Små skogsmaskiner och övriga maskiner

klyva gräsklipparmotor

22 inlägg 13149 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

klyva gräsklipparmotor

mulleskog  
#91261 HEJ! Jag har en Briggs&straton motor som suttit på en klippo som tyvär har skurit:( tänkte öppna motorn så jag tog bort alla skruvar som satt på det undre motorblocket men den lossnar inte! Är det någon som vet hur jag ska göra så är jag tacksam för svar.
//Jocke



   TS
Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

totte  
#91264 Hej!

Är det alltså en vanlig klipparmotor med vertikal axel? Och du är säker på att du fått loss alla skruvar som håller ihop den. Det kan gå rätt trögt att få av nedre vevhushalvan/sumpen, troligen lagret som kärvar. Prova att värma upp vevhushalvan med en varmluftpistol eller gasollåga, sen är det en fråga om att knacka och bända och dra. Knacka lätt med en liten hammare i själva skarven runt, det kan också vara så att det är packningsklister som håller ihop det. Du skall alltså få loss den undre delen, övre delen sitter ihop med cylindern i ett block.

Innan du drar av den, när den väl börjat lossna, putsa axeln med fint slippapper så du får bort rost och grader. Annars kan det gå mycket kärvt att få ut den hela vägen, och dessutom stor risk att du får skador på lagerbussningen.

Kan du ta några bilder av den kanske, underlättar om man ser hur det ser ut i nuläget.

Avatar Fallback

Re: klyva gräsklipparmotor

mulleskog  
#91285 var lite osäker på om jag fått av alla skruvar så jag tog en extra titt, då såg jag att jag hade missat en skruv som satt under en lucka bakom ett kugghjul som går till driften på gräsklipparen, hur får jag bort den skruven då kugghjulet sitter precis i vägen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

totte  
#91302 Tja, kugghjulet måste förstås tas bort först. Sitter kugghjulet på vevaxeln? I så fall måste det i vilket fall dras av på nåt sätt. Kan inte svara på alls hur det skall gå till eftersom jag inte sett nån sån här med kugghjul för driften. Som sagt, lite bilder skulle kanske underlätta rådgivning.

Avatar Fallback

Re: klyva gräsklipparmotor

mulleskog  
Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

totte  
#91319 Hmm, så du säger att det sitter en skruv under det där kugghjulet. Har aldrig jobbat med nån som haft den här konstruktionen, så jag kan inte svara på hur det skall gå till. Det bästa att göra nu är att leta fram motornummer och typnr och sen gå till Briggs & Stratton hemsida och leta fram en IPL (Iluustrated Parts List) för motorn, då kan man se hur grejorna sitter ihop på sprängskissen.

Kolla här: http://www.briggsandstratton.com/eu/se/ ... at=Engines

eller här: http://www.briggsandstratton.com/maint_ ... index.aspx

Avatar Fallback

Re: klyva gräsklipparmotor

mulleskog  
#91350 hittade tyvärr inget motor nummer eller typnummer, vart brukar de sitta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

totte  
#91353
mulleskog skrev:hittade tyvärr inget motor nummer eller typnummer, vart brukar de sitta?


Kolla på sidorna jag länkade, där finns instruktioner om hur man hittar numret på olika typer av motorer, kan sitta på lite skumma ställen. På en jag hade satt det inuti luftfilterburken.

Avatar Fallback

Re: klyva gräsklipparmotor

mulleskog  
#91357 hitta numren:) men tycker det är svårt att se hur man ska ta bort staget som går in på sidan av motorn.
http://www.briggsandstratton.com/eu/se/ ... MS8172.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

totte  
#91362 Ser ut på IPL:en och på din närbild som att där är en sprint som håller drevet på axeln. Prova om det går att driva ut den sprinten med en lagom stor dorn och hammare. Tycker det borde gå att dra ut axeln om man lyckas få loss drevet.

Avatar Fallback

Re: klyva gräsklipparmotor

mulleskog  
#91372
totte skrev:Ser ut på IPL:en och på din närbild som att där är en sprint som håller drevet på axeln.


Det stämde satt en sprint på kugghjulet som jag fick slå ut, sen flytta jag bara kugghjulet och då kom jag åt skruven och motorn gick isär. stort tack för all hjälp! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

viktor meck  
#110816 fick du igorning på motorn

Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110838 Bra å tänka på... dom kostar inte många kronor sådana motorer å köpa nya löst.

Användarvisningsbild

Re: klyva gräsklipparmotor

totte  
#110840
Henrik K skrev:Bra å tänka på... dom kostar inte många kronor sådana motorer å köpa nya löst.


Är ju sant, men det är ju ingen sport! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: klyva gräsklipparmotor

Robertberg  
#110882 Va?
Klyva motorn?
Räcker det inte med att den är skuren? :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).