Föryngring

GRÖNRISPLANTERING

22 inlägg 7348 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: GRÖNRISPLANTERING

bodaedet  
#914630Grönrisplantering är inga problem hos oss. Men sverige är ett långt land

Interagro Skog Agroblen

alias  
bodaedet skrev:Grönrisplantering är inga problem hos oss. Men sverige är ett långt land

Har sett många fina grönrisplanteringar i västra Blekinge och nordöstra Skåne för runt 20 år sedan, men då var de ju snytbaggebehandlade kemiskt (med Cyper Plus vill jag minnas). Upplever inte att de mekaniska skydden på P+1 eller barrotsplantor har varit lika bra ens på markberedda hyggen här nere - därav frågeställningen.

Beslutade t.o.m. att köra tre års hyggesvila på hyggena efter senaste större avverkningen (ca 4 ha).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
alias skrev:Har sett många fina grönrisplanteringar i västra Blekinge och nordöstra Skåne för runt 20 år sedan, men då var de ju snytbaggebehandlade kemiskt (med Cyper Plus vill jag minnas). Upplever inte att de mekaniska skydden på P+1 eller barrotsplantor har varit lika bra ens på markberedda hyggen här nere

Grönrisplantering var vanligt i just de områdena bakåt i tiden. Riset minskade avdunstning från marken och minskade avgång pga försommartorka. Men det förutsatte att plantorna var kemiskt skyddade. Initialt med DDT och sen med de medel som kom istället.

alias  
Lars Lundqvist SLU skrev:
alias skrev:Har sett många fina grönrisplanteringar i västra Blekinge och nordöstra Skåne för runt 20 år sedan, men då var de ju snytbaggebehandlade kemiskt (med Cyper Plus vill jag minnas). Upplever inte att de mekaniska skydden på P+1 eller barrotsplantor har varit lika bra ens på markberedda hyggen här nere

Grönrisplantering var vanligt i just de områdena bakåt i tiden. Riset minskade avdunstning från marken och minskade avgång pga försommartorka. Men det förutsatte att plantorna var kemiskt skyddade. Initialt med DDT och sen med de medel som kom istället.

Anledningarna till att grönrisplantering varit populärt just där är nog en kombination av både försommartorka och en hel del kuperade och storblockiga marker som varit snudd på tekniskt omöjliga att markbereda.

Det har ju påståtts att de mekaniska snytbaggeskydden ska vara tämligen likvärdiga med de kemiska dito, även om jag personligen inte delar den åsikten.

Jag tänker att ett mekaniskt snytbaggeskydd behöver täcka längre upp på plantan vid grönrisplantering jmf om man planterar på en tämligen plan markberedd yta (risken för angrepp ovan skyddet bör väl rimligen öka).
Ger t.ex. ett vaxskydd på en stor barrotsplanta som regel ett tillräckligt skydd under riskperioden för snytbaggeskador vid grönrisplanteringäven här nere i de sydöstra delarna av landet?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#914696Ditt resonemang är troligen helt korrekt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914759Jag grönrisplanterade ett större hygge (ca 4 ha), med sprutat mekaniskt skydd på plantorna. Det gick inte bra. Hjälpplanterade året efter. Det gick inte bra. Något år senare blev det fläckmarkberedning och hjälpplantering. Ser lite bättre ut. Vet inte om det var snytbagge eller torka, kanske en kombination.

Högg ett annat hösten 2024, låglänt och fuktigt. Tänkte avvakta ett år till för att se vad som kommer upp innan jag planterar. Tror inte jag kommer försöka med grönrisplantering igen.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#914772Jag gjorde en grönrisplamtering för ca tjugo år sedan med lyckat resultat. Avverkningen var knappt två hektar och långsmal. Marken var fuktig sumpmossa magert och lite restskogsartat. Lämnade en björkskärm som bävrarna gallrade. Planterade 1,5 årig täckrot gran.
Min analys över varför det lyckades är nog som följer; snytbaggar är ju insekter och därmed värmegynnade. Det skuggiga och fuktiga hygget var nog rätt kallt. Det låg en myr snett ovanför och en bäck nedanför hygget så klimatläget var helt enkelt kallt. Dessutom ganska skuggigt.
Jag hittade inte några plantor som hade insektsangrepp.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).