Skogsekonomi

Träden upplockade?

6 inlägg 495 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Träden upplockade?

kajsa123  
#916230Är allt timmer efter stormen Johannes nu upplockat/avverkat av virkesköparna?

Minns när halva forumet gick igång när jag skrev om att gallra osv i år typ i Norrbottens inland fast min skog inte ens låg i ett områden som drabbades särskilt hårt av stormen. Egentligen borde Norrland döpas om då folk generellt slår ihop hela Norrland fast de skiljer ca 100 mil från norra till södra delen.

TS
Landshypotek Bank

Re: Träden upplockade?

isteskog  
#916233Finns södra och norra Norrland som begrepp! Mellanskog beräknar att vara klar i november, men jag tror att det som kommer att tas reda på är inte klart förrän årsskiftet.....

Användarvisningsbild

kajsa123  
#916237Det vet jag såklart men hur många kan säga vad som ingår i norra Norrland utan att kolla efter. Norrland borde delas upp i minst 4-5 områden. Fjällområdet borde delas i 2 områden. Landskapet Norrbotten borde vara ett område och Norrlandskusten söder om det landskapet borde delas i 2 områden.
Sedan är det numera populärt att kalla sig Arctic hit och dit men Arctic är för mig Svalbard typ. Och sedan körs det också mycket med Lappland för turister. Turister som kommer och tror det ska vara mycket snö i december i norra Norrland när det bara finns nån cm.

Då är först om 1 år det kan vara lämpligt med virkesförsäljning i Mellanskogsområdet?

TS

isteskog  
#916244Svårt att veta, Billerud kör stormpriser året ut iaf....

Användarvisningsbild

Skog10  
#916246Svagt uppåt utan genomslag i virkespriser var hur jag fick det beskrivet i förra veckan, vilket ser ut att stämma med EFN:s artikel som var länkad i en annan tråd. Det verkar som att det fortfarande skeppas timmer norrut från stormområdet. Det lär nog dröja innan priserna återhämtat sig även i norr såvida inte någon utländsk uppköpare blir/är aktiv i området.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#916260Läste att Rolfs såg i Kalix som brann för ca 2 år sedan nu öppnat igen, positivt för norra Norrland.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).