Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

1328 inlägg 518091 visningar 109 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#912531Skogsturism i alla ära. Visst tyskarna vill åka hit och sitta i en stuga i skogen eller fiska, men barn som vill spika en fågelholk är sällsyntare än vatten i öken och barn som vill gå runt på ett sågverk och titta på brädor är nog som att hitta vatten på månen. Många sågverk har öppet för studiebesök och av bilderna att döma ser det ut att vara pensionerade skogsägare. Nä, där tror jag inte finns något annat än röda siffror att hämta. En kartnål till platsen där virket odlas är jag positiv till. Det finns intresserade miljömedvetna husägare som vill veta det kan jag tro.

Användarvisningsbild

Supermyra12  
#912535Allemansrätten sätter stopp för landsbygden att tjäna pengar på turism.
Märkligt att skogspodden inte tar upp riksdagens för skogen och skogsägarna viktiga beslut.

Användarvisningsbild

Calle79  
#912545Intressant! Jag skulle önska en lite mer grävande och nyanserad rapportering ifrån er sida när det gäller eukalyptusen. Ni säger att "rykten går om att fler och fler svenska bruk har börjat använda eukalyptus i sin massa, och därmed dissar svenska träd". I intervjun med Ivar Vatne som finns att lyssna på i poden skogen och kapitalet, så framstår det tydligt när det handlar om eukalyptus i svenska massabruk, så handlar det om inblandning, inte ett totalt ersättande. Det vore jätte intressant att få veta mer om hur detta ser ut. Ert format bygger ju på 99% på en dialog mellan er två, men ibland gör ni ju intervjuer. Detta skulle vara ett intressant ämne för en sådan, om ni kan attrahera någon produktuvecklare inom massaindustrin eller liknande till att ställa upp på intervju. Det skulle också kunna bidra till att det inte blir så polariserat som det blir om man säger att "svenska bruk dissar svenska träd"...
Sen så vore det intressant att höra om klimatavtrycken för massa från Brasilien och Kina. Det sägs ingenting om detta, däremot så nämnde ni i förra avsnittet att skandinavisk råvara skall ha premium för att den växer sakta. Att vara enbart långsamväxande ger ingen premium i sig, däremot så kan det i sin tur leda till egenskaper som ger premium, exv hög densitet eller hållfasthet. En annan sak som ger premium är låg miljöpåverkan. Jag misstänker att svenska skogens miljöpåverkan granskas hårdare än den kinesiska och den brasilianska, därav så lyfter jag detta. Jag tycker att det finns många frågor att ställa, som ni inte gör. Hur ser det ut när man avverkar i kina och brasilien, är det ny eller gammal skog. Om det är ny skog, vad fanns där innan. Har man bevattnat skogen, vilket vatten har man haft då, har man fått avsalta vattnet vilken klimatpåverkan ger det? Har man gödslat skogen, vart kommer det gödslet ifrån och vilken klimatpåverkan ger det? När man eldar pannorna kör man med biodiesel som i nya svenska sodapannor eller kör man med virke? Återvinner man värmen?

Jag hoppas att ni tar till er av detta. Själv är jag en intresserad lyssnare som uppskattar er pod, men jag har inte möjlighet att gräva i detta då jag jobbar heltid med annat (som inte har med skogen att göra).

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Supermyra12 skrev:Allemansrätten sätter stopp för landsbygden att tjäna pengar på turism.
Märkligt att skogspodden inte tar upp riksdagens för skogen och skogsägarna viktiga beslut.

Hur tänker du nu?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Badger skrev:Skogsturism i alla ära. Visst tyskarna vill åka hit och sitta i en stuga i skogen eller fiska, men barn som vill spika en fågelholk är sällsyntare än vatten i öken och barn som vill gå runt på ett sågverk och titta på brädor är nog som att hitta vatten på månen. Många sågverk har öppet för studiebesök och av bilderna att döma ser det ut att vara pensionerade skogsägare. Nä, där tror jag inte finns något annat än röda siffror att hämta. En kartnål till platsen där virket odlas är jag positiv till. Det finns intresserade miljömedvetna husägare som vill veta det kan jag tro.

