Trädfällning (arborist)

Fällt lutande asp med vinsch och batteriåtgång Cramer CS27

6 inlägg 344 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Fällt lutande asp med vinsch och batteriåtgång Cramer CS27

MartinH  
#915775Ska fälla lutande asp enligt bilder, vill ha trädet uppåt berget och bakom mig finns radhus. Tänka använda vinsch för att få den dit jag vill.
Har också kilar och puscher/fällriktare av grövre slag, kan det räcka?

Är det något särskilt ni tycker jag ska tänka på när det gäller asp?
Asp kan ju spjälka, vilket jag vill undvika! 😀

Tips och råd tas gärna emot.

Kommentar aspen är nu fälld, se nedan.
Och använde instick då det var en asp.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

1787945272_20260827_201829.jpg

Senast redigerad av MartinH sön 30 aug 2026, 08:58, redigerad totalt 1 gång.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Så här löste jag det och batteriåtgång

MartinH  
#915842Så här löste jag det, tog vinschen till hjälp, lutningen bakåt var ganska kraftig (mot ett radhus), rötterna i bakkant hade börjat resa sig och aspen var hyfsat stor. Prövade lite med fällriktare och kil men det gick för segt.
Hade innan monterat vinschen och det blev denna jag drog omkull trädet med, hur smidigt som helst!

Använde Cramer CS27:an till denna fällning. Fällde, kvistade och kapade upp trädet i 35-centimetersbitar. För detta träd åtgick ett 400 Wh och ett 300 Wh Optimus 82V CORE-batteri, en plupp av fyra kvar på 300 Wh-batteriet.

Se Cramers länk om batterier: https://cramertools.com/sv-se/collectio ... -solutions

Mvh!
MartinH

PS. Bilderna ligger inte i rätt ordning, men kommentarerna förtydligar. DS.

TS
Användarvisningsbild

Re: Fällt lutande asp med vinsch och batteriåtgång Cramer CS

anersimyra  
#915846Generellt sett har många en svårförklarlig och överdriven ”aspskräck.” Dragstyrkan i aspens fibrer är högre än hos de flesta trädslagen, aspveden är i stort sett alltid rakvuxen och bjuder ytterst sällan på några överraskningar..🙂 Vid tomtarbeten som innefattar fällning av träd som lutar märkbart mot fastigheten så lämnar man förstås övriga fällredskap än vinschen hemma i förrådet, är de ändå med är det en mindre bra idé att börja ”stressa” fibrerna med andra redskap än vinschen.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
anersimyra skrev:Generellt sett har många en svårförklarlig och överdriven ”aspskräck.” Dragstyrkan i aspens fibrer är högre än hos de flesta trädslagen, aspveden är i stort sett alltid rakvuxen och bjuder ytterst sällan på några överraskningar..🙂 Vid tomtarbeten som innefattar fällning av träd som lutar märkbart mot fastigheten så lämnar man förstås övriga fällredskap än vinschen hemma i förrådet, är de ändå med är det en mindre bra idé att börja ”stressa” fibrerna med andra redskap än vinschen.

Bra jobbat, @MartinH 👍 👍
När jag håller kurs för gröngölingar och pratar om hur mycket hållkraft det är i fibrarna i
brytmånet ger jag alltid ut tändstickor av asp och utmanar eleverna till att dra tändstickorna
i två - bara dra, inte bräcka - och jag lovar bort en motorsåg till dom som är starka nog till
att klara det.
Hittils har jag fått behålla mina sågar 🤣 🤣
Och sen finns det inget som övergår spakblock med fäste en bra bit upp i trädet. Då har
man total kontroll om man inte sågar fel. 😉

Användarvisningsbild

MartinH  
anersimyra skrev:Generellt sett har många en svårförklarlig och överdriven ”aspskräck.” Dragstyrkan i aspens fibrer är högre än hos de flesta trädslagen, aspveden är i stort sett alltid rakvuxen och bjuder ytterst sällan på några överraskningar..🙂 Vid tomtarbeten som innefattar fällning av träd som lutar märkbart mot fastigheten så lämnar man förstås övriga fällredskap än vinschen hemma i förrådet, är de ändå med är det en mindre bra idé att börja ”stressa” fibrerna med andra redskap än vinschen.

Tack Anserimyra!
Till mitt försvar vill jag säga att det vart inte många vev på fällriktaren, märkte fort att det inte var lönt. Samt kilarna användes främst för att inte klämma sågen. 😀
Men tack för informationen om aspens egenskaper och förtydligande avseende fälla träd nära hus.

Mvh!
MartinH

TS
Användarvisningsbild

MartinH  
JensSkoog skrev:

Bra jobbat, @MartinH 👍 👍
När jag håller kurs för gröngölingar och pratar om hur mycket hållkraft det är i fibrarna i
brytmånet ger jag alltid ut tändstickor av asp och utmanar eleverna till att dra tändstickorna
i två - bara dra, inte bräcka - och jag lovar bort en motorsåg till dom som är starka nog till
att klara det.
Hittils har jag fått behålla mina sågar 🤣 🤣
Och sen finns det inget som övergår spakblock med fäste en bra bit upp i trädet. Då har
man total kontroll om man inte sågar fel. 😉

Tack Jens!
Håller med dig avseende spakblock, mycket nöjd med min Nordforest spakvinsch, det går lugnt och fint och har tagit ned stora tallar och granar utan svårighet.

Mvh!
MartinH

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).