Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

1371 inlägg 540494 visningar 112 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#914707Ja, jag tycker det är intressant och hoppas att det också kommer bli det när det blir mer publikt.
Måste vara ärlig och säga att det inte kommer förändra världen direkt och när man jobbar med data så blir ju alltid "skit in, skit ut". Så är det bara. Men med det sagt så ser jag redan nu att det blir en väldigt speciellt skogsbruksplan som man förhoppningsvis kan använda till att bencha med sin egen eller helt enkelt bara grotta ner sig i och se vad man tycker.

Notera också, det är ett sidoprojekt så att det skulle ta över det "vanliga" arbetet tror jag inte på... 😉

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#915050Nu finns avsnitt 336 uppe. Fullmatat som vanligt, du kan, också som vanligt, lyssna där poddar finns eller direkt här:

https://open.spotify.com/episode/2ZEw3d ... UggzDh0UCw

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#915376Avsnitt 337 finns nu ute för lyssning. Idag berättar vi om en fördjupning med laserdata som körts på området där stormen Johannes drog fram i vintras.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://open.spotify.com/episode/7fVEaA ... psjSK07kYg

TS
Användarvisningsbild

Lappskog  
Fredrik Reuter skrev:Avsnitt 337 finns nu ute för lyssning. Idag berättar vi om en fördjupning med laserdata som körts på området där stormen Johannes drog fram i vintras.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://open.spotify.com/episode/7fVEaA ... psjSK07kYg

Intressant med skillnaden i stormfälld skog mellan skyddad och brukad skog. En fråga som kommer är att om det fanns medel för naturvårdsavtal, vore det kanske säkrast och bättre ekonomiskt att välja det för sina äldre bestånd och få ut motsvarande 60% av rotnetto var 50e år? Omloppstiden i Norrland är ju ändå runt 100 år eller mer och då skulle man kunna få ersättning två ggr på en omloppsperiod och slippa kostnader för föryngring och skogsvård. Nu finns det ju inte pengar men om det skulle bli regeringskifte kommer det troligtvis skjutas till mer medel för skydd av skog igen. Jag har redan bestämt att välja gallringsfritt på de flesta av mina yngre bestånd för att minska riskerna och lämna större volym till barnen och det känns bra. Jag är samtidigt orolig för hur det ska bli efter gallringen som jag har bokat närmast gårdscentrum (för att få lite ljusare skog och mera bär).

Användarvisningsbild

Badger  
#915420Väntade resultat för oss som upplevt stormskador i bestånd med olika skötselmetoder.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#915749Nu finns avsnitt 338 ute. Du kan lyssna direkt här nedan eller där poddar finns.

Lyssna direkt: https://open.spotify.com/episode/7lxaFO ... Sh4_wlkciQ

Verktyget vi pratar om idag an du testa via tråden Plantera i framtida stickväg - backaffär?.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#915770Tack för ett intressant avsnitt. Synd att det inte var ett videoinslag för den där experimentskogen hade varit intressant. Ska kolla verktyget och se hur resultatet blir med självföryngring, gamla etablerade körvägar och väldigt litet gallringsuttag.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#915786Tack!
Men hänger inte riktigt med på vad du menar med experimentskogen? Menar du Stadsträdgården i Karlstad där jag var?

Om så, så kommer jag och Torbjörn göra ett eget reportage, kanske redan nästa vecka. Det handlar om 4 hektar stadspark med 800 planterade växter (inte bara träd dock). Så det är spännande!

Några bilder från igår:

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#915798Exakt, det var den skogen i Karlstad som jag menade.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#916101Nu finns avsnitt 339 ute. Ett litet specialavsnitt då vi spelade in avsnittet igår, tillsammans, i rekordområdet i Mölnbacka.

Vill du läsa mer om detta område så kan du börja med artikeln 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018.

Dagens poddavsnitt kan du lyssna på där poddar finns eller direkt här nedan:

https://open.spotify.com/episode/7vrAXX ... rEvvhXso1Q

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#916112Vet man något om åldern på de där jätteträden?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#916117Ja, rekordgranens närmsta granne, som bara var typ 46 meter var ca 130 år 2018.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#916123Det var inte så gammalt som jag trodde. Intressant att tänka på i perspektivet med sjunkande avverkningsåldrar.

Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#916313När kommer nästa exkursion till Mölnbacka? Ni pratade om det i avsnittet. Hade varit intressant att se vad som blev kvar 🤠

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#916337Vi kommer att lägga upp en tråd om detta inom kort och undersöka intresset. Det finns mycket intressant att titta på i Mölnbacka-området men ett problem är att det kan vara förenat med en viss risk att gå in i betståndet med rekordgranarna. Många stora granar är döda och torra. Några har redan gått av en bit upp och en del har lite slagsida med risk för att trädet smäller av en bit upp. Det är grova och tunga grejer som man inte vill ha över sig. Är det vindstilla som det var när vi besökte så är det väl OK men blåser det ska man nog hålla sig undan. Vi får värdera möjligheten att komma åt att se utan att gå där det är som störst risk.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).