Socialt (mer om oss)

Dagens bild

22261 inlägg 3718790 visningar 304 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:
1784392157_dsc02798.jpg
. Du får dig härmed en råddjursbild till låns som du kan använda dig av, Jens..😃
JensSkoog skrev:Skulle önska att jag var lika duktig fotograf som @anersimyra, men
det är jag inte och kameran på mobilen kan ju inte konkurrera med
skickliga saker. Dock så fångade jag den här trion här om dan. 😀
$matches[2]

Vandrade snällt över skogsvägen och stannade och betade. Dom
två små hoppade och dansade lite också 😍
Sen gjorde en skata visit vid dammen.
$matches[2]

Den var tydigt skadat och fick inte vare sig vatten eller mat in.
Höll sig här några dar innan den blev borta. Naturen är hård!

Wow - vilken bild och vilka snygga djur 🤩 🤩 👍

Dessvärre blir bilderna rejält ”suddiga” när man laddar upp dem på skogsforum..👀😖

Mikko  
#913603Gott om hjortron i år.

Användarvisningsbild

Elis76  
Slurfi skrev:
1783971561_juli2026skjutgatorrojning.jpg

1783971561_juli2026brollopumea.jpg

1783971560_juli2026brollopumeakoksarbete.jpg
1783971561_juli2026brollopumeacamper.jpg

1783971561_juli2026aitta.jpg

Några dokumenterande bilder från de senaste dagarna.

@Slurfi

Tog Du ner aittan där den stod i Kardis, stockvarv för stockvarv och transporterade stockarna hem till dig med släp eller lastbil - eller hur bar Du dig åt?

Har Du i så fall någon bild där aittan står i Kardis innan nertagandet?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Kul att hitta en hög med bilder från åttiotalet och fram till runt år 2000 som jag inte hade en aning om att jag hade. På en bild ser jag att de gröna bävernylonbrallorna var med en bit in på nittiotalet och huggarblusen åtminstone fram till år 2000..😛

Användarvisningsbild

Elis76  
#913664Känd vy från Kukkulaforsen i Torne älv där patabygge pågår.

Svenska och Finska Kukkula ligger strax norr om Haparanda respektive Torneå.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
anersimyra skrev:
Kul att hitta en hög med bilder från åttiotalet och fram till runt år 2000 som jag inte hade en aning om att jag hade. På en bild ser jag att de gröna bävernylonbrallorna var med en bit in på nittiotalet och huggarblusen åtminstone fram till år 2000..😛
Det är alltid kul med överraskninglådor. 😀
Undrar ofta om de antala digitaliska bilder av nutiden kommer inte att försvinna, men gamla papperbilder blir kvar.

Jag hade aldrig någon kamera så det finns inte mycket bilder av dåtidens viktiga saker men choppermopeden och jag har blivit filmat. Har glömt när jag byggte om mopeden men kanske 84 eller 85.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Elis76 skrev:Känd vy från Kukkulaforsen i Torne älv där patabygge pågår.

Vackert.
Tar hatten av. 💪 Det måste ta enormt med arbete, och krävs mycket speciella kundskaper.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elis76 skrev:Känd vy från Kukkulaforsen i Torne älv där patabygge pågår.

Det där såg ju spännande ut!

Vad använder man detta bygge till?? Tror inte att jag hört talas om "patabygge" innan...

Användarvisningsbild

Elis76  
#913675Man håvar sik.

Man bygger en pata ut i älven och håvar sedan upp fisken.

Jag bifogar en video från finska Kukkola som visar hur det går till.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwi-mbrN2OGVAxXcIBAIHQbJHMcQtwJ6BAhoEAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DGvc3Dw5kOFA&usg=AOvVaw2_SLreAgcFGglJqlS2yq06&opi=89978449

jannee  
#913676Väldigt mycket arbete för lite fisk.

Användarvisningsbild

anersimyra  
HannuRöj skrev:
anersimyra skrev:
Bilagan $matches[2] finns inte längre
Undrar ofta om de antala digitaliska bilder av nutiden kommer inte att försvinna, men gamla papperbilder blir kvar.

Jag hade aldrig någon kamera så det finns inte mycket bilder av dåtidens viktiga saker men choppermopeden och jag har blivit filmat. Har glömt när jag byggte om mopeden men kanske 84 eller 85.

Ett album med lite suddiga pappersbilder är mycket trevligare att titta i än att glo på bilder i en dator..😃 Vad är det förresten för märke på din moped? Själv hade jag ett antal mopeder men någon bild på dem har jag inte, men det har jag tagit igen med råge..😎

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Elis76 skrev:@Slurfi
Tog Du ner aittan där den stod i Kardis, stockvarv för stockvarv och transporterade stockarna hem till dig med släp eller lastbil - eller hur bar Du dig åt?
Har Du i så fall någon bild där aittan står i Kardis innan nertagandet?

Jag rev den och litade på de märkningar som redan fanns, nu ser jag att det är ett antal stockar utan märkning
så det blev mer jobb än jag anade att få ihop den igen.
På bilden syns Silverado med kåpsläpet som jag körde hem den med, 3 vändor blev det.
Tanken är att fräscha upp den en smula och att hålla en subtil oldschool stil men såklart med
LED-ljusslingor på inför vintern, en mix av egna idéer som vanligt alltså.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
anersimyra skrev:
HannuRöj skrev:
anersimyra skrev:

Ett album med lite suddiga pappersbilder är mycket trevligare att titta i än att glo på bilder i en dator..😃 Vad är det förresten för märke på din moped? Själv hade jag ett antal mopeder men någon bild på dem har jag inte, men det har jag tagit igen med råge..😎

Mopeden är en finsk Tunturi Super Sport 1977. Motorn är Puch 50cc 1,5hk och fyra växel. Trimmat lite så klar, cylinder bytt till fläcktförkylda vilket var standard på gammaldagsa mopeder med plotram.

😎 Din lösning är nog bland smartaste att ersätta saknande bilder.

Användarvisningsbild

anersimyra  
HannuRöj skrev:
anersimyra skrev:
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
HannuRöj skrev:
anersimyra skrev:
$matches[2]

Mopeden är en finsk Tunturi Super Sport 1977. Motorn är Puch 50cc 1,5hk och fyra växel. Trimmat lite så klar, cylinder bytt till fläcktförkylda vilket var standard på gammaldagsa mopeder med plotram.

😎 Din lösning är nog bland smartaste att ersätta saknande bilder.

Tunturin liknar MCB E typ och är riktigt snygg. Jämför man med E- typ skulle en sådan Tunturi i riktigt fint originalskick kosta någonstans mellan 3-4000 euro. 🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

anersimyra  
#913692”Bakräcke” kallas pakethållare på svenska, å andra sidan passar bakräcke lika bra..🙂👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).