ATV och UTV i skogen

Bygger ramstyrning

47 inlägg 1800 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons
Användarvisningsbild

Bygger ramstyrning

Klättermusen  
#911403Hej!
Efter några års funderingar på att komplettera min kranvagn av märket kellfri med ramstyrning, så har jag tillslut kommit till skott. Var förbi skogsnolia och kikade på alla lösningar på olika vagnar som fanns representerade där som hade ramstyrning och konstaterade att det skiljer en hel del mellan konstruktionerna. 🤔
Hursom så kikade jag på enda kellfrivagnen med ramstyrning och konstaterade att det inte går att göra på så väldigt många andra sätt på min gamla vagn heller. Ska försöka få upp lite bilder ifall det är nån som är intresserad. :)

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bygger ramstyrning

Klättermusen  
#911404Kellfris egen lösning på ramstyrning, sett snett underifrån. Får bli en variant på denna.. 🤔

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911406Efter mycket letande på nätet så hittade jag denna bilden på en cadritning. Får bli nåt i stil med den leden, då original kellfrilösning (med en plåt som går ut från under kranfoten och som leden byggs i) inte riktigt är görbar på min vagn då det skulle medföra att jag skulle vara tvungen att bygga om hela kranfoten och främre delen av vagn. Blir för mycket jobb.. 🤔
Sååå... Det får bli en variant.

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911412Fick bli en liten sväng å leta i gömmorna för att se vad som fanns att tillgå. Hittade en kolv med vad som verkar vara lämpliga mått, samt en 6/2-ventil som ska få dela flödet från traktorn hoppas jag. Har en liten Yanmar Ym1702D som dragare, som lämpligt nog har en elventil monterad sen original för att styra en kolv till ena lyftarmen på trepunkten. (Istället för den klassiska veven för skevning). Måste bara få ventilen att funka igen, då spaken slutat ge utslag sen ett tag tillbaka.. 🤔

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911413Ett stycke liten kolv hittad i gömmorna.. 😊

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911415Bort med kulhandsken för att kolla och göra rent lite. Har nåt glapp i infästningen till handsken som visade sig vara aningen stora hål till dom genomgående bultarna. Tror jag får leva med det tillsvidare. 🙄
Senast redigerad av Klättermusen tis 26 maj 2026, 08:01, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911417Nämnd elventil på lilltraktorn med tillhörande spakstyrning. Måste se om jag får liv i detta så småningom... 🤔

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911418Hittade en lämplig bit axelämne som fick sig lite andra former och ett hål igenom. Bronsbussningar ditstoppade och tilltänkta tappämnet istoppat.

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911419Kapat! Nu finns det ingen återvändo.. 🫣

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911421Försöker limma ihop järnbitarna. 🫪

TS
Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911479Nu en fråga till expertisen. Är det att rekommendera att ha en låsmutter på undersidan draget som håller tappen (inringat på bilden), eller kan man komma undan utan mutter? På ovansidan har jag tänkt låsa fast tappen med öra och bult ner i dragstången. 🤔

TS

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911482Du behöver nog nåt på undersidan för att hålla ihop "tungorna". Kanske bättre med mutter på ovansidan så bulten kan vara plan på undersidan med en avfasad platta under.

Användarvisningsbild

Klättermusen  
#911489Ja, jag är lite inne på det med.. Din tanke med muttern på ovansidan är inte dum egentligen, men jag tror jag skulle vara nojjig att muttern (av nån anledning) skulle ralla upp och tappen far ut nedåt.. Stoppar man tappen uppifrån hänger den iaf kvar, även utan mutter. Men jag kanske måste ge mig på att tillverka mig en mutter endå. Eller finns dom att beställa nånstans ifrån? 30mm axel.. 🤔

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#911491Sätt en saxpinne ovanför muttern.

Användarvisningsbild

Klättermusen  
Bax skrev:Sätt en saxpinne ovanför muttern.

Det kan ju funka faktiskt. 🙂

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).