Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt lärande

230 inlägg 9229 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt läran

Lars Lundqvist SLU  
#914049Du är lite rolig, du anonyme Badger. 🤣

När jag frågar "När har jag dömt ut någons skogsnruk så svarar du :
Badger skrev:Minnet är ganska kort.
och citerar ett inlägg där jag börjar (markerat med fetstil)
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag har inga synpunkter på hur du brukar din skog, utan bara på att du ibland påstår saker som kan lura andra att ta tokiga beslut, därför att det du påstår inte stämmer eller har konsekvenser som du inte nämner.

Det jag kritiserar är påståenden om ditten och datten som kan lura andra att göra åtgärder som de senare kan komma att ångra därför att det får konsekvenser som de inte räknat med, eftersom det som påstods glömde berätta det.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:
Badger skrev:När du dömmer ut perspektivet om ett varierat skogsbruk med mindre kostsamma åtgärder som tokigt, ur vilket perspektiv är det tokigt Lars?

När har jag dömt ut någons skogsbruk?

Hela den här tråden började med Skogforsks nya filmer som jag kommenterade med:
"Det som saknas i filmerna är den långsiktiga tanken på hur skogen ska utvecklas framåt. Vad är målet? Fokus ligger i praktiken helt på föryngring, dvs alla inblandade tänker (omedvetet?) i ett cykliskt förlopp, det vill säga trakthyggesbruk, men man stannar i föryngringsfasen. Man lyfter aldrig blicken och tittar över ett sekel framåt eller över hur hela skogslandskapet förändras om brukandet ändras."

Den delen har varken du eller Sundhult kommenterat, men några andra här inne har gjort försök.

Sundhult skrev:Filmerna är också tydliga med att kunskapen om hyggesfria metoder fortfarande är begränsad och att det behövs mer erfarenhet, vetenskap och forskning.

Det var den sortens samtal jag hoppades att tråden skulle bli.

Där är min kommentar att det finns ganska mycket kunskap, för den som avsätter rejält med tid för att läsa på. Det är ju lite märkligt, kan jag tycka, att man lägger ner en massa tid på att göra filmer utan att först sammanställa den kunskap som finns. Det man nu gjort är att samla folk med väldigt lite kunskaper som ska prata om vad de tror och tänker. Filmen är alltså tydlig med att de som deltar har väldigt lite kunskaper, men det är inte samma sak som att det saknas dokumenterade erfarenheter och forskning.

Sen Sundhult, den fråga du inte besvarat var en helt annan och började med att du skrev:
Sundhult skrev:Det krävs oerhört god vilja och skygglappar för att påstå att en monokultur är ett välmående ekosystem.

Jag frågade då: Varför skulle inte en majsodling (som är en monokultur) ha ett "välmående" ekosystem, sett ur majsens synvinkel?
Sundhult skrev:Jag är osäker på om du trollar eller skämtar nu mede mig nu.

Ett välmående ekosystem sett ur en grödas perspektiv?

Varför inte?
Så, varför kan inte en majsodling eller en trädslagsren granskog enligt dig vara välmående ekosystem?

(min följdfråga var "ur vems perspektiv" och ditt svar "för så många som möjligt" är inte ett svar på den frågan)

Att fungera är inte samma sak som att må väl
En människa kan fungera trots att hon äter en ensidig och dåligt sammansatt kost. Hon får i sig tillräckligt med energi för att arbeta och hålla sig vid liv.

Samtidigt kan kroppen långsamt utveckla övervikt, diabetes och andra problem. Kroppen fungerar fortfarande, men människan kan inte leva ut sin fulla fysiska potential.

Med rätt sammansatt kost, vatten, sömn och aktivitet får kroppen bättre förutsättningar att vara frisk, motståndskraftig och återhämta sig efter belastning.

På ungefär samma sätt tänker jag kring ett ekosystem.

Ett system kan producera mycket av en viss råvara och ändå vara stressat, sårbart och beroende av att vi hela tiden hjälper det utifrån. Det fungerar, men kanske långt under sin möjliga förmåga.

Många majskolvar säger inte allt
Ett majsfält kan ge en stor skörd. Räknar vi bara antalet ton ser produktionen lyckad ut.

