Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

10 inlägg 27664 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

söderström  
#94994 Hej.

Finns det nån som kan tro sig ha en förklaring på detta problem.

Skulle starta vår husq. lt 151 gräsklippare igår vilket resulterade i ett stort rökmoln.
Förvånad stängde jag av den och kollade oljan. Den såg väldigt blaskig ut och
stank om bensin.

Så nu är ju frågan, hur kan det ha blivit så att den späder bensin i oljan? :???:
Har den flödat när den stått still samtidigt som kolvringarna gått av??
Toppackningen gått?
Elak hustomte som tankar bensin i oljan?
Sist den användes funkade den som vanligt.

Motorn är en cohler 15 hk. Nån som har råkat ut för nåt liknande?

Tacksam för svar. / Jonas



   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

zeetorg  
#94996 Gräsklippare kan flöda över ibland. stäng soppakranen efter körning så slipper du råka ut för det här. Kolvringarna behöver du nog inte oroa dig för, dom kan ha legat ovanför insuget. Dom håller nog inte emot så tunna vätskor över en längre tid heller.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

totte  
#95020 Jo du har säkert haft en flödning, du bör nog kolla flottören och nålventilen. Skulle inte tro att flottören är kass då hade troligen all soppa hunnit rinna ut. Men en dålig nålventil eller lite smuts i nålventilsätet så räcker det för att det skall sippra igenom. Och kolvringar håller inte tätt mot bensin, det är ju ett lite gap mellan ändarna och det behövs inte mer för att det skall rinna igenom.

Om det nu inte är en elak hustomte förstås.

Toppackningen har inget med detta att göra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95291 Du MÅSTE byta motorolja på maskinen!! den är bensinblandad ,en LT 151 är ganska ny du kanske har garanti på den? (2år)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

axwell  
#95301 Den har flödat så att bensinen gått ned i oljetråget, byt olja omgående. Detta trodde jag bara kunde hända med B&S större msk.
Det har troligen kristalliserats bensinrester runt nålen, pga vårt moderna blyfria bränsle.
Använd i fortsättningen alkylatbensin, eller bensin med någon medel för insprutningsrengöring tex Biltema 36-1103(består till stor del av fotogen).
Töm tanken nästa höst om den saknar bensinkran, om du vill vara på den säkra sidan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

söderström  
#95355 Tack för alla svar! Hade inte väntat mig så bra respons. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

Yanmar 1502d  
#98051 Min granne har råkat ut för samma sak. Han fick klockren instruktion från sin återförsäljaren om problemet som tydligen är vanligt.
Det var ingen direkt kostnad att fixa det men krävdes ngn timmes pul. Kommer inte ihåg vad felet var men vill du att jag ska ringa honom och fråga så kan du skicka ett memo till mig.

Hoppas att det löser sig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

swemil  
#98132 Min LT125 har samma problem. Lösningen hos mig var en extra bensinkran under tanken. Så var det problemet löst.

Men har du fått oljesöl framför motorn, över avgassystemet ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

viktor meck  
#98734 detta händer ofta med gräsklippare med tanken monterad högre än förgasaren, det blir då ett tryck och flotören hänger sig ibland och bensinen rinner ner genom insugningsventilen ner i cylindern melan kolv förbil kolvrnigarna och ner i sumpen. mvh viktor 15 år

Avatar Fallback

Re: Husqvarna åk klippare "Bensin i oljan!"

axwell  
#98738
viktor meck skrev:detta händer ofta med gräsklippare med tanken monterad högre än förgasaren, det blir då ett tryck och flotören hänger sig ibland och bensinen rinner ner genom insugningsventilen ner i cylindern melan kolv förbil kolvrnigarna och ner i sumpen. mvh viktor 15 år

Ja det är väl en förutsättning för detta problem. Hade en Murray med den eländiga B&S 12,5 motorn, fick hissa upp framändan inför långtidsparkering av den anledningen.
Kunde sluta med detta sedan jag började tillsätta insprutningsrengöring i bensinen.

swemil skrev:Men har du fått oljesöl framför motorn, över avgassystemet ?

Om motorn startar blir allt i den närmaste omgivningen dränkt av bensinblandad olja, men det tillåter man bara en gång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).