ATV och UTV i skogen

Bygger ramstyrning

54 inlĂ€gg 2655 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
AnvÀndarvisningsbild

Re: Bygger ramstyrning

toker72  
#911505Det dĂ€r kommer bli kanon 👍 du kommer inte Ă„ngra dig i alla fall ramstyrning gör stor skillnad i skogen.

Bengtssons
AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
1779881196_1000013681.jpg
SÄhÀr blir max utslag ungefÀr. NÄnstans runt 35 grader.

TS
AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
toker72 skrev:Det dĂ€r kommer bli kanon 👍 du kommer inte Ă„ngra dig i alla fall ramstyrning gör stor skillnad i skogen.

Tack! 😊 Ja, trots vĂ€ldigt bra styrutslag pĂ„ lilltraktorn, sĂ„ har jag saknat smidigheten med ramstyrning. SĂ€rskilt nĂ€r man drar isĂ€r vagnen lite för aningen lĂ€ngre stock. Och inte minst nĂ€r man backar.

TS
AnvÀndarvisningsbild

toker72  
#911515Sen om man behöver flytta vagnen lite i sidled kan man ju köra fram back nÄgra gÄnger och med hjÀlp av ramstyrningen fÄ vagnen lite i sidled och sen kommer du nÄ en halvmeter lÀngre med kran ocksÄ.

AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
toker72 skrev:Sen om man behöver flytta vagnen lite i sidled kan man ju köra fram back nÄgra gÄnger och med hjÀlp av ramstyrningen fÄ vagnen lite i sidled och sen kommer du nÄ en halvmeter lÀngre med kran ocksÄ.

Ja precis! Det Àr egentligen bara fördelar som jag ser det. Blir förhoppningsvis mycket trevligare pÄ alla sÀtt och vis, bara jag fÄr ihop det hela sÄ det lirar. :)

TS

Mikko  
#911550Jag har ramstyrning pÄ min kranman vagn men ytterst sÀllan jag anvÀnder ramstyrningen. Planerar vÀgarna sÄ jag kör runt i gallringen.

AnvÀndarvisningsbild

toker72  
#911559Jag anvÀnder min ramstyrning hela tiden bara man ska vÀnda backa in pÄ en stickvÀg eller komma lite nÀrmare upplaget kranen Àr ju alltid för kort trots att jag valde till utskjut till min Kranman vagn sÄ den blev 5,6. NÀr jag hade ATV med kranman vagn efter var det lite annat den var ju nÀstan omöjlig att backa med och backa och köra ramstyrning samtidigt blev för mycket för mig men med traktor gÄr allt lugnare.

AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
#911576Öron som hĂ„ller kolven tillfilade och svetsade pĂ„ plats. Nu mĂ„ste jag fixa med tapparnas lĂ„sning lite, men det fĂ„r bli en annan dag.
SĂ„g förövrigt, nĂ€r jag nöjt inspekterade skapelsen efter att ha helsvetsat öronen, (Varför dubbelkollar man inte saker medans dom fortfarande bara Ă€r punktade?! đŸ€ŠđŸ») att jag inte har lika mycke styrutslag Ă„t hĂ„llet mot kolven som jag har nĂ€r jag viker draget ifrĂ„n kolven. Hade inte en tanke ens pĂ„ att det skulle kunna skilja. Aja, det Ă€r bara nĂ„gra fĂ„ centimeter sĂ„ jag kan nog leva med det, men slarvigt att inte dubbelkolla... đŸ«© Ser dock mycket vĂ€rre ut pĂ„ bilderna Ă€n vad det egentligen Ă€r.

TS
AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
#911627Ingen större vits att lĂ€gga till nĂ„n bild, men nu Ă€r frĂ€mre örat till kolven flyttat en skvĂ€tt, sĂ„ nu Ă€r det lika stort utslag höger som vĂ€nster, och jag slipper sitta och fundera mer över det i framtiden. 😊

TS
AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
#911636Inte Ă€r man nĂ„n duracellkanin inte, men det gĂ„r sakta framĂ„t iaf! Nu har jag bestĂ€mt mig hur jag ska göra lĂ„sningen för tappen. FĂ„r bli en "stoppbricka" svetsad i tappen pĂ„ undersidan av draget med en liten jĂ€rnbit pĂ„ varje sida som hindrar den frĂ„n att rotera. PĂ„ ovansidan blir det gĂ€ngning med tillhörande bricka och lĂ„smutter. Men muttern vĂ€ntar jag pĂ„ Ă€n. Är man bara hobbypillare som jag sĂ„ har man inte högvis av m30 lĂ„smuttrar som ligger och drĂ€ller.. 😁

TS
AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
#911641TvÄ gulliga smÄ tappar tillverkade till hydraulkolven. Minsta stickstÄlet till svarven var precis tvÄ lÄsringar brett, sÄ det fick bli sÄ. :)

TS
AnvÀndarvisningsbild

toker72  
#911645MÄste vara grymt med tillgÄng till svarv om man hÄller pÄ med sÄna hÀr projekt.

AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
toker72 skrev:MÄste vara grymt med tillgÄng till svarv om man hÄller pÄ med sÄna hÀr projekt.

Det underlÀttar otroligt! Med det sagt, sÄ klarar man sig vÀldigt lÄngt med en liten bÀnksvarv faktiskt. I mitt fall en gammal Blomqvist bsn600 som jag Àr vÀldigt glad att jag fick tag i för en massa Är sen! :)

TS
AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
#911848Dags att ta tag i varför den dÀr lilla elspaken strejkar...

TS
AnvÀndarvisningsbild

KlĂ€ttermusen  
#911849HÀr behöver jag nog lite hjÀlp tror jag...
Ser ut att vara nÄn databox av nÄt slag under sjÀlva spaken. Bilden med etiketten Àr pÄ sjÀlva boxen, som förövrigt luktar lite brÀnt.
Det sitter lite lĂ€gesbrytare pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen kopplat till den burken ocksĂ„... đŸ€”

TS
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).