ATV och UTV i skogen

Yamaha kodiak bak tung

15 inlägg 587 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons
Användarvisningsbild

Yamaha kodiak bak tung

Lurvas  
#911648Tja satt på lite förlängd krok på min Yamaha i veckan och idag haka jag på slaghacken och klippte åkern men märkte att den är extremt bak tung, nästan inget fäste på framhjulen, ni som har detta problem, hur har ni gjort? Kraftigare fjädrar eller gummi emellan i fjädern?

TS
Bengtssons

Re: Yamaha kodiak bak tung

alias  
Lurvas skrev:Tja satt på lite förlängd krok på min Yamaha i veckan och idag haka jag på slaghacken och klippte åkern men märkte att den är extremt bak tung, nästan inget fäste på framhjulen, ni som har detta problem, hur har ni gjort? Kraftigare fjädrar eller gummi emellan i fjädern?

Som jag tolkar din modifiering av ATV:n och problemställningen så skulle jag säga att det inte är fjädringen som är problemet utan att du måste tillföra vikt långt fram på maskinen för att få mer tryck på framhjulen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

toker72  
#911691Varför ha förlängd krok den gör ju att du får vikten långt bak och då blir det tungt bak.

Användarvisningsbild

Lurvas  
#911694För den som satt på sitter för långt in så det är ett helvete att få på något på den, har en vinsch som sitter på där bak.
Kroken innan satt så långt in att man kunde inte svänga så kraftigt för stången tog i.
Nu kan man svänga gött men den reser sig,
Så min fråga är vad har ni gjort åt detta? Inlägg mellan fjädern eller byta till kraftigare,
Jag fattar med hävstångseffekten

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#911695Den kommer ju resa sig även med hårdare fjäder det är mera vikt fram som gäller om du ska ha långt drag med tung belastning på.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#911706Köp en ”steloperationssats” från Avestavagnen eller Kranman, hjulingen blir märkbart mindre benägen att tappa greppet på framhjulen så du behöver inte lägga på fullt så mycket vikt fram på hjulingen.

Användarvisningsbild

toker72  
#911708Fast en stum hjuling är ju bara bra till just dra med tungt på kroken. Går det inte flytta in draget lite gran fast så pass så du kan svänga och flytta in vinchen den gör ju också sitt för viktfördelningen. Hur tung är belastningen på draget från slaghacken.

Användarvisningsbild

Lurvas  
#911710Oj kanske 15 kg är det på slaghacken i detta fallet, är lite mer orolig när timmer kärran ska på den 😬 det kan vara en rolig syn😂
Draget är max in kan ju kanske kapa av det och borra nya hål men känns sådär för en grej för 2000:-😂

TS

alias  
anersimyra skrev:Köp en ”steloperationssats” från Avestavagnen eller Kranman, hjulingen blir märkbart mindre benägen att tappa greppet på framhjulen så du behöver inte lägga på fullt så mycket vikt fram på hjulingen.

Det där får du gärna förklara lite närmare kring hur det skulle gå till - stämmer dåligt med den fysik som jag läste i skolan...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:
anersimyra skrev:Köp en ”steloperationssats” från Avestavagnen eller Kranman, hjulingen blir märkbart mindre benägen att tappa greppet på framhjulen så du behöver inte lägga på fullt så mycket vikt fram på hjulingen.

Det där får du gärna förklara lite närmare kring hur det skulle gå till - stämmer dåligt med den fysik som jag läste i skolan...

MVH
Alias

Marktrycket på framhjulen blir förstås inte högre, men när bakaxeln blir helt stel blir hela hjulingen märkbart stabilare vilket inverkar positivt på styrförmångan. När jag hakade av hydraulvagnen från min polaris 800 lät jag alltid ”stelbenen” sitta kvar om jag skulle köra i terräng av just den anledningen..🙂

aho  
#911745Fyrhjulingar brukar vara odiffade bak, vilket innebär att ena bakhjulet måste slira för att man ska kunna svänga. Ju ojämnare marktyck man har mellan höger och vänster bakhjul, ju lättare kommer ett hjul att slira och då blir det mer lättsvängt, vilket det blir när man stelopererar. Men man tappar grepp för körning rakt fram.

