Arbetskläder för skogen

Huggarstövlar

11 inlägg 895 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Huggarstövlar

Töre  
#911936Fick en tanke huvudet , hur är huggarstövlar i dag , nån stans har jag ett par huggarstövlar stående ,som nog är inköpta slutet 70 tal eller början på 80 talet . Min minnesbild av dom är att dom var hemska ha på sig .
Funderar på att utveklingen kanske har gott framåt ,är dom bättre i dag och i så fall vilket märke .
I bland när man ska ut och göra nått mindre med motorsågen orkar man inte snöra på sig känger,utan det blir bara arbetskor , kanske vore bra med ett par huggarstövlar då att hoppa i .

TS

Re: Huggarstövlar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911941Huggarkängor har i stort stått stilla i utvecklingen de senaste 50-åren.
Från de första till de senaste jag haft så har de varit lika illa. Tvingades ha dem i våras när jag skulle hugga ett dike och det är en plåga när man vant sig vid kängor.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#911947Finns ju vissa märken på huggarkängor som har sk "boa" snörning idag oxå. Kanske kan va lite enklare än o snöra på sig traditionella huggarkängor. Har ej testat dessa men möjligheten finns ju för andra

Användarvisningsbild

anersimyra  
busholle skrev:Huggarkängor har i stort stått stilla i utvecklingen de senaste 50-åren.
Från de första till de senaste jag haft så har de varit lika illa. Tvingades ha dem i våras när jag skulle hugga ett dike och det är en plåga när man vant sig vid kängor.

Du menar väl huggarstövlar och inte kängor..🙂 stövlarna är i dag i stort sett identiska med hur de var för drygt femtio år sedan medans kängor genomgått en stor utveckling.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911952Instämmer! Huggarstövlar är djävulens påfund. Var tvungen att köpa
ett par till körkortet för motorsåg.
Har aldrig haft så ont i mina fötter.
Kängorna jag hade då var inte godkända.

alias  
#911955De enda gångerna som det är lätt att motivera sig till att välja stövlar framför kängor är om man tvingas stå i klarvatten och jobba!

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:
busholle skrev:Huggarkängor har i stort stått stilla i utvecklingen de senaste 50-åren.

Du menar väl huggarstövlar och inte kängor..🙂 stövlarna är i dag i stort sett identiska med hur de var för drygt femtio år sedan medans kängor genomgått en stor utveckling.

Naturligtvis menar jag stövlar, ibland blir det inte samma sak på skärmen som huvudet bestämt sig för att skriva.

Töre  
#911978https://www.ejendals.com/sv/produkter/s ... lar/1898w/

det står klass 3 , men det gäller väl inte sågning,annars ser dom ju bra ut

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Töre skrev:https://www.ejendals.com/sv/produkter/skor/stovlar/1898w/

S3 är vanligt skyddsgänga med spiktramp.
Inget sågskydd.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Töre skrev:https://www.ejendals.com/sv/produkter/skor/stovlar/1898w/

Tåhätta i aluminium 🤔 HVA har tåhätta i stål.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#912044Men vad bra med tåhätta i aluminium. Det skämmer inte sågkedjan lika mycket som stål!
Jag kommer ihåg några av gubbarna som jobbade som huggare på slutet av 70talet som hade rejält söndersågade stövlar. En gubbe använde Nokia Tura när det var kallt, men där fanns det inget spår av sågkedjan!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).