Motorsåg och handhållet

Cramer CS45 batterisåg, fäller en gran och björk med mera

13 inlägg 307 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om erfarenheter och jämförelser mellan batterisågen Cramer CS45 och andra motorsågar, främst Stihl 500i och Husqvarna 372 XPG. MartinH delar med sig av egna tester och videoklipp där han visar på bra skärhastighet och kapacitet med Cramer CS45, men påpekar att vikten blir hög med det största batteriet.

Sune77 uttrycker viss nyfikenhet men har begränsad erfarenhet, medan Williamm ifrågasätter prestandan i förhållande till vikten och menar att kedjehastighet obelastad inte säger allt. MartinH svarar utförligt med fakta om vikt och effekt, och menar att Cramer håller hög prestanda, till och med bättre än Husqvarna 372 XPG i hans erfarenhet.

Anersimyra tillför en användares intryck att Cramer CS45 är kraftfull men batteritiden är begränsad vid större jobb. Diskussionen berör också för- och nackdelar med batterikapacitet, drifttid och vikten av att ha extra batterier vid större kapningar.

Det finns ingen stark konflikt, utan snarare olika perspektiv där MartinH försvarar och framhäver Cramers styrkor, medan andra är mer skeptiska eller nyfikna. Diskussionen avslutas utan en tydlig konsensus men med en öppen inställning till att prova både batteri- och bensindrivna sågmodeller.

Sammanfattningsvis är det en erfarenhetsbaserad teknikdiskussion med fokus på jämförelse mellan batteri- och bensindrivna motorsågar vad gäller prestanda, vikt och uthållighet.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig, nyfiken och respektfull
📌 Diskussionstyp: Teknikdiskussion

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-08-11 22:33 | data: 1)
Husqvarna
Användarvisningsbild

Cramer CS45 batterisåg, fäller en gran och björk med mera

MartinH  
#914847Här fäller jag en ganska stor gran med Cramer CS45, det går bra men sågen får jobba lite, kedjan kan ha varit lite slö.
På denna Cramer CS45 så satt det största batteriet av 82-voltsmodellen 8Ah (den nyaste versionen av Cramers batterier är också på 82 volt men heter Optimus 82 core), de hade inte batteriet jag beställde inne när jag köpte sågen, och detta är lite tungt.

Mvh!
MartinH

Senast redigerad av MartinH tis 11 aug 2026, 21:38, redigerad totalt 3 gånger.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Cramer CS45, kapar dubbelstubbe av björk!

MartinH  
#914850Tycker att Cramer CS45:an tar undan ganska bra i denna video, kedjehastigheten är 30 m/s, vilket är imponerande och märks!
Svärdet är på 20" och 3/8 delning.

TS
Användarvisningsbild

Re: Cramer CS45, fäller en lutande björk!

MartinH  
#914851Fäller en lutande björk med Cramer CS45, tycker att skärhastigheten imponerar!

TS
Användarvisningsbild

Cramer CS45, en klassiker, tre skivor björk 30 centimeter

MartinH  
#914852Här kapar jag tre björkskivor från en björk som är 30 centimeter i diameter, tiden för dessa tre skivor strax under 24 sekunder. Den första skivan snabbast runt 7 sekunder.

TS
Användarvisningsbild

Re: Cramer CS45, batterisåg, vad tycker ni andra?

MartinH  
#914853Ska bli intressant att höra vad ni andra tycker om denna batterisåg?
Jag är nöjd med den. Det som är lite nackdel är vikten med detta stora batteri 82V Batteri 8Ah av den äldre varianten. Har fått de mindre batterierna av Optimus Core-serien nu men har inte hunnit testa riktigt än på CS45:an. Sedan är det bra att ha med sig extra batteri då det drar en del när större träd ska kapas och kvistas.

Här finns en sammanställning av Cramers batterier: https://cramertools.com/sv-se/collections/t-batteries
De röda är den äldre varianten och de svarta Optimus Core från 200 Wh till 530 Wh är de nya.

Mvh!
MartinH

TS

Re: Cramer CS45, batterisåg, fäller en gran och björk

Sune77  
#914894Har ingen jättestor erfarenhet av Cramer men tycker de verkar intressanta.

Användarvisningsbild

Williamm  
#914900Den verkar bli ca 1kg tyngre än en 500i utan att vara i närheten av samma prestanda.

Användarvisningsbild

MartinH  
Williamm skrev:Den verkar bli ca 1kg tyngre än en 500i utan att vara i närheten av samma prestanda.

Cramer CS45 väger 6,61 kg. med skärutrustning, förmodligen med 20" svärd, delning 3/8 och 0,050" (1,3 mm. bredd), som den jag har och effekt 4,5 kW, se denna hemsida: https://cramertools.com/sv-se/products/cs45.
Batteriet Optimus 82V Core 400 Wh väger 2,2 kg, näst största i serien (denna hemsida: https://cramertools.com/sv-se/products/core400) 402 och
Totalt 8,81 kg.
Väljer vi batteriet Optimus 82V Core 300 Wh blir vikten 1,75 kg => vilket ger totaltvikten 8,36 kg.