Tralsmo  
#911755Intressant disskusion.

Odiffad bakaxel betyder att höger å vänster bakhjulen alltid snurrar lika fort, även när man svänger.
De här uppfatta folk olika men detta klargör att med diffad bakaxel kan hjulen (hö å vä) snurra olika fort.
Odiffad bakaxel innebär alltså att bägge bakhjulen ALLTID snurrar lika fort.

Med stelopererad bakaxel (fjädringen då alltså) så följer inte bakhjulen markläget lika. Alltså bakhjulen får inte alltid samma marktryck vilket gör att ett hjul slirar lättare än de andra å då blir de lättare å styra.
Om de sen resulterar i att framdriften blir sämre beror ju på underlaget till stor del.

Högt kultryck ger ju mindre tryck på framhjulen om kulan sitter bakom bakaxeln.

Ju närmare kulan sitter bakaxeln centrum desto mindre lyfter framhjulen.

De optimala vore ju om kulan sitter mellan fram å bakaxel men som nog dom flesta förstår så är de inte görligt.

Ja ja skrev detta för att ja tyckte kommentarerna va lite otydliga

Nu vet ja ju inte om ja lyckades klargöra detta bättre men ja försökte allafall.

Användarvisningsbild

Lurvas  
#911756Förstår allt så sätt😂 kroken jag hade innan va direkt bakom bakaxeln, förstår att förlänger man kroken så reser sig maskinen fram, bytte bara för just att det va jobbigt att koppla av och på saker när den satt så långt in samt svänga med kärra tog det i.
Får sätta 2 st sandsäckar fram istället 😂

TS

Tralsmo  
Lurvas skrev:Förstår allt så sätt😂 kroken jag hade innan va direkt bakom bakaxeln, förstår att förlänger man kroken så reser sig maskinen fram, bytte bara för just att det va jobbigt att koppla av och på saker när den satt så långt in samt svänga med kärra tog det i.
Får sätta 2 st sandsäckar fram istället 😂

Sannolikt den bästa lösningen.

alias  
Tralsmo skrev:Intressant disskusion.

Odiffad bakaxel betyder att höger å vänster bakhjulen alltid snurrar lika fort, även när man svänger.
De här uppfatta folk olika men detta klargör att med diffad bakaxel kan hjulen (hö å vä) snurra olika fort.
Odiffad bakaxel innebär alltså att bägge bakhjulen ALLTID snurrar lika fort.

Med stelopererad bakaxel (fjädringen då alltså) så följer inte bakhjulen markläget lika. Alltså bakhjulen får inte alltid samma marktryck vilket gör att ett hjul slirar lättare än de andra å då blir de lättare å styra.
Om de sen resulterar i att framdriften blir sämre beror ju på underlaget till stor del.

Högt kultryck ger ju mindre tryck på framhjulen om kulan sitter bakom bakaxeln.

Ju närmare kulan sitter bakaxeln centrum desto mindre lyfter framhjulen.

De optimala vore ju om kulan sitter mellan fram å bakaxel men som nog dom flesta förstår så är de inte görligt.

Ja ja skrev detta för att ja tyckte kommentarerna va lite otydliga

Nu vet ja ju inte om ja lyckades klargöra detta bättre men ja försökte allafall.

Jo, terminologin ställer ju till det lite i detta fall.

"Diff"=differential=skillnad (det som tillåter att höger och vänster hjul går olika fort).

Det blir ju lite "fel" när man i vardagligt tal pratar om att "diffa" eller "använda diffen" när man nyttjar differentialspärren och därmed omöjliggör att hjulen går olika fort...

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).