Samtidigt är det intressant vad majskolvarna faktiskt innehåller.

Om energicykeln, vattencykeln, mineralcykeln och artsamspelet fungerar bättre kan majsen få bättre förutsättningar att ta upp vatten och näring.

Då kan det, enkelt uttryckt, finnas mer mat i varje majskolv.

Det betyder att man kan behöva äta färre majskolvar för att få i sig samma mängd av vissa näringsämnen. Samma areal kan då mätta fler människor, även om antalet ton inte ökar.

Antalet kolvar säger något om mängden. Innehållet säger något om kvaliteten på det som produceras.

Vad skulle det kunna betyda i skogen?
Filmerna tar bland annat upp lavar som renfoder och värdet av biologisk mångfald.

Det väcker frågan vad ett mer välmående skogsekosystem skulle kunna producera.

Bättre fungerande energi-, vatten- och mineralcykler, tillsammans med ett rikare artsamspel, kan kanske göra de växter som redan finns i skogen mer näringsrika.

Älgen skulle då kunna få i sig samma mängd näring genom att äta mindre växtmassa – ungefär som människan kan behöva färre majskolvar när varje kolv innehåller mer mat.

En större variation av foderväxter skulle också kunna sprida betet över fler arter, i stället för att trycket koncentreras till de träd jag försöker odla.

Träd med bättre tillgång till vatten, energi och näring borde dessutom ha bättre möjligheter att återhämta sig efter bete och stå emot vissa skadeangrepp.

Det är just sådana trådar jag uppfattar att filmerna vill att vi ska börja dra i: pröva tankarna i skogen, följa vad som faktiskt händer och låta praktiska observationer, forskning och vetenskap tillsammans bygga ny kunskap.

Blir resultatet att fler värdefulla träd överlever fram till avverkning blir även jag som skogsägare glad. Då kan ett mer välmående ekosystem också ge mig bättre ekonomi.

Vi har ännu inget facit
Forskningen kan säga mycket om skogsbrukets olika delar. Vi kan mäta tillväxt, föryngring, markpackning och förändringar i vatten, näring och artsammansättning.

Samtidigt har dagens svenska skogsbruk, med plantering, likåldriga bestånd och ett successivt mer mekaniserat arbete, bara hunnit verka under mycket få omloppstider. Maskinerna har varierat från små och lätta traktorer till stora skördare och skotare, där breda däck och band ska minska marktrycket. Ändå har vi ännu inte sett hur hela brukningskedjan, upprepad genom flera skogsgenerationer, påverkar ekosystemet.

Det blir tydligare om man jämför med lantbruket. Där kan samma mark genomgå en ny odlingscykel varje år. Först efter många varv har man kunnat se hur små förändringar kan läggas ovanpå varandra och till slut ge stora negativa följder, även när skörden länge hållits uppe.

Skogen har ännu inte hunnit visa oss lika många varv.

Därför behöver vi skilja mellan det vi faktiskt har observerat och det vi tror att observationerna betyder för hela systemet på lång sikt. Dagens kunskap är den bästa vi har, men den är inget facit. Den kan vara ofullständig, och delar av vår nuvarande förståelse kan också visa sig vara fel.

Mätetal och mönster
Som ingenjör tycker jag om mätetal. De hjälper oss att se detaljer och jämföra resultat.

Samtidigt beskriver ett mätetal bara det vi har valt att mäta, på den plats och vid den tidpunkt där mätningen gjordes.

Varje åtgärd i ett ekosystem kan ge både positiva och negativa effekter. Vi ser framför allt det vi har valt att mäta och vet hur vi ska observera. Samtidigt är ekosystemet så komplext att vi inte känner till alla samband eller ens alla relevanta parametrar. En del följder kan därför passera obemärkta, medan andra visar sig först långt senare.

En förändring kan också sätta igång en kaskad, där den första effekten påverkar nästa del av systemet, som i sin tur påverkar nästa. I andra fall uppstår en snöbollseffekt, där en liten förändring förstärker sig själv och med tiden får stora följder.

Därför behöver vi lära oss att se mönster, inte bara mäta några utvalda delar.

