två bultar. Nu ska jag fösöka ta bort glasrutan. Pratade med glasmästaren i dag och dom hade plexiglas i samma tjocklek som rutan. Så får dom skära till en likadan med urtag för spakarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).