Logistik, Transport

Vilket Schaktblad - eller kanske vägsladd?

22 inlägg 1526 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Vilket Schaktblad - eller kanske vägsladd?

Sne4  
#914922Jag kikar på ett schaktblad för att underhålla gårdsplan, kortare kuperad bilväg på 250m och kunna jämna till skogsbilvägar/traktorvägar med -
Ett bakmonterat schaktblad borde väl vara lämpligt här jämfört med en 2 skärig vägsladd?(bifogad bild på min lilla väg)

Jag testade ett Sonnys schaktblad på c:a 200kg och 250cm för att se lite hur det gick.

Det fungerade att flytta grus på gården, hämta in grus från vägkanten.
Jag testade att jämna till en liten teststräcka med djupfrästasfaltskross som gjordes för att fixa vändplats för timmerbilar.
-Det gick inte inte alls. Studs, hopp, vågigt så det avbröt jag.

Stortraktorn är en ford 5000, därefter finns det super/power major att använda. Extra hydraulikuttag får man väl köpa/mecka ihop något om det behövs.

Så nu satt jag och kikade på lite alternativ på schaktblad:
Kellfri - inte med tanke på alla omdömen de fått..
Ahead 250cm P Lindbrg: https://www.p-lindberg.se/ahead-hydraul ... 3EC1044520
Funktionsmässigt ser det trevlig ut - någon som har efarenhet av detta blad?
Schaktblad TR-250 från Trejon: https://www.trejon.se/produkter/vagunde ... 250-tr-250
Samma vikt som Ahead, svängcylinder saknas, +7000 jämfört med Ahrad, någon som har erfarenheter av detta blad?
KTS 2,5m: https://kts.se/sv/products/kts-schaktbl ... gL8nvD_BwE
Prismässigt och funktionmässigt verkar det var i paritet med Trejons när man köpt till hjul., någon som har erfarenheter av detta blad?

Fransgård, Sami ligger ju i en högre liga, men dyker upp på blocket - vad brukar ge sig på t.ex fransgård vid "tvärstopp" som man ska kika på om man tittar på beg?

TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket Schaktblad - eller kanske vägsladd?

Bert1  
#914928Har sett dom som sladdar med schaktblad att dom har vänt bladet så då mer glider skäret än att det går ner i marken

Användarvisningsbild

Sne4  
#914964Det har jag aldrig sett - när jag kikade lite närmare på bladen så fanns det med i Fransgårds reklam att deras blad håller för att backas med inzoomning på förstärkningen.

Hmm. Bägge begagnade Fransgårdsbladen jag såg på blocket när jag startade tråden var borta från blocket nu.
-Är de så pass mycket bättre att det är motiverat med begagnatpris som ligger över nypriset på ett Ahead, trots samma vikt?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#914969https://www.fransgard.dk/ är ett gammalt välkänt Danskt företag, därav priserna.

Om Ahead och KTS är kinaprodukter framgår inte av deras hemsidor. Jag själv skulle åtminstone vilja veta var de är tillverkade för att kunna bedömma deras kvalité.

Trejon finns i Vännäs, men huruvida de tillverkar schaktbladet själva eller enbart är generalagent framgår inte.

Kvalité kostar vid inköp men är oftast billigast i långa loppet.

Om Du köper ett begagnat kvalitétsblad, köp det inte osett. Kolla efter sprickor, glapp och slitagé.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914973Ahead är kinamaskiner, KTS är blandat men huvudsakligen Europa, Trejon har mycket från Baltikum och Polen.
Jag hade valt Trejon före KTS och Ahead i den ordningen.

Har ett äldre rött blad från Kellfri och det har jag svetsat en hel del på och det är mjukt i plåten.

Användarvisningsbild

Bert1  
#914974Trejon är väl bara importör

Bert1 skrev:Trejon är väl bara importör

De har tillverkare som producerar åt sitt egna varumärke och de säljer produkter från andra tillverkare så vad det gör dem vet jag knappt, de är väl både importör och ägare av ett varumärke det säljs grejer under.

Användarvisningsbild

Elis76  
busholle skrev:De har tillverkare som producerar åt sitt egna varumärke och de säljer produkter från andra tillverkare så vad det gör dem vet jag knappt, de är väl både importör och ägare av ett varumärke det säljs grejer under.

Det är väl som: Jula, Clas Ohlson och Biltema som säljer sina egna varumärken, men som oftast är tillverkade utanför Sveriges gränser.

Hema  
#915014Beror väl lite också på om bladet har stödhjul, samt om traktorn är av äldre modell med bara lyftfunktion, men är bara hängandes. Vilken inte håller emot.moderna traktorer har väl både fast och flytläge på hydraularmarna.

Användarvisningsbild

Sne4  
#915029Mycket bra input.
Traktorn i fråga är en ford 5000 så det ska finnas draft control på den även om jag aldrig provat funktionen. Precis beställt ett kit till hydrauliken så jag får 2 dubbelverkande uttag + en hydrauliskt toppstång - utan någon chockventil dock, så det får kompletteras med sedan.

Har jag inte missat något så ska det gå att reglera bladvinkel och höjdreglering smidigt. Blir det en lyxvariant av blad med hydraulisk sidoförskjutning så får jag komplettera, men det är ju ett mindre problem, nu vill jag inte köpa 'fel blad' så man sitter med någon mysko standard på hydraulkolvar / får borra nya hål när det är dags för att byta slitstål eller vad nu för fel som kan uppstå på en så här pass enkel produkt.

Stödhjul borde väl underlätta att få det jämnt, så det tänkte jag som ett krav - om inte annat så blir det nog bra för att inte dra bort singel från gårdsplanen vid snöplogning.

Kan man hoppas på några kampanjer, eller hur brukar det se ut med sådant från de olika tillverkarna/importörerna?

TS

Hema  
#915034Om jag har lite koll, så är en Ford 5000 inte så stor. Man kan behöva tänka på motvikter fram, om bladet blir tungt?

Hema skrev:Om jag har lite koll, så är en Ford 5000 inte så stor. Man kan behöva tänka på motvikter fram, om bladet blir tungt?

Relevant fundering, runtomsvängande blad har tyngdpunkten långt bak och är de ordentligt byggda så väger de en del också.

Användarvisningsbild

Elis76  
#915039Skall bli intressant att höra vad @Slurfi har att säga om Ford 5000.

Användarvisningsbild

Sne4  
#915072Ford 5000 ska väl väga ca 1000 kg på framaxeln och ca 3000 totalt. Att lägga på vikter fram går vid behov, så det ska nog gå, även om det blir någon väl vald skrotbit i lämplig dimension som får tjänstgöra som frontvikt i så fall...

Läste precis igenom manualen till Trejons TR-250. Tillverkas i Estland och lite rolig friskrivning med redskapet är avsett för snöröjning samt lättare markplanering och schaktning. stödhjulen med dimension 8x4,00 och 2 bars tryck kan inte ta så mycket vikt. Viss skillnad mot Fransgårds 15x6,00...

TS
Användarvisningsbild

Sne4  
#915894Då var det klart. Ett Fransgårds blev det. Vet inte hur jag skulle klarat mig utan hydraulisk topplänk. Det märks att bladet är ganska långt bakom traktorn vid kuperad terräng, så det blev en del finlir med topplänken för att få flytta/fördela vägmaterial(0-32) till dit det behövdes.

Ska testa och köra en vända till när det satt sig och sedan fundera på om det är dags för att kosta på sig slitlager med.

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).