Ett enskilt mätetal visar en detalj. Mönstret framträder först när flera observationer läggs samman över tid.

Det är kanske just detta W.C. Lowdermilk menar med att förstå markens enkla språk: att kunna läsa de mönster som våra beslut lämnar efter sig i landskapet.

I Conquest of the Land Through Seven Thousand Years skriver han:
In a very real sense the land does not lie; it bears a record of what men write on it. In a larger sense a nation writes its record on the land, and a civilization writes its record on the land—a record that is easy to read by those who understand the simple language of the land.

Marken bär spåren av våra beslut. Utmaningen är att lära sig läsa mönstret utan att tro att den första tolkningen alltid är den rätta.

Assume wrong
När jag gör något i skogen utgår jag från att jag samtidigt gör något fel. Inte för att varje åtgärd är dålig, utan för att jag påverkar ett komplext system där jag omöjligen kan känna till alla samband och följder.

Därför försöker jag observera bredare än de mätetal jag redan har valt. Genom att följa mönster i marken, vattnet, vegetationen, träden och djurlivet kan jag kanske upptäcka sådant som jag annars inte hade vetat att jag borde mäta.

Det innebär också att jag behöver börja med min egen påverkan när något inte blir som jag önskat.

På ett eller annat sätt kan mina tidigare beslut, med målet att producera mycket timmer och få god ekonomisk avkastning, ha bidragit till att skogen blivit känslig för stora stormskador, att granbarkborren kan ta mina träd och att älgen söker sitt foder bland de träd jag vill odla. Stormen, barkborren och älgen gör bara det som förutsättningarna leder dem till.

Frågan blir därför inte bara hur jag ska bekämpa problemet. Jag behöver också fråga:

Vad har jag gjort för att skapa de här förutsättningarna, och vad kan jag göra annorlunda för att nästa utveckling ska bli mer rätt?

Målet är fortfarande att producera skogliga produkter med tillräckligt god ekonomisk avkastning. Skillnaden är att jag försöker göra det på ett sätt som samtidigt bygger ett mer motståndskraftigt skogsekosystem och minskar risken för att framtida skador äter upp avkastningen.

För mig är det kärnan i assume wrong. Jag fattar beslut med den bästa kunskap jag har, samtidigt som jag letar efter tecken på vad jag har missförstått. Sedan anpassar jag nästa steg efter det skogen visar.

Kunskap som växer i praktiken
Det jag tar med mig från filmerna är att adaptivt skogsbruk inte bygger på att någon redan har hela svaret. Deltagarna beskriver i stället hur olika perspektiv möts i praktiska försök, där man diskuterar vilka mål man vill uppnå, provar olika åtgärder och lär av utfallet. Arbetssättet befinner sig medvetet i gränslandet mellan forskning och praktik.

I filmerna sägs också öppet att det på flera områden saknas tillräcklig kunskap. Vägen framåt blir då inte att vänta på ett fullständigt facit, utan att använda den erfarenhet som finns, pröva olika modeller och bygga beprövad kunskap genom själva åtgärderna.

Det betyder inte att varje observation automatiskt är riktig eller att alla förklaringar är lika sannolika. Däremot blir en observation som inte stämmer med det förväntade något att undersöka, inte något som först måste avfärdas för att det saknas en färdig forskningsrapport.

Filmerna återkommer också till vikten av en öppen arena där olika perspektiv får mötas utan att samtalet låses i ett vi och dem. Den adaptiva processen ska skapa förståelse, respekt och en gemensam väg framåt. Den sker inte bara framför datorn eller i ett mötesrum, utan ute i verkligheten där resultatet av besluten faktiskt går att se.

För mig innebär det att forskning och vetenskap är en viktig utgångspunkt, samtidigt som kunskapen behöver fortsätta växa genom praktiska försök, observationer och samtal. Inte minst behöver vi lyssna på dem som redan i dag bedriver andra former av skogsbruk än de mallar som normen föreskriver. För det finns skogsägare som gör annorlunda och som har erfarenheter vi kan lära av.

