"Filmen fångar dagens kunskap kring hyggesfria skogsskötselmetoder samt lärdomar från projektet "Adaptivt skogsbruk - Hyggesfritt".
"
//Christian Dahlqvist
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inLars Lundqvist SLU skrev:Det långsiktiga målet med ett enskilt bestånd kan helt enkelt aldrig vara att det ska föryngra sig. Vad skulle poängen vara med ett sånt mål ur ett övergripande skogsbruks synvinkel?
Badger skrev:Förökning är grunden för all ekologi
HannuRöj skrev:😀 Se på alla tre filmerna du också, Lars.
Lars Lundqvist SLU skrev:HannuRöj skrev:😀 Se på alla tre filmerna du också, Lars.
Det har jag gjort 😉
Dom är snyggt gjorda men har ganska lite innehåll.
Lars Lundqvist SLU skrev:Badger skrev:Förökning är grunden för all ekologi
Nej, liv är grunden för all ekologi, att organismer lever.
Men i skogsbruk är målet, även i hyggesfritt skogsbruk, träd som kan avverkas, inte att producra små plantor.
Om man alutavverkar en tallhed i norr och lämnar fröträd så kommer man oftast få upp bra med föryngring. Om fröträden får stå kvar kommer man fortsätta få upp föryngring i flera decennier, men inga träd, eftersom plantorna gradvis dör innan de hunnit bli ens en meter höga. För att få plantorna att växa upp till träd måste fröträden avverkas. Det är alltså vad som händer sen som är det centrala, inte att få upp plantor.
Om man gör små luckor där det kommer upp plantor, vad är då resten av planen, de kommande 100-150 åren? Hur ska luckorna skötas? Är tanken att varje liten lucka ska skötas som ett eget bestånd i 150 år? Eller ska skogen runtom också avverkas så allt blir en enda stor ungskog? Eller är det så enkelt att så långt har ingen tänkt?
Badger skrev:Det finns alternativa modeller för skogsägare förutom virkesfokus. Turism, jakt, viltsafari, julgransodling, kollagring...
Badger skrev:I min skog kommer det nya plantor där jag hugger och från de plantorna så växer de med bäst förutsättningar upp till träd.