Stihl 500i väger 7,56 kg med 20" svärd 3/8 delning och spårvidd 1,6 mm. och 5 kW. MEN då är det inge bränsle i tanken.
Det tillkommer 0,78 liter för bränslet och 0,325 liter för sågkedjeoljan => 0,78 * 0,75 (vikten på bensin per liter) + 0,325 + 7,56 = summa 8,47 kilo.
Se bland annat denna hemsida: https://www.stihl.se/sv/p/motorsag-ms-5 ... rLhyIthvcC

Skillnaden i vikt är lite drygt 0,3 kilo mer för Cramer CS45 med Optimus 82V Core 400 Wh eller 0,1 kilo mindre med Optimus 82V Core 300 Wh.

Jag skulle inte säga att Cramer CS45 inte ens är i närheten. Stihl 500i har kedjehastighet 21,7 m/s. Cramer CS45 har kedjehastighet 30m/s, och det märks. Jag har en Husqvarna 372 XPG som går bra och Cramer CS45 tuggar trä betydligt bättre än Husqvarnan, vilket borde framgå av videorna ovan.

Så jag menar att denna elsåg Cramer CS45 och andra är något att överväga. Har inte provat Stihl 500i och den är säkert härlig att köra den också, har inget emot Stihl, har själv en 026 som jag håller på att renovera.

Mvh!
MartinH

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#914902En kamrat köpte den största cramersågen för att såga upp en gigantisk ek i ett konstprojekt. Omdömet från kamraten är att cramersågen tuggar på minst lika bra som hans HVA 394. Nackdelen är dock att det batteri som han köpte till sågen räcker precis till att såga en enda skiva ur eken, å andra sidan krävdes sågning från två håll med en 36” skärutrustning.

Användarvisningsbild

Williamm  
#914903Jag slarvade lite med vikträkningen, ursäkta. Samma vikt men sämre effekt då.

Kedjehastighet obelastad säger inte så mycket, det är kedjehastigheten i kap i förhållande hur mycket kedjan tar som avgör.
Av dina filmer att döma så tappar den en del varv fast än kedjorna inte verkar vara så värst aggresiva. Det var det jag gick på i prestanda.
500i, 462, 372, jag har kört alla och de kapade bättre.

Men dyker det upp demo-ex så säger jag såklart inte nej till att provköra.

Användarvisningsbild

MartinH  
Sune77 skrev:Har ingen jättestor erfarenhet av Cramer men tycker de verkar intressanta.

Håller med jag köpte mina två, Cramer CS45 och CS27, under försommaren och har kört dom parallellt Husqvarna 372 XPG och en äldre Jonsered (runt 40-45 cc). De sågar jag använt mest är nog CS27:an och Jonseredaren, både med 15", delning 0,325 och bredd 0,050"/ 1,3 mm, och dessa har bättre uthållighet, drifttid än de två andra/stora.
Men då det var många stora träd på tomten jag avverkade har både Husqvarna 372 XPG och Cramer CS45 fått bekänna färg, och de har inte gjort mig besvikna alls. Satte ett 28" svärd på Cramer CS45:an och det var inga problem alls, det var en jättegran som jag tog ned (ingen film på det tyvärr, men en bild), då förbrukar den batteri ordentligt. Men Husqvarna 372 XPG slörpar också i sig bra när det är större träd, men den har eventuellt lite bättre uthållighet på en tank (0,77 liter) jämför med ett batteri, det största 82V 8Ah på Cramer CS45:an (en brasklapp, detta behöver så klart mätas noggrannare för att avgöra på ett bra sätt).

Mvh!
MartinH

TS
Användarvisningsbild

MartinH  
Williamm skrev:Jag slarvade lite med vikträkningen, ursäkta. Samma vikt men sämre effekt då.

Kedjehastighet obelastad säger inte så mycket, det är kedjehastigheten i kap i förhållande hur mycket kedjan tar som avgör.
Av dina filmer att döma så tappar den en del varv fast än kedjorna inte verkar vara så värst aggresiva. Det var det jag gick på i prestanda.
500i, 462, 372, jag har kört alla och de kapade bättre.

Men dyker det upp demo-ex så säger jag såklart inte nej till att provköra.

Jag menar att Cramer CS45 kapar bättre än min Husqvarna 372 XPG som nog går bättre än en original 😀. Och Som Anersimyra skriver om en annans upplevelse, Cramer CS45 tar undan bra. Men jag håller med avseende batteriförbrukningen, det behövs några batterier och gärna att kunna ladda om du ska hålla på en hel dag.
Men det skulle vara intressant att testkapa mot Cramer CS45 mot min Husqvarna 372 XPG, vilket jag borde ha gjort! 😀

Om du kommer över till fastlandet någon så hör gärna av dig och jag har ett jobb då så ska det väl gå att ordna ett test! 👍

Mvh!
MartinH

TS
Användarvisningsbild

MartinH  
#914911Här är min spontana reaktion första kvällen den 2026-04-20 då jag körde Cramer CS45, anser att skärhastigheten är BRA! 😀

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).