mån 31 aug 2026, 11:34#915891D50 skrev:Lorre 71:
522 har typiskt sett en förgasare med tvåstegs choke. Det andra steget aktiverar en vit plastarm som går ifrån chokeaxeln till mätmembranet. På i vilket fall tidiga R522 var det en HS-137.
Den förgasare du har användes en kortare tid på R19 och tidiga R22. Den fungerar i de flesta fall bra även med den nipplen blockerad.
Williamm:
Den såg du visar bild på har en Bosch tändspole och kan därför rimligen inte vara en R523. Den spolen och förgasaren i kombination tyder snarare på att det är en R19 eller tidig R22. Eller kanske R21T om den är 65cc.
Den extra nippeln och slangen finns där för att ventilera ångor UR förgasaren och ner i tanken. Tankventilationen sitter på höger sida och syns när man tar bort kopplingskåpan/bromsen.
Jag har inte jättebra koll på partner kubarna.
Den sågen jag fotade är en 65cc kub, exakt vilken generation har jag inte så bra koll på självt.
Imponerande att du kan se att det är en Boch tändspole då det bara syns ett hörn av dem.
Jag vill dock tillägga att eftersom kubarna är så pass gamla, vanliga och delar passar ganska bra kors o tvärs över modellerna så har de hunnits skruvas och bytes en hel del på dem genom åren.
Man kan inte göra en jätte säker modell/ålders bestämmelse av vilken t.ex. förgasare och tändspole sågen har efter som de kan ha byttes till fel när de gått sönder.
Midnattsmekaniker.