Ang. sågverken så tror jag du tänker lite på hur det är nu i bästa fall i Sverige. En inbjudan per år typ. Hjälm och gul väst med rundvandring och sedan "information" om vikten att skogsägaren är lojal. Det var inte det vi pratade om i podden. Torbjörn berättade om Binderholz sågverk i Fegen. Där har de "FeuerWerk/SichtBAR": event, konferens, restaurang/bar, butik och information om trä, skog och råvara i anslutning till industrin. Man bygger relation, goodwill och varumärke, utan att folk springer runt i produktionen.

Det viktiga är att bygga förtroende genom inbjudande. Kom till oss och titta. Det gäller både för lokalsamhället och turister men även "motståndare". Vågar man vara öppen på rätt sätt så vinner man ofta rätt rejäla pluspoäng.

Kolla deras sajt, jag har inte haft så mycket tid men såg att de körde "jazz-brunch" med livemusik idag!

https://www.binderholz-feuerwerk.com/events/?lang=en-US

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Calle79 skrev:Intressant! Jag skulle önska en lite mer grävande och nyanserad rapportering ifrån er sida när det gäller eukalyptusen. Ni säger att "rykten går om att fler och fler svenska bruk har börjat använda eukalyptus i sin massa, och därmed dissar svenska träd". I intervjun med Ivar Vatne som finns att lyssna på i poden skogen och kapitalet, så framstår det tydligt när det handlar om eukalyptus i svenska massabruk, så handlar det om inblandning, inte ett totalt ersättande. Det vore jätte intressant att få veta mer om hur detta ser ut. Ert format bygger ju på 99% på en dialog mellan er två, men ibland gör ni ju intervjuer. Detta skulle vara ett intressant ämne för en sådan, om ni kan attrahera någon produktuvecklare inom massaindustrin eller liknande till att ställa upp på intervju. Det skulle också kunna bidra till att det inte blir så polariserat som det blir om man säger att "svenska bruk dissar svenska träd"...
Sen så vore det intressant att höra om klimatavtrycken för massa från Brasilien och Kina. Det sägs ingenting om detta, däremot så nämnde ni i förra avsnittet att skandinavisk råvara skall ha premium för att den växer sakta. Att vara enbart långsamväxande ger ingen premium i sig, däremot så kan det i sin tur leda till egenskaper som ger premium, exv hög densitet eller hållfasthet. En annan sak som ger premium är låg miljöpåverkan. Jag misstänker att svenska skogens miljöpåverkan granskas hårdare än den kinesiska och den brasilianska, därav så lyfter jag detta. Jag tycker att det finns många frågor att ställa, som ni inte gör. Hur ser det ut när man avverkar i kina och brasilien, är det ny eller gammal skog. Om det är ny skog, vad fanns där innan. Har man bevattnat skogen, vilket vatten har man haft då, har man fått avsalta vattnet vilken klimatpåverkan ger det? Har man gödslat skogen, vart kommer det gödslet ifrån och vilken klimatpåverkan ger det? När man eldar pannorna kör man med biodiesel som i nya svenska sodapannor eller kör man med virke? Återvinner man värmen?

Jag hoppas att ni tar till er av detta. Själv är jag en intresserad lyssnare som uppskattar er pod, men jag har inte möjlighet att gräva i detta då jag jobbar heltid med annat (som inte har med skogen att göra).

Bra inspel. Jag håller med om att detta behöver nyanseras, och “dissar svenska träd” var en poddformulering snarare än en teknisk beskrivning. Det handlar förstås om inblandning/fiberrecept, inte att svenska bruk bara byter ut allt svenskt virke rakt av.

Problemet är att detta är ett område där industrin är väldigt knapphändig. Vi pratar med folk i och runt industrin ofta, men exakt hur mycket eukalyptus som blandas in, i vilka produkter och med vilka effekter är inget man direkt lägger på bordet. Därför blir det svårt att göra den där perfekta grävande genomgången, även om vi gärna skulle vilja.

