Föryngring

hög groddbarhet i år?

6 inlägg 2131 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hög groddbarhet i år?

martinga  
#91138 Är det någon mer än jag som tycker att det verkar vara extra hög groddbarhet för lövträden i år? Mina observation gäller ffa bok och lönn. Under träden och även där det är gräs/gräsmatta är det fullkomliga mattor med nygrodda plantor. Kan det finnas någon koppling till det långvariga snötäcket?! Eller vad är annars speciellt detta år?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: hög groddbarhet i år?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91144 Var många bokollon förra året, antar att det är därför bland annat.

Avatar Fallback

Re: hög groddbarhet i år?

boksson  
#91157 Jag håller med. Det var ett bra ollonår förra året. Snön hindrar att djuren (sork, råtter, vildsvin etc) kommer åt ollonen och dessutom antar jag att ollonen bevaras bättre vid minusgrader än vid plusgrader. På bla grusvägarna hos mig har det kommit upp mycket med bokplantor. Förbereder du någon föryngring så är det bara att tacka och ta emot.

Avatar Fallback

Re: hög groddbarhet i år?

martinga  
#91333 Jovisst var det bra ollonår men det jag ser i år har jag ändå inte sett innan. Att snön hindrar djuren ifrån att hitta fröna köper jag när det gäller skogsmark men på tomter är snötäcket snarast positiv för möss, sorkar etc då fyrbenta familjemedlemmar inte kommer åt dem. Jag tänker att det måste vara något mer än bara antalet ollon/näsor som ligger bakom. Avsaknaden av uttorkande temperaturväxlingar under snön, luftfuktigheten, tillgången på fukt vid groning, att snön tryckt ned fröna så de får bättre jordkontakt, att snön varit elak mot gräset eller något liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: hög groddbarhet i år?

boksson  
#91339 I boken Ädellövskog, ekologi och skötsel från skogsvårdstyrelsen 1986 skriver de följande "ollonår brukar i genomsnitt komma vart 4-8:e år men alla ollonår resulterar inte i tillräcklig mängd goda ollon" och ollonår sammanhänger med sommarteperaturen året före blommning dvs juni och juli bör vara varma och torra, blommningsåret, läs i fjor, bör april vara torr samt en frostfri och lungn maj. Det har uppenbarligen varit bra kvalitet och riklig mängd på ollonen i fjor. På en markberedd mark har jag hört kan det komma upp så mycket som 500000 plantor/ha. Så även om bara 10% av ollonen gror i en trädgård så blir det en hel del plantor. Ang snön och och jämn temperatur och fukthalt under nollan har det säkert bla hindrat svampangrepp (mögel ??) på ollonen/ näsorna.
Möjligen har snön kompakterat dött gräs så att ollonen lättare får jordkontakt, men nu spekulerar jag bara

Avatar Fallback

Re: hög groddbarhet i år?

martinga  
#91375 Tack för svar, gillar folk som anger källhänvisningar.
Det är väl helt enkelt bättre kvalitet på ollonen än vanligt pga gynnsamt väder och det är ju inget som vi vanliga dödliga kan styra över.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).