Sågverk (mindre)

Förenkla sågning och optimera utbyte

11 inlägg 927 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Förenkla sågning och optimera utbyte

spaceman  
#911748För dig som tar egna stockar till brädor — eller funderar på det — har jag byggt en app som gör hemmasågningen enklare. Du slipper räkna inledande postning och alla höjdmått i huvudet, så man kan fokusera på själva skäret och få ut så mycket som möjligt av stocken.

1780328128_img_1013.jpg

Du mäter stockens diameter på två ställen och appen räknar fram alla höjd- och såginställningar samt optimerar utbytet (eller följer en egen prioriterad sortimentsönskelista — t.ex. "ge mig så många 50×100 som möjligt först, sen 50×150"). Sen stegar man sig genom sågningen — appen visar hur stocken ska roteras, ritar upp en stockillustration med mått, och rapporterar utbytet löpande.

Byggd ursprungligen för mitt eget Bamsesågverk, men borde fungera på vilket enbladigt sågverk som helst.

Det finns några extra knep om man vill in i detaljerna — olika optimeringsalgoritmer, hantering av krökta stockar, och tillåten vankant för enklare hemmajobb.

Själv kör jag den på en gammal surfplatta vid sågverket, men den fungerar lika bra på mobil och dator. Appen laddas ned och körs lokalt i webbläsaren — ingen uppkoppling behövs när man väl är igång, och inga uppgifter lämnar din enhet.

1780328128_img_1010.jpg

1780328128_img_1012.jpg

Gratis att testa, men kräver en personlig licensnyckel — mejla saw.mill.planner@gmail.com så skickar jag en testnyckel. Kom gärna med feedback så blir den bättre.

Länk: https://cullberg.github.io/sawmill-app/

TS
Skogma

Re: Förenkla sågning och optimera utbyte

Riga  
#911764Snyggt!
Inte där än med min lilla Logosol bandsåg men kanske på väg.
Om man bara kunde skapa en marknad för ohyvlat och icke industritorkat.
Nu när man(jag) får 800 kr fuben för klass 1 tall
och 2"*8" kostar 65kr/m på billigaste varuhuset 6500 kr/m3.
Kanske någon sorts omvänd Tradera - kunden lägger ut ett önskemål, volym och längd,
sågaren ger ett bud.

Användarvisningsbild

spaceman  
#911780Tack! Verktyget underlättar från första stocken så du är redan där.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Riga skrev:Om man bara kunde skapa en marknad för ohyvlat och icke industritorkat.

Eller en marknad för brädor med vankant 😎
Det är ju inget problem med vankant på t.ex. underbrädorna i en panel. Har bytt ut ett antal sådana från 1800-talet under årens lopp och baksidorna är ju hur bra som helst och har ofta vankant. Här nere på västkusten är det ju de synliga ytorna som får rejält med stryk 👎

Användarvisningsbild

spaceman  
#911885Det var en intressant reflektion. Jag har en del lockpanel att byta ut. Som du säger så kan det vara ok med vankant på det man inte ser. I verktyget kan man ställa in att man är ok med vankant på X mm för att få ut mer av en stock.

Sågar man åt andra så finns all loggat i "stockhistoriken" för detaljer eller betalningunderlag.

Just nu är det lite strul med epost adressen till licenser. Efter 200 licens-förfrågningar så triggades någon gmail algorithm som låste kontot. Jag jobbar på det :-)

TS
Användarvisningsbild

spaceman  
#911887Om ni vill ha en testlicens eller skickat en förfrågan utan svar, skicka ett PM tills jag löst problemet med eposten.

TS
Användarvisningsbild

spaceman  
#911926epost-problemet är löst. Nu funkar epost igen.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911927Det gäller först och främst att optimera centrumutbytet. 2 plankor så breda som möjligt och helst kluvna i mitten. Märgklyvning.

Stockdiameter Centrumutbyte
14-15 2 st 2"4 (50X100)
16-18 2 st 2"5
19-21 2 st 2"6
Och så vidare.
Tar man inte ut grövre virke än 50x200 Så kan man börja fundera på kantutbyte när stocken går över 27-28.
Sidobräder blir det i mängd, mer eller mindre vankantiga. Som man kantar, kortar eller lagrar som de är beroende på marknadsläget och dagsform.
Som någon skrev så bör lockbrädor 25X100 vara fullkantade. Vankantade läggs för sig. De passar alltid någonstans. Under ett plåttak eller något.

Användarvisningsbild

spaceman  
#911954Det var bra att du tog upp märgklyvning och de olika exemplen. Jag kom på att det saknades en inställning för det i verktyget. Dvs om man tillåter det eller ej. Då det kan göra att virket kröker sig mer eller spricker. Blev även en ny "strategi" (märgfångare) för att fånga märgen i ett ämne. Allt fixat i senaste versionen.

TS
Användarvisningsbild

spaceman  
#912219Nu finns en ny version ute där de flesta av inkomna förbättringsförslag är implementerade, samt lite extra features.

I korthet:
- Stöd för sågverk som mäter i tum
- Stöd för klassiskt cirkelsågverk med vertikal klinga
- pris/m för sortiment så du får en total per stock och historiskt vad du sågat. Samt att du kan optimera för högsta pris-utbyte (ny strategi)
- En fuzzylogic strategi som försöker optimera utbytet om du inte är så noga med exakta mått på sortimentet. Dvs om du kan acceptera något större eller mindre.

bl.a

TS
Användarvisningsbild

spaceman  
#912393Nu finns en enkel introduktionsvideo på youtube. Det kommer fler på de mer avancerade funktionerna. Prenumerera gärna för att få uppdateringar om nya videos.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).