Föryngring

Testplantering av exoter

2 inlägg 1840 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Testplantering av exoter

Badger  
#889287Efter att lyssnat på ett par av Skosstyrelsens lunchseminarium om klimat och lövskog tog jag kontakt med Skogsstyrelsen och frågade vad som gäller om man vill plantera några exoter i sin skog.

Skogsstyrelsen svarade att de inte har någon speciell blankett för att anmäla plantering. Det ska man göra i sin anmälan om avverkning om det rör er areal större än 0,5 hektar. Vill man plantera mindre än så behövs ingen formell anmälan.

De jag pratade med var väldigt positiva och uppmuntrade till att anlägga en en mindre försöksyta med de arter jag vill prova och skriva in det i kartan på Mina sidor.

Fick tag på ett dussin plantor av valnöt, hickory och koreansk tall som jag petade ner på ett hygge. Ska bli intressant att se vad som överlever. Kommer de att frysa ihjäl? Vill vårt svenska vilt äta dem?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Testplantering av exoter

Badger  
#913167Kort uppdatering av mitt lilla försök.

I vintras betades 4 av 10 valnöt i toppskottet. Troligen hare. 2 av de betade dog. I övrigt så lever de. 5 av 5 hickory klarade vintern. Oväntat bra resultat när vi hade ett par dagar ner en bra bit under -20 grader. Alla fem koreatallar växer som normala tallar.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).