Vi måste låta dem berätta utan att de omedelbart ställs till svars för att deras arbetssätt avviker från normen. De får fortsätta göra på sitt sätt även om jag tror att de gör fel. Min uppgift är då inte i första hand att rätta dem, utan att vara nyfiken på hur de ser på sin skog, vad de observerar och vad jag kan lära av deras erfarenheter.

Ett välmående skogsekosystem
Som hela det här svaret, och i princip alla reflektioner jag gjort, utgår jag från ett välmående skogsekosystem där energicykeln, vattencykeln, mineralcykeln och artsamspelet fungerar så väl som möjligt tillsammans.

Det är också den röda tråd jag tar med mig från filmerna: pröva, observera och anpassa skötseln så att dessa processer stärks, samtidigt som skogen ger tillräckligt god ekonomisk avkastning.

En adaptiv dialog kräver utbyte
För att en adaptiv dialog ska bära frukt krävs ett verkligt utbyte. Det har det varit väldigt lite av här, vilket är synd.

Min uppfattning är att Skogforsks filmer vill utmana rådande normer och öppna för nya perspektiv. Det görs bäst genom att undersöka andra angreppssätt och mål, inte genom att främst försöka befästa det som redan är.

Annars blir den befintliga kunskapen en boj som håller oss kvar i hamnen, i stället för att hjälpa oss ut på upptäcktsfärd mot nya horisonter.

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#914051...
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 28 jul 2026, 09:07, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderat påhopp som bara förstör trådens diskussion, argumentera i ämnet, inte personangrepp

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#914052Ska vi ändå inte tro att framtiden har o kan ge oss skogsägare andra förutsättningar via ett förändrat skogsvårdssystem o handelsutbyte ! ?
Jag ska inte kritisera eller ifrågasätta dig Lars, men; - Har / kan inte olika brukningssätt och skogsvårdsåtgärder spela roll för utvecklingen av olika bestånd av olika arter, monokulturellt eller i blandbestånd ?
Om jag tar några av dina ex. på vad du skriver i ditt senaste inlägg, så blir frågorna följande;
1. Enl. punkt 3 så påstår du att "alla" träd, oavsett brukningsmetod, ska ha samma kvalitet ! Jag känner då instinktivt att detta bör vara en sanning med modifikation ! Så långsamtväxande, stamkvistade norrlandstallar med hög andel kärnvirke, ska ha samma kvalitet som frodigt "massaproducerande" Tallodlingar i Mälardalen ? ! - Hmm ! Jag vet en bra cykelfirma här i Mora.
2. Enl.punkt 5, så är det väl just det, som kan vara nyckeln / förändringsmöjligheterna till en annan utveckling av biodiversitet o biologisk mångfald.
Genom att just inte röja bort allt löv, har jag fått en utveckling som går mot det positivare hållet. Vore ju bra om du kanske framhöll det mer än att bara låta det bli en parantes i disk.
3. Enl. punkt 6, så anser du att blädningsbruk endast ger fördelar till Gran. Via olika skogsvårdsalternativ, har jag fått fler arter att etablera sig o gett Granen en konkurrens inom samma område.
4. Enl. punkt 7, så vill du ge sken av vad ! ? Ju mer tillväxt man han har av fler arter inom samma område som i monokulturer ( BAU ), så bör ju inte inlagringen av kol bli mindre ! Ju högre tillväxt i volym / areal i flerfragmenterade bestånd som dessutom kan gynna varandra, bör ju effekten vara den motsatta, eller ? !

Sen hoppas jag på att fler av Sveriges skogsägare går ut i sina skogar o lär sig mer om hur man ska / kan o bör sköta om detta arv !

Användarvisningsbild

Badger  
Lars Lundqvist SLU skrev:Du är lite rolig, du anonyme Badger. 🤣

När jag frågar "När har jag dömt ut någons skogsnruk så svarar du :
Badger skrev:Minnet är ganska kort.
och citerar ett inlägg där jag börjar (markerat med fetstil)
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag har inga synpunkter på hur du brukar din skog, utan bara på att du ibland påstår saker som kan lura andra att ta tokiga beslut, därför att det du påstår inte stämmer eller har konsekvenser som du inte nämner.

