ATV och UTV i skogen

Bygger ramstyrning

54 inlägg 2631 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bygger ramstyrning

Klättermusen  
#913129Till sist ett par snabbkopplingar till ramstyrningen/ena lyftarmens separata höj/sänk, så jag enkelt kan byta. Förutom nån slang som smygläcker nånstans uppefter kranen så är det nog ganska klart hoppas jag. :) Hann till och med provköra en jättesnabbis innan sviarn höll på att äta upp mig. Verkar funka fint såhär långt. Ska bli kul att prova lite mer ute i skogen såsmåningom. Men nu blir det semester och alla andra små och stora projekt som måste hinnas med. :)

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

toker72  
#913132Blir ju kanoners det där lagomt skogs ekipage 👍

Användarvisningsbild

Klättermusen  
#913665Inte direkt så att ramstyrning är ett måste här, men det är fint att kunna flytta kranen närmare när man pysslar med stockar som kranen just orkar lyfta. 😊
Såg att jag bara lagt upp bilder på delar av ekipaget här förut i tråden, så här kommer en bild på hela. 😊

TS

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#913697Ser ut att vara ett väldigt trevligt ekipage 🙂

Användarvisningsbild

Klättermusen  
dea skrev:Ser ut att vara ett väldigt trevligt ekipage 🙂

Det är det verkligen! Liten smidig traktor, som förvisso är alldeles för liten när det kommer nån snö eller så, men den passar väldigt bra framför vagnen. Perfekt för en som mig som hämtar nån pinne ibland, och bara där det inte är huggen väg. Vagnen är bredare än traktorn med sina knappa 140cm, så med ramstyrningen kommer man väldigt långt där det är trångt faktiskt.
När inte traktorn står framför vagnen så hänger där en parkklippare som tjänar som förvuxen gräsklippare. Vilket funkar perfekt till gräsmattan! 😊

TS

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#913766Nu vill jag inte vara en besservisser.
Men en båge på traktorn för att hindra rundslagning bakåt
är aldrig fel.
Har skälv erfarenhet av hur snabbt det kan gå.
Skulle dra upp en sten och när traktorn fick bra grepp
så pekade motorhuven mot himmelen på en sekund!
För min del gick det bra, foten på kopplingen så traktorn släppte taget.

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#913928Orkar den lilla kranen lyfta dom stora stockarna? Det ser väldigt tungt ut.

Användarvisningsbild

Klättermusen  
Röjkvist skrev:Nu vill jag inte vara en besservisser.
Men en båge på traktorn för att hindra rundslagning bakåt
är aldrig fel.
Har skälv erfarenhet av hur snabbt det kan gå.
Skulle dra upp en sten och när traktorn fick bra grepp
så pekade motorhuven mot himmelen på en sekund!
För min del gick det bra, foten på kopplingen så traktorn släppte taget.

Du har helt rätt i sak. När vagnen går efter så begränsar dock draget tippvinkeln bakåt, så man slår inte över bakåt. Tipprisken åt sidan kvarstår, men man får vara försiktig.

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
Bubba i skogen skrev:Orkar den lilla kranen lyfta dom stora stockarna? Det ser väldigt tungt ut.

Jo, nätt och jämnt. Fick trixa en del innan jag fick dom på vagnen, men nog gick det. Men det är helt klart övre gränsen... 🙄
Men man gör faktiskt mer med en liten vagn än man tror, är en väldigt bra hjälpreda på gårn emellanåt. 😊

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).