Bilar

Minipickuper och deras tillkortakommanden.

22 inlägg 971 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Minipickuper och deras tillkortakommanden.

Williamm  
Ferguson system skrev:Hvis du er ute etter heving av bilen, så kan jeg anbefale https://www.spaccer.com/no_NO/
Spaccer har tuv godkjente hevesett og leveres med ei hel mappe med dokumentasjon. De blir laget til chassinummeret på bilen. Det er kanskje ikke det rimeligste alternativet, men kvaliteten er veldig bra. Spaccer blir ofte levert originalt på bilmodeller som er hevet fra fabrikk. F.eks Vw og Skoda.

Ellers så stemmer det det du har lest at hvis du har hevesett som skal gi 2 cm løft, så gir det i realiteten 4 cm. I alle fall når du har bil med uavhengig fjæring / MacPherson. Og i mange tilfeller holder det med lett heving i framenden av bilen for å få den rett siden de ofte er lavere i fronten fra fabrikk. Eksempel er type Vw caddy, Ford connect, etc.

Når det gjelder dekk, så kan du tjene litt på høyden der også. Inntil 5% større rulleomkrets er lovlig. I praksis vil rundt 3% være maks for mange bilmodeller uten å få problemer med hjulkasse og gnissing. Dog vil jeg tro at opp mot 5% kan gå på en større bil som en pickup uten å få problemer.

Tack!

Hittade dem på tyska förut, det är nog ett bra alternativ. Jag har inget emot att betala lite mer för att få bra grejer som jag kan lita på att det blir bra.
För det jag kör är nog originalfjädrarna bra nog, men jag vill uppgradera stötdämparna när jag ändå håller på. Det känns inte helt bra att köra originaldämparna mer utdragna bara.

Jag har redan ca 4% större däck än original och de får lätt plats, någon % till på vinterdäcken tänkte jag nog det ska bli.
Mycket större vill jag inte ha, tänker att det börjar påverka acceleration och bromssträcka negativt

Tack! för att du bekräftade det om att 2cm blir 4 (på ett ungefär, jag förstår att det påverkas av fjäderbenets placering och längden av a-armen)

TS

Ådii  
#911962Jag TROR mig ha sett att det går att sätta V6:ans kompletta fjäderben på 2.0liter så får du då automatiskt en höjning och bättre dämpning eftersom det är tänkt för mera vikt, och det vore kanske ett alternativ om du hittar det på någon skrot?

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1780642004_skaermbild_2026-06-05_084637.jpg

Måste ju påminna om att de enklaste modifieringarna går ju att göra själv
bla kan man förlänga bladfjäderschackel och flytta stötdämparfästen osv
med bara svets och engagemang.
Ett bodylift görs här i videon med plastdistanser och nya skruvar, inte dyrt.
Kanske man kan göra det i samband med rostlagning eller annan reparation.

Användarvisningsbild

Williamm  
#912018Det ultimata pris prestanda hade varit att köpa en Mazda 2600 de är byggda som höghus redan original och hade inte varit något problem att höja med svets, vinkelslip och hockeypuckar...
Då hade jag nog fått plats med 35" hjul utan problem.
Men det hade blivit en till bil med servicebehov, gamla gummislangar, högljud kupé, maxfart på 60 när det är kurvigt och ytterligare en till uppsättning verktyg och lådan med dyra verktyg hade fått en chans till att vara i fel bil. Jag kör inte i mycket nog terräng för att motivera det.

Jag gillar att ha saker som är i bra skick/eller ogilar saker som är i dåligt skick.. Jag gör listor i huvudet över vad som krävs för att renovera till nyskick fast än det inte är värt det och jag inte har tid så det känns bara som om jag ligger efter hela tiden.
Därför köpte jag en väldigt välhållen Amarok, det enda jag saknat på den i vintras är riktiga vinterdäck och lite mer frigång fram.

Även om det är lite dyrt och kanske får bli lite pö om pö över ett par år så är det för fin för att "ful-höja)

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Ådii skrev:Jag TROR mig ha sett att det går att sätta V6:ans kompletta fjäderben på 2.0liter så får du då automatiskt en höjning och bättre dämpning eftersom det är tänkt för mera vikt, och det vore kanske ett alternativ om du hittar det på någon skrot?

Spännande, kollade lite och det är helt klart billigaste lösningen fram, och garanterat oem kvalitet.
Har du hört något om fall de blir stötigare gång fram och hur mycket mer frigång de ger?
När läst på tyska forum är det mycket om att de är olika fjädrar för v6 och r4 fram även eftermarknads och att man inte får ha v6fjädrar på en rf enligt tüv. Jag antar att det inte är samma här.
https://shop.hansen-styling-parts.de/Ho ... 5010-46000

t.ex. de här kittet står att det bara är för v6:an.. Samma kit för r4:an har papper för 25kg mindre vikt fram, det är enda skillnaden jag kan hitta.

TS

Ådii  
#912021Tittar man här:
https://www.4x4community.co.za/forum/sh ... -cyl-vs-V6

Så verkar det som att det går från 518-525mm fram så det är ju inte så mycket, dock beror det ju på hur ihopsjunken din bil är också, men det kan du ju mäta och jämföra, antar att det är från nav till skärmkant.
Annars så verkar det ju vara samma dämpare så kanske lite stötigare blir den men tror inte det är ens märkbart, har Ironmans kit på min Navara och tycker hela bilen blev mycket bättre med det än vad den var original.

Att V6:ans fjädrar inte kan sättas på R4 har väl troligen med vikten att göra, dock så kan det ju vara samma fjädrar men beroende på motor så är de klassade för olika lyft/vikt. t.ex så ger säg 30mm lyft för max 50kg extravikt fram för R4 inget på en V6:a, men 30mm lyft med 50-110kg extra vikt fram på R4 ger 30mm och 50kg mera på V6an just för att V6an är tyngre från början om du förstår hur jag menar.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:så är det för fin för att "ful-höja

Ingen har väl menat att du ska ful-höja?
Jag antar att du gör så fint arbete som du kan.
Men att lägga ner tjugo tusen på en höjning som inte syns eller märks
det rekommenderar jag inte. Bättre då med lämpligt hemslöjdande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).