Det jag kritiserar är påståenden om ditten och datten som kan lura andra att göra åtgärder som de senare kan komma att ångra därför att det får konsekvenser som de inte räknat med, eftersom det som påstods glömde berätta det.

Avsikten var inte att roa, men det bjuder jag på.

Att börja en mening med att säga att man inte har synpunkter på något och avsluta samma mening med att säga att den typen av metoder leder till tokiga beslut är en argumentation som bygger på att något i metoden/tanken är tokigt. Det har jag lite svårt att inte se som invävd kritik.

Vad är det tokiga i all några av oss skogsägare är intresserade av och eventuellt väljer bruksmetoder som minskar våra kostnader och risker för olika skador som vi faktiskt drabbats av i vårt trakthyggesbruk? Ur vilket perspektiv?

Jag har det motsatta perspektivet. Mitt perspektiv är inte att någon enskild skogsbruksmetod är den ultimata lösningen utan att försöka se alla för och nackdelar med respektive metod och välja med medvetenhet om detta. Vilka risker är jag villig att ta? Vilka kostnader har metoden? Vad är en trolig ekonomisk avkastning? Vilket utfall har metoden givit på min fastighet historiskt? Förutom det ekonomiska perspektivet är jag också intresserad av om min skog är trevlig att vistas i och om det finns ett intressant djurliv att uppleva. Att se en ståtlig älg beta är värt några plantor, att höra hackspetten söka barkborrar är också intressant, men det får inte nå en nivå där hela virkesproduktionen påverkas så allvarligt att den inte är ekonomisk möjligt att driva fastigheten.

Som Sundhult lyfte i sitt inlägg så är jag också nyfiken på andras erfarenheter från sina marker, forskningsförsök och annat som kan vara relevant och så försöka se vad som kan vara relevant på min fastighet i den mån de utförts på liknande marker och med liknande förutsättningar.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Älgfoderodlare skrev:1. Enl. punkt 3 så påstår du att "alla" träd, oavsett brukningsmetod, ska ha samma kvalitet !
Nej, jag skrev att de träd som avverkas idag har den kvalitet de har, oavsett om vi avverkar alla eller bara några. OM det blir annan kvalitet i framtiden, om 100 år, det beror inte på hur man avverkar idag utan på hur den uppväxande nya skogen sköts under det kommande seklet.

Älgfoderodlare skrev:2. Enl.punkt 5 - - Genom att just inte röja bort allt löv, har jag fått en utveckling som går mot det positivare hållet
Det blir ännu mer löv på ett vanligt kalhygge och alltså ännu större möjligheter att öka lövinslaget. Hyggesfri slutavverkning gynnar inte löv mer än vad kalhuggning gör, snarare tvärtom.

Älgfoderodlare skrev:3. Enl. punkt 6, så anser du att blädningsbruk endast ger fördelar till Gran
Ja, det visar all forskning och alla praktiska erfarenheter från hela Europa. Jag vet inte vad du menar med "olika skogsvårdsalternativ", men i en fullskiktad skog som sköts med blädningsbruk gör man inga andra åtgärder än att bläda. Att man kan göra avsteg, exv skapa hänsynsytor för att gynna löv (dvs ta upp små hyggen i den fullskiktade skogen) är en annan diskussion. I fullskiktad skog har pionjärarter som våra vanliga lövträd inte en chans.

Älgfoderodlare skrev:4. Enl. punkt 7, - - Ju mer tillväxt man han har av fler arter inom samma område som i monokulturer ( BAU ), så bör ju inte inlagringen av kol bli mindre ! Ju högre tillväxt i volym / areal i flerfragmenterade bestånd som dessutom kan gynna varandra, bör ju effekten vara den motsatta, eller ? !
Nej, om du ersätter ett träd av det bäst producerande trädslaget med ett träd av ett annat trädslag så sjunker produktionen. Om du delar upp ett större kalhygge i flera små så får du mer kanteffekt där den uppväxande skogen får sämre tillväxt, utan att den äldre skogen runt om får högre tillväxt (men däremot formförsämring och högre risk för skador när de blir kantträd).