Vi hittar inte på. Däremot sitter vi ibland på uppgifter från personer som inte kan eller vill bli citerade, och då får vi väga orden. Det gör också att det kan låta vagare än vi själva skulle önska.

Men sakfrågan är viktig: om eukalyptus kan blandas in mer av kostnads-, produkt- eller processtekniska skäl, vad betyder det långsiktigt för svensk massaved? Och hur ser jämförelsen ut vad gäller klimat, markhistorik, gödsling, vatten, transporter och energisystem? Det är helt rimliga frågor.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#912554Ja, det är mycket företagshemligheter och känslighet kring massatillverkningen. Det är mycket mer komplicerat än att bara mala virket och "kokningen" är inte bara i vatten som makaroner. Det var flera år sedan, men jag fick det väldigt detaljerat beskrivet av en ingenjör som jobbade med fiber-recept och granens fiberegenskaper är inte bara unika för att gran är gran utan det är även skillnad på ålder på gran. Gallringsved hade andra egenskaper än äldre virke. Jag fick se mikroskopbilder och det var väldigt många olika varianter. Efter att ha sett det så skulle jag gissa att antingen behöver eukalyptusen kokas med annorlunda kemikalier eller så kan den bara ersätta en viss del av granmassa.

Användarvisningsbild

Badger  
Fredrik Reuter skrev:Ang. sågverken så tror jag du tänker lite på hur det är nu i bästa fall i Sverige. En inbjudan per år typ. Hjälm och gul väst med rundvandring och sedan "information" om vikten att skogsägaren är lojal. Det var inte det vi pratade om i podden.

Låter som en nidbild. När jag var på besök fick man en föreläsning om olika fakta om anläggningen och guide som gick med och beskrev varje del av anläggningen. Noll predikan till skogsägarna.

Det där med middag och jazz. Nä, det tror jag inte ett skvatt på för svenska marknaden. Tyskarna är lite mer sugna på sådan lyx än vi. Här råder mest stämningen att en bräda borde vara gratis för skog finns överallt.

Per Sv  
#912557Som sagt :
Snart kan hela världen göra massa… - men alla kan inte göra ”norrländsk fura”!
(Så vad ska vi satsa på..?)
/ Per Sv

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Badger skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ang. sågverken så tror jag du tänker lite på hur det är nu i bästa fall i Sverige. En inbjudan per år typ. Hjälm och gul väst med rundvandring och sedan "information" om vikten att skogsägaren är lojal. Det var inte det vi pratade om i podden.

Låter som en nidbild. När jag var på besök fick man en föreläsning om olika fakta om anläggningen och guide som gick med och beskrev varje del av anläggningen. Noll predikan till skogsägarna.

Det där med middag och jazz. Nä, det tror jag inte ett skvatt på för svenska marknaden. Tyskarna är lite mer sugna på sådan lyx än vi. Här råder mest stämningen att en bräda borde vara gratis för skog finns överallt.

Vi kanske har nidbilder båda två...?

"Gick på" en sådan session när jag skulle handla förra veckan. På en bakgård. Live-musik. Väldigt mycket folk och jag tror att om jag gör det rätt så kan man locka människor på detta sätt. Lägg inte fokuset på skogsbruket, det är sekundärt, det kommer per automatik typ: spännande att de kör detta här, det trodde jag inte om sågverket, vad gör de egentligen, varför bygger man i trä? Man väcker frågor och bygger varumärke men man gör det sekundärt.

Vi pratade Värmland i podden, här finns en annan vinkel: länets historia kopplar nästan alltid till skogen. Det är sedan gammalt och nästan alla populära folklustspel, teateruppsättningar osv. har med skogen, om än som bakgrund. Alltid populärt, alltid mycket folk. Här skulle ett sågverk kunna börja samarbeta. Tror det skulle vara otroligt starkt.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#912581Värmland verkar vara särland. Verkar vara klart överrepresenterat med människor som renoverar trähus också när man tittar på TV. Här i söder mellan Stockholm och Malmö är folk i allmänhet bara intresserad av att hitta billigaste brädan på Byggmax. Tror inte ett skvatt på att jazz skulle höja värdet på virket, men prova ni. Fredrik och Torbjörns såg, OSB och jazz AB.

