Servicebyggnader

Täta Takkupa på Sadeltak

3 inlägg 480 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Täta Takkupa på Sadeltak

sman9k  
#912385Hej! Jag har ett fd. sädesmagasin på 2:a vån. För kunna använda det behövs en större dörr. Tanken är att avväxla en takstol och göra en takkupa med en större dörr så det går lasta på långsidan med truck. Lasthöjden blir bara 1.5m för byggnaden ligger i en backe.

Takstolarna sitter med CC 1.37m så hålet blir ungefär 2.7m brett. Hanbjälkarna sitter på 3.5m höjd, mätt undersida av dem.
Sadeltak (tänk upp-och-ned V) Lutning 42 grader. Takplåt TP20.
Det borde kunna bli en port i storlek 2.5m bred och 2.5m hög.
Takkupan är således tänkt att börja en bit ned på taket, och vinklas utåt.
Goggle säger att det heter att "takkupan bryter genom takfallet"

Hur får man det tätt i vecket mellan tak och kupa när det viker sig på utåt på det viset?
Det är antagligen enkelt, men jag har inte lyckats hitta något exempel.

TS
Användarvisningsbild

Re: Täta Takkupa på Sadeltak

Staffan123  
#912392Sök på ränndal så kommer kommer du nog få en bättre beskrivning än hur jag kan formulera mig.

Re: Täta Takkupa på Sadeltak

sman9k  
#912415Sökte och vad jag får fram så är ränndal "åt andra hållet" dvs taken möts i ett V, och inte som här där det blir ett upp-och-ned vänt V.
Har gjort lite mer efterforskningar och det är visst svårt få det tätt med denna konstruktionen så det plåtslagare behövs 😮
Konstruktion: Sadeltak med kupa med pulpettak.

Får kontakta en lokal plåtslagare och höra pris/konstruktion. Eventuellt så blir det att tänka om och göra en dörr i gaveln istället.
Inte så överdrivet sugen på ha en dörr där dock.

Kom precis på... kan ju faktiskt ändra från pulpet- till sadeltak på kupan så blir det kanske enklare med taktätningen!
Får kolla vad det eventuellt får för konsekvenser!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).