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Att börja en mening med att säga att man inte har synpunkter på något och avsluta samma mening med att säga att den typen av metoder leder till tokiga beslut är en argumentation som bygger på att något i metoden/tanken är tokigt. Det har jag lite svårt att inte se som invävd kritik.

Du läser förvånansvärt slarvigt, trots att jag fetmarkerade "påståenden".

Om man skriver med innebörden "om man gör såhär är jag övertygad om att det blir det såhär bra" eller tvärtom "om ni gör som i dagens skogsbruk blir det såhär dåligt" så är det påståenden, och det är dessa påståenden jag kritiserar. Jag har inga synpunkter på hur du eller Sundhult eller Älgfoderodlare eller Vedproducent eller någon annan sköter era skogar. Det är ogrundade påståenden om vad andra kan uppnå om de gör på olika sätt som jag kritiserar.

Jag har inga synpunkter på om DU vill testa att blanda socker i bensinen till dina fordon, men om du påstår att det leder till högre verkningsgrad så kommer jag kritisera det påståendet och hänvisa till vad man vet om socker i bensin.
Förstår du skillnaden nu?

gurka  
Sundhult skrev:
Det blir tydligare om man jämför med lantbruket. Där kan samma mark genomgå en ny odlingscykel varje år. Först efter många varv har man kunnat se hur små förändringar kan läggas ovanpå varandra och till slut ge stora negativa följder, även när skörden länge hållits uppe.

Vi vet hur tidigare obrukad skog själv löst storskaliga förändringar efter storm, brand och insekter. Varför inte försöka göra på ungefär samma sätt men samtidigt försöka få ut viktiga produkter för samhället dvs timmer, massaved och ved.....

Användarvisningsbild

gurka skrev:
Sundhult skrev:

Vi vet hur tidigare obrukad skog själv löst storskaliga förändringar efter storm, brand och insekter. Varför inte försöka göra på ungefär samma sätt men samtidigt försöka få ut viktiga produkter för samhället dvs timmer, massaved och ved.....

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, och varför du citerar mig i ditt svar.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Älgfoderodlare skrev:4. Enl. punkt 7, - - Ju mer tillväxt man han har av fler arter inom samma område som i monokulturer ( BAU ), så bör ju inte inlagringen av kol bli mindre ! Ju högre tillväxt i volym / areal i flerfragmenterade bestånd som dessutom kan gynna varandra, bör ju effekten vara den motsatta, eller ? !
Nej, om du ersätter ett träd av det bäst producerande trädslaget med ett träd av ett annat trädslag så sjunker produktionen. Om du delar upp ett större kalhygge i flera små så får du mer kanteffekt där den uppväxande skogen får sämre tillväxt, utan att den äldre skogen runt om får högre tillväxt (men däremot formförsämring och högre risk för skador när de blir kantträd).

Är definition på bäst producerande det som ger producerar högst ekonomiskt värde för skogsägaren eller det som producerar mest volym virke? Hur vet vi förresten vilket träd som har bäst förutsättningar i en skog där inte alla arter finns representerade?

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#914061Jag pratade en gång med en alternativskogsbrukare som menade att jovisst går det att köra med trakthyggesbruk under nån eller några omloppstider, men sedan skulle ekosystemet vara så påfrestat att det skulle ske en stor katastrof, nån slags trädaids/ebola/covid som döda alla träd (kanske potatisbladmögel är bättre jämförelse?). Men på hans mark där det inte hade gjorts kalhyggen skulle ekosystemet vara stabilt.
Jag hade lite svårt att tro på det domedagsscenariet, men vi får väl se om hundra år eller så.
Kommentar till detta med kvalitet. Tyvärr är det idag ingen skillnad i betalning mellan ”bra” kvalitet och ”dålig”. Sedan är det väl beroende på vad man menar med bra och dålig. Jag vet att jag hört nån gång att extremt senvuxen kärna var ett problem för sågverken, då den kunde sprätta ur vid torkning. Att såga en märgfångare kunde lösa problemet. För övrigthade jag en trädgårdstall som jag sågade på min Logosolbänk. Trots rejäla årsringar var det bland det finaste virke jag sett, så jag gjorde ett litet groggbord av det virket.

gurka  
Sundhult skrev:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, och varför du citerar mig i ditt svar.

