Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt lärande

56 inlägg 3020 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt lärande

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912399Film 1 av 3 från Skogforsk:

"Filmen fångar dagens kunskap kring hyggesfria skogsskötselmetoder samt lärdomar från projektet "Adaptivt skogsbruk - Hyggesfritt".
"

TS
Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt läran

#912402Film 2

TS
Användarvisningsbild

#912403Film 3

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#912409Stabila skogar med ett adaptivt skogsbruk som producerar det virke och ekosystemtjänster som marken ger bäst förutsättningar för.

👍

isteskog  
#912411Halleluja......

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#913232Det som saknas i filmerna är den långsiktiga tanken på hur skogen ska utvecklas framåt. Vad är målet? Fokus ligger i praktiken helt på föryngring, dvs alla inblandade tänker (omedvetet?) i ett cykliskt förlopp, det vill säga trakthyggesbruk, men man stannar i föryngringsfasen. Man lyfter aldrig blicken och tittar över ett sekel framåt eller över hur hela skogslandskapet förändras om brukandet ändras.

Användarvisningsbild

Badger  
#913241Det pratades om vilka skogsägarens långsiktiga mål är, om det är högsta avkastning eller om man är intresserad av naturvärden och resiliens till kostnad av något minskad ekonomisk avkastning. Planering för självföryngring, ett upplägg med en skog som förnyar sig själv om och om igen med liten eller ingen insats från skogsägaren, låter som det mest långsiktiga perspektivet av alla tycker jag.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#913243Avkastning och miljövärden kan vara mål för hela ens skogsbruk, men sen måste det finnas ett mål för varje bestånds långsiktiga utveckling, med vilket man försöker nå hela skogsbrukets mål. Att få upp föryngring är ett första delmål för bestånd skötta enligt trakthyggesbrukets cykliksa grundprincip, men finns inte ens som ett delmål i blädningsbruk.
Det långsiktiga målet med ett enskilt bestånd kan helt enkelt aldrig vara att det ska föryngra sig. Vad skulle poängen vara med ett sånt mål ur ett övergripande skogsbruks synvinkel?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#913251Hyggesfritt får man ju tycka vad man vill, men filmerna var nog bland de bästa, och samlade ihop presis den informationen som de ska.
Olika bestånden var filmat och förklarat särskilt bra. 😀 Se på alla tre filmerna du också, Lars.

Lyfter fram en sak som nämndes ofta och även nu; att skapa större variation syftar till mer alternativ att välja mellan i framtiden.
Men välja mellan vilka? Vad förluras om sämre alternativen bortesluts redan tidigare och trädslaget standårdanpassas? Kubikpriset i framtiden kan man inte veta, men grundprincipen har inte förändrads, trädslag som växer bäst producerar också bäst.
Längre ner till södern dock lite mer spelutrymme.

Användarvisningsbild

Badger  
Lars Lundqvist SLU skrev:Det långsiktiga målet med ett enskilt bestånd kan helt enkelt aldrig vara att det ska föryngra sig. Vad skulle poängen vara med ett sånt mål ur ett övergripande skogsbruks synvinkel?

Förökning är grunden för all ekologi. Det övergripande viktigaste för alla arter. Skogen klarar sig fint utan oss. Det är vi som inte klarar oss utan skogen. Ett mål för några få på rätt platser skulle med annat politik kunna vara ekosystemtjänster av tysk modell. Eller att erbjuda skogsupplevelser och sälja uppställsplatser för turister. Jag tycker mig se att det dyker upp fler och fler som skyltar med ankdamm med blåbärsskog och en grusplan med el och vatten till husbilsturister. Antar att de måste tjäna ok på det.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Förökning är grunden för all ekologi

Nej, liv är grunden för all ekologi, att organismer lever.
Men i skogsbruk är målet, även i hyggesfritt skogsbruk, träd som kan avverkas, inte att producra små plantor.

