tis 28 jul 2026, 13:05#914076Sundhult skrev:
Hyggesfritt skogsbruk kan mycket väl bedrivas som en monokultur.
Därför är hyggesfrihet och biologisk eller funktionell mångfald inte samma sak.
Att mykorrhiza svampar och andra svampar och mikrober har en stor inverkan på växtligheten betvivlar jag inte, både positiv och negativ inverkan beroende på vems perspektiv man tittar på ( det finns tex studier som visar att mykorrhiza hjälper till att sprida giftet som en del växter producerar för att förgifta andra växter och ta över deras livsutrymme).
Lyssnade på en föreläsning om mykorrhiza svampar där föreläsaren menade att vi behövde gå över till ett hyggesfritt skogsbruk för att bättre bevara dom olika mykorrhiza svamparna. Dom flesta vanliga svamparna var det inga problem med, dom återkom rätt så snabbt efter kalhuggningen. Det var dom ovanliga svamparna som riskerade att försvinna för alltid. Vid en fråga om hyggesfritt skogsbruk verkligen kan bevara alla dom ovanliga svamparna, svarade han att det går det inte generellt att svara på. Vissa svampar behöver särskilda arter och förutsättningar för att överleva och plockar man bort dom i det hyggesfria skogsbruket så försvinner dom även vid den brukningsformen. Men sa han, forskningen på hyggesfritt skogsbruk visar på en mycket större variation av mykorrhiza svampar i dessa skogar än vad som finns i skogar bedrivet genom trakthygges bruk.
Du verkar inse att hyggesfritt skogsbruk inte automatiskt löser alla ”problem”. Men för mig verkar det som att väldigt många verkar tro det, bara vi brukar skogen hyggesfritt så löser sig allt och vi kan fortsätta att konsumera som vanligt.
Jag är helt övertygad om att jag enligt skogsstyrelsens definition av hyggesfritt kan bruka skogen lika ”bra/dåligt” som jag brukar skogen vid trakthyggesbruk. Varför skulle jag ändra mitt beteende bara för att jag börjar bruka skogen hyggesfritt?
Om man vill ha en förändring, är det då inte bättre att försöka påverka mig att ändra mitt beteende och kanske få mer död ved, äldre träd ( och då inte bara en siffra utan träd med en annan växtform som dom kan få på ålders höst) och kanske få mig att ha mer löv och spara vissa speciella växtplatser, i stället för att försöka påtvinga mig ett hyggesfritt skogsbruk som kanske inte alls ger så mycket mer av ovanstående.