Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur menar du att något av det talar för att det skulle ske nåt katastrofalt om det inte brinner utan man istället kalhugger 1% av skogmarken per år?
Fredrik Reuter skrev:Var har jag skrivit att det skulle vara katastrofalt? Jag invände mot påståendet att trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand.
Fredrik Reuter skrev:Lars Lundqvist SLU skrev:Hur menar du att något av det talar för att det skulle ske nåt katastrofalt om det inte brinner utan man istället kalhugger 1% av skogmarken per år?
Var har jag skrivit att det skulle vara katastrofalt? Jag invände mot påståendet att trakthyggesbruket ligger mycket nära naturlig skogsbrand.
Sundhult skrev:Samtidigt har dagens svenska skogsbruk, med plantering, likåldriga bestånd och ett successivt mer mekaniserat arbete, bara hunnit verka under mycket få omloppstider. - - Ändå har vi ännu inte sett hur hela brukningskedjan, upprepad genom flera skogsgenerationer, påverkar ekosystemet.
Det blir tydligare om man jämför med lantbruket. - - Först efter många varv har man kunnat se hur små förändringar kan läggas ovanpå varandra och till slut ge stora negativa följder, även när skörden länge hållits uppe.
gurka skrev:Ett avverkningssystem som påminner om brand men där vi tar tillvara råvaran är mycket nära ett utprovat system som redan gått många "varv".
In a very real sense the land does not lie; it bears a record of what men write on it. In a larger sense a nation writes its record on the land, and a civilization writes its record on the land—a record that is easy to read by those who understand the simple language of the land.
Sundhult skrev:Jag håller med Lars om att trakthyggesbruket kan utnyttja samma föryngringsförmåga hos träden som kommer till uttryck efter en beståndsersättande skogsbrand. När trädtaket försvinner får arter som är anpassade till öppna miljöer möjlighet att etablera sig.
Sundhult skrev:I den här tråden utgår vi från filmerna odör ställa oss frågor:
Lars Lundqvist SLU skrev:Sundhult skrev:I den här tråden utgår vi från filmerna odör ställa oss frågor:
Flera av dina frågor rör hela omloppstiden och är bara relevanta om de hyggesfria alternativen berör hela eller stora delar av skogsinnehavet.
Steg 1 blir därför att för varje fråga klargöra vilket av de fyra alternativen som avses:
1) Hyggesfri föryngring med skärmställning (trakthyggesbruk)
2) Hyggesfri föryngring med samtidigt omföring till minibestånd, det Skogsstyrelsen kallar luckor (trakthyggesbruk)
3) Plockhuggning, dvs höggallring i skog som inte är fullskiktad (trakthyggesbruk)
4) Blädningsbruk i fullskiktad skog (blädningsbruk)
5) Omföring till blädningsbruk (omföring till fullskiktad skog)
Alternativ 4 och 5 kommer vara väldigt ovanliga och där finns dagens kunskap sammanställd dels i vetenskaplig översiktsartikel och dels i form av en praktisk handbok. Så fokus bör väl ligga på punkterna 1-3, som kommer att vara det vanligaste?
Punkt 1, skärmställning, har historiskt bara använts på en väldigt liten andel av den årliga föryngringsarealen, men det finns trots det ganska mycket kunskap. En bra utgångspunkt för diskussionerna bör vara kapitel 4 i Skogsskötselserien - Naturlig föryngring av tall och gran. Där redovisas den kunskap som finns om hela skalan från gles fröträdsställning till tät skärmställning. Nya frågor bör därför formuleras mot bakgrund av vad det som står där. Så de som vill diskutera skärmställning börjar förslagsvis med att läsa igenom det kapitlet. Kom ihåg att den fortsatta skötseln av ungskogen är en fristående fråga som inte hänger ihop med skärmställning som föryngringsmetod.
https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... n-2017.pdf
Punkt 2, omföring till små minibestånd, finns det mindre kunskap om, men det finns studier av föryngring i olika stora luckor, kanteffekter längs hyggeskanter, osv. Jag har börjat sammanställa de studier som finns om föryngring i luckor, begränsat till tall, gran och björk. Kom ihåg att den fortsatta skötseln av den ungskog som växer upp som ett minibestånd är en fristående fråga som inte hänger ihop med beståndsstorleken som sådan. Däremot blir det relevant med frågor om hur man kan planera ett skogsbruk med mängder av väldigt små bestånd.
Punkt 3, plockhuggning/höggallring är en luring eftersom det ofta framställs som en parallell till blädningsbruk, men utan kravet på fullskiktad skog. Studier av blädningsbruk förklarar varför skogen måste vara fullskiktad för att det ska fungera långsiktigt, så frågan är vad som är relevant att diskutera när det gäller höggallring, som vi inte redan vet? Slutresultatet är en skog som antingen måste kalhuggas eller så blir det i praktiken en skärmställning, och alltså alternativ 1.
Var vill du börja?
Sundhult skrev:[*]Vilka värden kan hyggesfritt producera utöver timmer och massaved, och hur kan dessa kombineras med tillräckligt god ekonomisk avkastning?
[*]På vilka marker och i vilka bestånd fungerar olika hyggesfria metoder bäst, och var fungerar de sämre?
[*]Hur påverkar hyggesfri skötsel föryngring, trädslagsblandning och skogens struktur över tid?
[*]Hur påverkas ekonomin av mindre och återkommande uttag, längre tid mellan åtgärder och andra sortiment?
[*]Vilka risker kan hyggesfritt minska eller öka när det gäller storm, torka, granbarkborre och betesskador?
[*]Hur påverkas biologisk mångfald, mark, vatten och andra ekosystemfunktioner av olika hyggesfria metoder?
[*]Vad kan vi lära av skogsägare som redan bedriver hyggesfritt på andra sätt än de etablerade mallarna beskriver?[/list]
Bjänndal skrev:Jag har försökt att begripa hur den gamla Uno Wallmo fick sitt skogsbruk att fungera i praktiken. Det kan väl möjligen beskrivas som en blandning av 2 och 3. Småluckor och höggallring. Han verkar ju haft gynnsamma skogar, både lättföryngrade och god tillväxt. Om vi tänker oss att han bedrivet sitt skogsbruk i hundra år eller så, hur skulle skogarna se ut?
Och skulle det fungera i längden? Jag har ju sett en del gubbar som hugget i sin skog under hela sin levnad och inte gjort några hyggen. Hyggesfritt ur skogsägarens perspektiv! Men till slut funkar det inte, så det är ju inte hyggesfritt ur skogens perspektiv.