Du skrev:
"Skogen har ännu inte hunnit visa oss lika många varv."

Jag skrev:
"Vi vet hur tidigare obrukad skog själv löst storskaliga förändringar efter storm, brand och insekter. Varför inte försöka göra på ungefär samma sätt men samtidigt försöka få ut viktiga produkter för samhället dvs timmer, massaved och ved....."

Vad är det du inte förstår?

Användarvisningsbild

Badger  
Badger skrev:Att börja en mening med att säga att man inte har synpunkter på något och avsluta samma mening med att säga att den typen av metoder leder till tokiga beslut är en argumentation som bygger på att något i metoden/tanken är tokigt. Det har jag lite svårt att inte se som invävd kritik.

Du läser förvånansvärt slarvigt, trots att jag fetmarkerade "påståenden".

Jag läser precis det du skriver bara. Du skriver av och till att du inte har några synpunkter och sen väver du in olika värderingar och omdömen.

Hittills har jag inte läst något om ur vilket perspektiv du anser att dessa hyggesfria/alternativa metoder är tokigt.

Det skulle också tillföra en högre grad av trovärdighet om du någon gång kunde göra en källhänvisning till någon källa ibland när du slår fast vad som är bättre eller sämre för produktionen.

Användarvisningsbild

gurka skrev:
Sundhult skrev:

Du skrev:
"Skogen har ännu inte hunnit visa oss lika många varv."

Jag skrev:
"Vi vet hur tidigare obrukad skog själv löst storskaliga förändringar efter storm, brand och insekter. Varför inte försöka göra på ungefär samma sätt men samtidigt försöka få ut viktiga produkter för samhället dvs timmer, massaved och ved....."

Vad är det du inte förstår?

Jag förstod inte riktigt, eftersom det kändes lösrykt ur sitt sammanhang.

Är det så att vi egentligen har så mycket obrukad skog?
Jag tror nog nästan all skog som finns har brukats på ett eller annat sätt.
Och har det inte brukats gissar jag att det har sett annorlunda ut i antalet djur och vilka arter det funnits.

Vi har den skog vi har, och det kan vi nog lära oss mycket av, och precis som du skriver lära oss av vad olika störningar har orsakat och återhämtningen skett.

Funderar jag får av det du skriver är hur vanligt det var med bränder, och hur omfattande de faktiskt var?
Dessutom om det historiskt funnits angrepp av granbarkborre likt det i Tyskland eller Kanada nu?

Hur gör vi det från det du skriver?
Vad kan vi göra för att får skogen agera på samma sätt tror du?
Det är min utgångspunkt, att observera ännu mer av de naturliga skogsekosystemen, och försöka lära sig se mönster.
Vad är det jag skall titta efter för att "göra på samma sätt" som du skriver?

Den delen som du citerade tycker jag är en bra påminnelse om att det är inte så länge som skogen brukats på det sätt vi gör idag, och då är det svårt att dra slutsatser kring det.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:
Älgfoderodlare skrev:4. Enl. punkt 7, - - Ju mer tillväxt man han har av fler arter inom samma område som i monokulturer ( BAU ), så bör ju inte inlagringen av kol bli mindre !
Nej, om du ersätter ett träd av det bäst producerande trädslaget med ett träd av ett annat trädslag så sjunker produktionen.

Är definition på bäst producerande det som ger producerar högst ekonomiskt värde för skogsägaren eller det som producerar mest volym virke? Hur vet vi förresten vilket träd som har bäst förutsättningar i en skog där inte alla arter finns representerade?

Älgfoderodlare kommenterade om inlagring av kol och jag skrev i punkt 7 om tillväxt, och det blir samma sak för både volym och biomassa.

Det finns ganska gott om studier av hur olika trädslag producerar, både ensamma och tillsammans. Ett exempel i mängden...
- Agestam, E., 1986. En produktionsmodell för blandskog av tall gran och björk I Sverige. SLU, inst. f. skogsproduktion, rapport no 13

Det går inte att idag säga vad som ger högst ekonomiskt värde om 100 år, men mer mängd virke har nästan alltid betalat sig bättre än mindre mängd av liknande virke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).