Motorsåg och handhållet

Skuren såg på miljösoppa

59 inlägg 25479 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Michael skrev:
fm skrev:Jag använder Omega 767 tvåtaksolja och Agrols racing tvåtakt.
Omegan är klart bättre men dyrare.
Jag tror man får vad man betalar för.

Omega 767 kostar 380 (!) kronor litern exklusive moms på 5-litersdunk, ännu dyrare i mindre kvantiteter. Det spelar ingen roll hur bra oljan i fråga än må vara, det är ändå ett rent jävla ockerpris! Jämför med Aspens egen helsyntetiska olja som kostar ca 59 kr litern eller Husqvarnas XP-olja som kostar 80. Jag skulle vilja se oomtvistliga bevis från Omegas håll på att deras olja verkligen är 5-6 gånger bättre än konkurrenternas innan jag ens överväger att köpa den, men jag tvivlar på att de kan prestera detta.

I och för sig är det också så att 767 inte marknadsförs som sågolja utan som olja till racingapplikationer. Jag tvivlar på att 99% av världens motorsågar är betjänta av det (högst eventuella) mervärde som 767 sägs ge, men jag ser mig gärna bli motbevisad.

Jag ser ingen anledning att använda annat än aspen så som det ser ut nu.

Priset på Omega oljan fick kaffet att studsa i halsen.....

Hmmm

Hur mycket blir det egentligen på ett år i normal daglig körning?

Hur många liter körs per år o huggare i genomsnitt?

Detta får nog kollas upp lite, det blev ju riktigt intressant!

Husqvarna motorsågar
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5819Räknade lite mellan aspen(59+moms)/omega(380+moms):

Med 2,5% blandning måste Aspen-sågen hålla i 750 liter bränsle. Sedan kan man köpa en ny för 6000:- + moms för mellanskillnaden.
Det förutsätter att omega-sågen håller i oändlighet...

/Nisse

TS
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nisse skrev:
Mange skrev:Jag har honat många kromade. Lite diesel o rugga ytan lite.

Det räcker.

Nikasil är ett nyare påfund. Har för mig att Gilardoni (?) var först med det med det.
Det funkar precis som krom fast lite billigare att applicera om jag fattat rätt. Har lite bättre värme ledningsförmåga med tror jag.

Du har rätt i att man kan rugga krom lite.Såg att det fanns särskilda stenar för det.
Nikasil är ett rätt gammalt påfund. Bytte Nikasil på en cylinder till en kawa 250 -86. Då var det rätt dyrt och gjordes ej i Sverige. Fick skicka cyl till England, om jag minns rätt.
Röjsågen är fr -04. Nu går den iaf som en skållad gnagare, får se hur länge det håller. Passade även på att polera bort en del skavanker och öppnade dämparen lite.

Funderar om man inte borde byta ringar lite oftare. Det är ju varken dyrt eller besvärligt.

/Nisse

Nicasil fanns vad jag vet på 70-talet kanske på 60-talet med i bla. ZûNDAPP:S moped motorer / cylindrar.

Angående 2-T olja, så kör jag med Castrol racing för bla MC, bör passa i motorsågen med tror jag, eller vad tror ni?

fm  
nisse skrev:Räknade lite mellan aspen(59+moms)/omega(380+moms):

Med 2,5% blandning måste Aspen-sågen hålla i 750 liter bränsle. Sedan kan man köpa en ny för 6000:- + moms för mellanskillnaden.
Det förutsätter att omega-sågen håller i oändlighet...

/Nisse

2 % räcker gott och jag har aldrig lyckats köra slut på någon såg på 750 liter.
Kanske bara är idéer jag har med bra olja men mina sågar har aldrig skurit.

Användarvisningsbild
#5829Det kan ju finnas andra anledningar åxå att de inte skurit.
Rätt skött, rätt använd, bra såg från början, noga med blandning, etc...

Jag tycker nog att det är dumt att avika från ett vinnande sätt, oavsett vad som funkar, bara det funkar.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5830Kan ju konstatera att sågar är på tok för billiga för att det ska gå att motivera olja á 380:-/liter.
Däremot TROR jag att det lönar sig att undvika de billigaste fuloljorna.
Objektiva tester är det rätt ont om.

Har faktiskt funderat på en skvätt Omega till min halta 262. Med en riktigt bra oljefilm kan den nog gå en god stund.Och det kan ju vara värt ett par hundra att hinna få testa ordentligt.
Men då var ju frågan vilken olja som är bäst?Behöver ju inte nödvändigtvis vara den dyraste.

/Nisse

TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren såg på miljösoppa

viktor meck  
#94824jag kör på mackbensin och aspens 2T miljöolja. det ända dåliga med den är att den inte är självblandande :(

Användarvisningsbild

#94836Tänk på att var gång det byts en komponent i sammanställningen av bränslet så ändras dess egenskaper.
Man kan mycket väl orsaka ett haveri pga oljebyte likväl som annat bränsle byte.
Med viss syntetisk olja kan motorn renas precis som med Alkylat.

Det är alltid risker med att byta bränsle o dess egenskaper.

Användarvisningsbild

viktor meck  
#94867dom maskiner jag har har gått på västra kyrkogården i GBG och alltid tankas med mackbensin och aspenolja. jag har två röjsågar en HVA 245 och en Hva 235 en slytrimmer sthil FS 76 och en häcksax sthil fs 60 och farsan har en 2 år gammal HVA 142. jag har ochså en sthil 4mix lövblås BR 550 den hittade jag på en städdag i stallet vid oss och den skulle slängas den startade direkt men jag fick justera föggen lite men sen gick den sommen klocka. alla dom andra maskinena som är mina har jag fått från kyrkogården när jag har praoat där två gånger och lagat dom själv, men 235an är en E-tech men den startar när denn vill ena dagen så startar den på några drag och går en stund och ibland bara den tänder och sen är det omöjligt att få igång den. jag har bytt packboxar med ramlager, satt på en bra beg kolv och cylinnder bytt tändspole och svänghjul testat två olika förgasare med nya membran nytt tändstift och packnigar bränseleslang och alla filter. och den statar inte ens med en sup. har någn nåtgot tips på vad det kan vara mvh viktor

Användarvisningsbild

#94879Lutar åt tändnings fel!

Användarvisningsbild

totte  
#94891Börja med att kolla igenom alla kablar inklusive tändkabeln, en isoleringsskada där kan ofta ge såna symptom att den går helt ok, sen rubbas kabeln lite grann och kommer emot godset och så är det kört.

Användarvisningsbild

viktor meck  
#94904jag har testat två tändspolar och kollat allakabla till ochmed testat utan dödaren

Robertberg  
#94933Skit bakom spakarna? :surp:

Användarvisningsbild

viktor meck  
#94943vilka spakar ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).