Om man alutavverkar en tallhed i norr och lämnar fröträd så kommer man oftast få upp bra med föryngring. Om fröträden får stå kvar kommer man fortsätta få upp föryngring i flera decennier, men inga träd, eftersom plantorna gradvis dör innan de hunnit bli ens en meter höga. För att få plantorna att växa upp till träd måste fröträden avverkas. Det är alltså vad som händer sen som är det centrala, inte att få upp plantor.

Om man gör små luckor där det kommer upp plantor, vad är då resten av planen, de kommande 100-150 åren? Hur ska luckorna skötas? Är tanken att varje liten lucka ska skötas som ett eget bestånd i 150 år? Eller ska skogen runtom också avverkas så allt blir en enda stor ungskog? Eller är det så enkelt att så långt har ingen tänkt?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
HannuRöj skrev:😀 Se på alla tre filmerna du också, Lars.

Det har jag gjort 😉
Dom är snyggt gjorda men har ganska lite innehåll.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Lars Lundqvist SLU skrev:
HannuRöj skrev:😀 Se på alla tre filmerna du också, Lars.

Det har jag gjort 😉
Dom är snyggt gjorda men har ganska lite innehåll.

Ja det är sant. De hade kunnit göra bättre handskriften vem som berättar vad och undvika onödigt upprepande. 😀

Användarvisningsbild

Badger  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Badger skrev:Förökning är grunden för all ekologi

Nej, liv är grunden för all ekologi, att organismer lever.

Men i skogsbruk är målet, även i hyggesfritt skogsbruk, träd som kan avverkas, inte att producra små plantor.

Om man alutavverkar en tallhed i norr och lämnar fröträd så kommer man oftast få upp bra med föryngring. Om fröträden får stå kvar kommer man fortsätta få upp föryngring i flera decennier, men inga träd, eftersom plantorna gradvis dör innan de hunnit bli ens en meter höga. För att få plantorna att växa upp till träd måste fröträden avverkas. Det är alltså vad som händer sen som är det centrala, inte att få upp plantor.

Om man gör små luckor där det kommer upp plantor, vad är då resten av planen, de kommande 100-150 åren? Hur ska luckorna skötas? Är tanken att varje liten lucka ska skötas som ett eget bestånd i 150 år? Eller ska skogen runtom också avverkas så allt blir en enda stor ungskog? Eller är det så enkelt att så långt har ingen tänkt?

Jag är anhängare av den vanliga bilden att först föds liv, sedan växer det upp. Om du vill lyfta någo kreationistisk religiös variant, ok. Lämnar det hönan och ägget spåret.

Det finns alternativa modeller för skogsägare förutom virkesfokus. Turism, jakt, viltsafari, julgransodling, kollagring...

Tallhed, fjällskog, sandstrand. Jag menar alla områden där det funnits skog långt före vi människor började plantera där. I min skog kommer det nya plantor där jag hugger och från de plantorna så växer de med bäst förutsättningar upp till träd.

Jag känner inte folket på SLU, men du som jobbat där kanske vet mer. Kanske har de noll tankar förutom att bara hugga luckorna och sen inte göra någonting mer. Jag gissar att de tänker sig att röja lite i luckorna, kanske gallra för vanlig virkesproduktion och att de har en plan att avverka resterade luckorna om ett antal år så att det de får ett mönster med olika åldrar på luckorna.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Det finns alternativa modeller för skogsägare förutom virkesfokus. Turism, jakt, viltsafari, julgransodling, kollagring...

Då behöver man inte avverka och inte heller bry sig om föryngring.
(julgransodling räknas inte som skogsbruk)

Badger skrev:I min skog kommer det nya plantor där jag hugger och från de plantorna så växer de med bäst förutsättningar upp till träd.

Hur vet du det?
Och hur vet du att det sättet att avverka tar tillvara markens produktionsförmåga på ett rimligt sätt. Det är ju en av grundbultarna i uthålligt skogsbruk, att framtida generationer ska kunna få tillgång till lika mycket virke som vi tar ut idag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).