Skogsnyheter

Södra vann mot skogsentreprenör igen

8 inlägg 4531 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra vann mot skogsentreprenör igen

Fredrik Reuter  
#93393 En oerfaren "skogsentreprenör" anlitades för skotning i samband med Gudrun 2005. 600.-/h och minimikrav på 20m3/h. Skogsentreprenören klarade inte ackordet (låg som lägst på 9m3/h) och sorterade dessutom fel i skotningen så en riktig skogsentreprenör fick anlitas för att rätta till. Företaget som anlitades för skotningen (kan väl knappt kalla dem skogsentreprenörer) gick i konkurs och stämde även Södra.

Nu är efterspelet klart och företaget som tog över efter konkursen förlorade nu i Växjö tingsrätt och får betala Södras rättegångskostnader på 700.000.-

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/sodra-v ... 3721%29.gm

Nyheten är lite intressant eftersom den klargör kanske lite hur helt oerfarna anlitades under Gudrun.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra vann mot skogsentreprenör igen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93399 Är inte 20 m3/h ganska mycket för 600:-? Eller hur brukar ni ligga (har egentligen ingen aning)?

Användarvisningsbild

Re: Södra vann mot skogsentreprenör igen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93434 20 m3 motsvarar väl ungefär två skotarlass? Så två skotarlass/timme bör väl de flesta skotarförare kunna klara om det inte är överdjävliga förhållanden, så som långa skotningsavstånd, surhålor, raviner och dylikt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Södra vann mot skogsentreprenör igen

masterchief  
#93444 Det är vad en slutavverkningsskotare ska klara av idag om man räknar på ackordspriserna.
Då bygger det på 14tons maskiner och uppåt.
Lite halvorimliga krav enligt mig då prio ett var att ta reda på virket.
Den där 20kubiksregeln är en efterkonstruktion södra införde när de insett de anlitat diverse kleti och pleti.
Inget som var nämt i kontraktet första halvåret.

Användarvisningsbild

Re: Södra vann mot skogsentreprenör igen

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93451 I detta fallet så verkar det som att en "Rookie" som ville tjäna stor kovan inte redde ut det han gett sig in på.

Användarvisningsbild

Re: Södra vann mot skogsentreprenör igen

Fredrik Reuter  
#93640 Södra är tydligen vinstdrivande!
Nu har de vunnit över ännu en oerfaren entreprenör i samband med Gudrun, ATL skriver om det:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=60514

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra vann mot skogsentreprenör igen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93652 Det är samma entreprenös som i ditt första inlägg... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Södra vann mot skogsentreprenör igen

Fredrik Reuter  
#93705 Aj då, så det kan bli va!
Jag får skylla på att ATL var lite sena med nyheten och att inte fullständigt firmanamn användes.

Men det var ju ändå bra på något sätt. Ytterligare en länk om fallet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).