Vedmaskiner, flishuggar

bala 320

49 inlägg 38195 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bala 320

johan79  
#77482 hejsan
undrar om nån här vet något om bala320?
är det en bra maskin om man kör 100-150kubik om året?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: bala 320

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77901 Såg den på Elmia i våras, men har inte sett någon som skrivit om den ännu.

Avatar Fallback

Re: bala 320

Henrik Petersen  
#84856 Fortfarande ingen som provat denna??, verkar som en smidig liten maskin.någon som har erfarenheter/åsikter om denna maskin??

Henrik

Avatar Fallback

Re: bala 320

HN  
#86772 Var på visning hos axima i veckan där såg jag den, och jag tyckte att den funka bra. Men när han körde kort ved ca 30 cm så ville klabbarna ställa sig på högkant ibland, men det funka säkert bättre vid 50 cm ved. Den gick mycket tyst å sågen var snabb som få. Smart att sätta svärdet direkt på elmotorn tycker jag.

Avatar Fallback

Re: bala 320

gustafericsson  
#87023 Vi har en bala 370 och det ser ut som det är samma princip på klyven på vår maskin som på den du syftar på. Den är bra på ved som är 50 cm och håller en dimeansion på ca 15 cm.... då ställer sig inte bitarna på tvären i klyven.
Jag tycker att det är en maskin som ser klen ut. Vi är inte nöjda med våran 370 i varje fall.

Användarvisningsbild

Re: bala 320

stegmaster  
#87107
gustafericsson skrev:Vi har en bala 370 och det ser ut som det är samma princip på klyven på vår maskin som på den du syftar på. Den är bra på ved som är 50 cm och håller en dimeansion på ca 15 cm.... då ställer sig inte bitarna på tvären i klyven.
Jag tycker att det är en maskin som ser klen ut. Vi är inte nöjda med våran 370 i varje fall.


Det måste vara nåt fel om veden ställer sig tvärran om bitarna blir kortare en 50cm????
En vedmaskin ska ju funka fint på 30cm längder. Sjalv kör jag nogra sekkar med 20cm vedbitar, och då kan det bli lite strul, men even detta funkar skapligt.

Avatar Fallback

Re: bala 320

Henrik Petersen  
#89583 Jag såg Bala 320 nu i helgen hos vår lokale handlare, en fin liten maskin for eget bruk. Dock en sak som jag är säker på att man tröttnar på: i såväl sågspaken som i den spak som hållar fast stammen sittar en kontakt man ska hålle inne for att sågen går, dvs man måste anvenda båda händer när man sågar och därefter en vanlig klyvspak. Men annars är det en säkert en bra maskin.

Henrik

Avatar Fallback

Re: bala 320

Henrik Petersen  
#92169 Hej alla

Jag har ju beställt en Japa 300 men de kan inte leverere, troligtvis skulle den inte komma för än efter semestern och det kan jag inte vente på så jag har idag köpt en bala agri 320 med 4m transportör. Har 50-60m3tr som venter, ska bli kul att se hur det funker.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: bala 320

stegmaster  
#92208
Henrik Petersen skrev:Hej alla

Jag har ju beställt en Japa 300 men de kan inte leverere, troligtvis skulle den inte komma för än efter semestern och det kan jag inte vente på så jag har idag köpt en bala agri 320 med 4m transportör. Har 50-60m3tr som venter, ska bli kul att se hur det funker.

Henrik


Gratulerar.
Hoppas du tar nogra bilder(och kanskje en film), när du väl er igång.
Ser fram mot att höre hur den funkar. :geek:
Alltid roligt med nya grejor. :wink:

Avatar Fallback

Re: bala 320

Henrik Petersen  
#92255 tack så mycket!

Bilder ska det bli när jag väl kommer igång,och lite omtale när jag ha hunnit testa den.

Henrik

Avatar Fallback

Re: bala 320

Henrik Petersen  
#93334 Hej!

Har nu hunnit köra lite med maskinen, och så här långt är jag väldigt nöjd. Man kan väl tycka att klyven är lite väl långsam (men stark) vilket forstärkes av att sågen är fantastisk snabb, detta gör ju att man får venta på klyven. Men jag ska ju bare göra min egen ved så det gör väl inget. Forövrigt går det att köpa till en snabbventil
om man inte orker vente. Dette var en första rapport, mer kommer + bilder

Henrik

Avatar Fallback

Re: bala 320

Hans A  
#95523 Har använt min Bala 320 i en dryg månad och jag är mycket nöjd. Som påpekats ovan så är sågen mycket snabb varför klyven är den trånga sektorn. Skulle önska att den specialventil som jag tror finns och snabbar upp klyven vid klenare ved, vore standard alternativt kunde köpas till ett rimligt pris. Bala kan ta betalt....! Någon hade invändningar mot de två knappar som man måste hålla in vid sågningen. Det hade jag också innan jag började använda maskinen men nu tänker jag inte längre på dem och de gör inte användningen långsammare.

Avatar Fallback

Re: bala 320

freddyx  
#96065 Köpte en Bala 320 för en vecka sedan och har nu kört ca 40mtr ved och det har gått över förväntan, är väldigt nöjd. Valde mellan en Peltec 550 och Bala 320, Peltecen har bättre prestanda på pappret och ett lägre pris men konstruktionen verkade mycket klenare än Balan så tror att jag gjorde ett bra val. Håller med övriga om att klyven upplevs lite långsam, det går att köpa till (vet inte vad den kostar) en tryckavkänningsventil som anpassar kraften efter veden, klen ved går då betydlingt snabbare att klyva och om det är grov ved så kör den automatiskt med full kraft. Köpte även till stockbordet, var dyrt men hade ingen tid att göra ett själv nu och det har varit guld värt. Har kört med 4.5meters stock och då är avståndet till rullen på klyven lite kort men på stockbordet är det ytterligare en rulle och då gick det hur lätt som helst att köra själv. Så om du har lång ved/stock så rekomenderar jag att sätta dit en extra rulle eller köpa/göra ett stockbord.

Avatar Fallback

Re: bala 320

freddyx  
#96113 Fick reda på vad tryckkännarventilen kostar... 3750 SEK + moms, som sagt...bala kan ta betalt. Tror jag kör vidare med fulltryck :)

Avatar Fallback

Re: bala 320

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96216 va ligger en bala 320 på för pris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).