Som den bistra realist jag är så sålde jag en del virke när priset stod runt 1500 kr för jag kände att det var högt och att konjunkturen pekade neråt på alla sätt. Nu ligger det runt 1200kr. Skönt att jag inte tog lån för att sitta på virket ett par år. Ni brukar vara hederliga, dags för att återta rådet att sitta på granvirket eller är det en 20 års prognos? Någon gång kommer det att gå upp så klart, men jag sticker ut hakan och säger att det inte blir 2026.

gurka  
Badger skrev: Tror inte ett skvatt på att jazz skulle höja värdet på virket, men prova ni. Fredrik och Torbjörns såg, OSB och jazz AB.

Trovärdiga företag brukar definieras av att samma (och välkända) värderingar gäller i hela företaget dvs att tex inköp och försäljning tror på samma strategi.
Om mer "jazz" skulle ge en möjlighet att höja försäljningspriset skulle då också mer "jazz" vid bearbetningen av virkes-leverantörerna kunna sänka råvarukostnaderna och vilka fördelar skulle skapas i värdekedjan....

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#912587Fast nu gör ni jazz till produkten. Det är den inte och låt oss inte bygga halmgubbar.

Poängen är inte att jazz höjer priset på en bräda. Poängen är att man når målgrupper som inte kan skog, bygger relationer i denna målgrupp och stärker varumärket runt trä, plats och industri.

Vi i skogen behöver inte ens gilla jazz. Frågan är vilka människor man når. En hel del av dem kommer någon gång att bygga altan, renovera hus, köpa träprodukter, påverka materialval eller bara bära med sig en annan bild av skogsbruket än kalhyggen och som består av människor som likt Stenmark säger att det är lönt att förklara för någon som inte förstår.

TS

gurka  
Fredrik Reuter skrev:Fast nu gör ni jazz till produkten. Det är den inte och låt oss inte bygga halmgubbar.
Poängen är inte att jazz höjer priset på en bräda. Poängen är att man når målgrupper som inte kan skog, bygger relationer i denna målgrupp och stärker varumärket runt trä, plats och industri.

Menar du att marknadsföring inte är en del av produkten?
(jag kan hålla med om att "jazz" eller jazz-älskare är en illa vald kundgrupp)

Marknadsföring är givetvis en del av produkten , den genererar kostnader som givetvis ska vara lönsam i form av något som kan vara ökade volymer , ökade priser eller sänkta kostnader.

Skogsindustrierna har ofta valt varumärkes annonsering i samband med idrott vilket givetvis riktar sig mot både kunder, leverantörer och anställda.

Fredrik Reuter skrev:
En hel del av dem kommer någon gång att bygga altan, renovera hus, köpa träprodukter, påverka materialval eller bara bära med sig en annan bild av skogsbruket än kalhyggen

Jag kan hålla med om att det är olycklig bild som sprids där kombinationen skogsindustri och motståndet mot kalhyggesbruk diskuteras på vaga grunder.
Men där tycker jag även ert skogsforum bidrar med en hel del oseriösa diskussioner...

Användarvisningsbild

Badger  
#912598Jag tror rent generellt inte på att man kan locka människor till att älska en produkt med att erbjuda något annat som inte har en naturlig koppling till produkten. Så Jazz, gangsterrap, kommunistiska vissångare, hårdrock tror jag inte kan få folk att betala överpris för sågat virke.

Men som den ödmjuka och generösa smålänning jag är, bjuder jag på att jag kan ha fel. Värmländskt dansband kan vara ett unikt undantag som lockar in värmlänningar i folkdräkt till sågverksvisningar föra att köpa hundratals meter trallvirke på auktion där de bjuder över varandra helt i extas för att bygga dansgolv till sina folkparker. 😉

Kan förövrigt inte påminna mig om någon jag känner som gått ut från en fotbolls eller hockeymatch och sagt att de sett en så jädra bra reklam för en bil att de ska gå och köpa den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).