Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14941 inlägg 4232001 visningar 232 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
anersimyra skrev:Skrämde kamraten som skötte vinschen när den döda asken tog sig en flygtur utför berget..😂

Nästan ett kalsongsbytefall 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Skrämde kamraten som skötte vinschen när den döda asken tog sig en flygtur utför berget..😂

Nästan ett kalsongsbytefall 🤣 🤣 🤣

vi hade planerat för att asken eventuellt kunde slå omkull en framförvarande ask och att kamraten därför genast skulle fly bakom björken när den stora asken föll. Däremot råkade jag själv en stund senare ut för ett potentiellt ”kalsongbytesfall.”..😳 Jag skulle fälla en något medlutande mindre ask i vilken det på ca fyra meters höjd hängde en drygt tre meter lång lårgrov ekgren. Ekgrenen stack ut bakåt i min tänkta reträttriktning som var ett gytter av torra grenar från en fallen ask. Jag rensade upp en reträttväg men lät de flesta av de kortare kapade grenarna ligga kvar på marken. Där var även en handledsgrov gren i huvudhöjd tvärs och någon meter bakom asken. När jag sågar fällskäret, gör jag detta så långt som möjligt från stammen och med sträckta armar för att snabbt fly bakåt när asken börjar falla. Allt går bra fram tills att jag snabbt flyr bakåt genom att vrida mig mot flyktriktningen. Halvvägs i vridningen hakar visiret tag i grenen som är belägen i huvudhöjd vilket gör att flykten förvandlas till en piruett med fötterna farande omkring på korta avkapade torrgrenar..😳 Kamratens kommentar kring den misslyckade reträtten handlade just om ett eventuellt byte av kalsonger..😂

Användarvisningsbild

anersimyra  
#911567Det tog drygt tjugo år och möjligen mer men nu är min tillväxtborr äntligen befriad..🤣

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#911568Liknar något som har kommit ur röven på en hund med hård mage 🤣 🤣
Hittade du den i ett träd, "anersimyra"?

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:Liknar något som har kommit ur röven på en hund med hård mage 🤣 🤣
Hittade du den i ett träd, "anersimyra"?

🤣 den där ”rövpluggen” och några bitar till har som sagt suttit fast inuti borren i många många år, och jag har genom åren vid flera tillfällen, men utan framgång försökt att knacka ur dem ur borren och i dag så gick det äntligen vägen. Lite synd är att jag alldeles glömt bort vilket träd som så att säga är skyldigt till den förtretliga ”förstoppningen.”..💩

Användarvisningsbild

anersimyra  
. Räddningsaktion av ett rådjurskid som lagt sig att vila mitt på vägen..😇

Tralsmo  
#911594La på banden på skottaren igår å flyttade till nästa objekt.
Skotade 16 fub i en brant som fodrade att man höll i sig.

Fortsatte idag å skotade 50 fub.

På måndag blir de 80 fub å då står skotaren färdig där.

Jösses vad mil de blir på dessa vindfälle.

På måndag blir de in i en biotop ochså.
De får ni betala "era idioter" ursäkta språket men ja läser för mycket i skamvrån.

Användarvisningsbild

crosberg  
#912596Jag klättrade i dag en jättestor amerikansk ek - 1,3 m i brösthöjddiameter och många jätte stora och långa grenar (stammar?). Jag skulle “bara” ta bort grenarna över huset och vägen.
Jag är så trött så trött nu…
Men en härlig dag i ett härligt träd 😀

Användarvisningsbild

anersimyra  
Dagens ”prestation” bestod av att jag vinschade bilens ena bakhjul över kanten på en låg mur som utgör ytterkanten på en grusad parkväg..😖 nu hade jag en sån jävla tur att däcket nådde marken innan stötdämparfästet tog i muren och muren gick ut i marknivå fem meter framför bilen. Lättnaden var oerhörd över att jag skulle slippa lyfta med domkraften och såga till plank för att komma upp i nivå med vägen. Småtrallande och förnöjd sätter jag mig i bilen men tystnar tvärt då bilnyckeln inte sitter i låset och jag samtidigt kommer på att jag stoppade nycklarna i framfickan som saknar dragkedja..😩😩😩 terrängen där jag rört mig består av midjehögt gräs och ett tjockt lager av gamla torra rishögar..😖😫🫪 letandet efter nycklarna röner ingen framgång och planen blir att ta en taxi hem och chansa på att reservnyckeln inte finns på landet tolv mil bort. Men jag beslutar mig för att gå en sista ”givituppvända” och jävlar annama går jag inte rakt på nycklarna som ligger fullt synliga i nedtrampat gräs..😃 det var fjärde gången jag klantat bort nycklarna i svår terräng och lyckats med konststycket att hitta igen dem.
PS: Bilden visar där jag gick strax innan jag tappade dem i det nedtrampade gräset..😳

Användarvisningsbild

anersimyra  
anersimyra skrev:Det tog drygt tjugo år och möjligen mer men nu är min tillväxtborr äntligen befriad..🤣

En ytterligare prestation i dag är att borren återigen är packad med en borrkärna då stickan var omöjligt att få in i borren..🤣

tallen100  
#912604Den borren lär väl aldrig bli utsliten iaf🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Den borren lär väl aldrig bli utsliten iaf🤣

😅 jag råkade skada spetsen då för ca 20 år sedan när jag skulle försöka trycka ut borrprovet så skiten är i dåligt skick. Att stickan var omöjlig att få in är dock lite ”konstigt” då gårdagens borrkärna bestod av frisk björk..🤔

Tralsmo  
#912821Av en ren händelse som ja ämnar presentera i en annan tråd så borrade ja en gran alldeles nyss.

Borret är 250mm så de räcker ju hyfsat i normal skog som är intressant å borra (har ja trott tills nu).

Allafall va trädet 32cm i brösthöjd.

Ett tag sen ja borrade nu men drar mig till minnes att de kunde va svårt å få ur kärnan.

Allafall satte ja de i skruvstycket nu å knackade försiktigt me en pinne så de kommer ut.
Är bara några mm som behövs så går de lätt sen.

Har väl läst nån instruktion nån gång men den fastnade inte.
Ska borra några till snart å prova me lite smörj i hålet innan borrning nästa gång.

Joooooodå, tittar man på en av granarna å zoomar så är de ett blått streck alla haglöfs.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:Av en ren händelse som ja ämnar presentera i en annan tråd så borrade ja en gran alldeles nyss.

Borret är 250mm så de räcker ju hyfsat i normal skog som är intressant å borra (har ja trott tills nu).

Allafall va trädet 32cm i brösthöjd.

Ett tag sen ja borrade nu men drar mig till minnes att de kunde va svårt å få ur kärnan.

Allafall satte ja de i skruvstycket nu å knackade försiktigt me en pinne så de kommer ut.
Är bara några mm som behövs så går de lätt sen.

Har väl läst nån instruktion nån gång men den fastnade inte.
Ska borra några till snart å prova me lite smörj i hålet innan borrning nästa gång.

Joooooodå, tittar man på en av granarna å zoomar så är de ett blått streck alla haglöfs.

Jag är rätt säker på att borrkärnan fastade för mig då jag några dagar innan råkat borra i en kådig gren. Jag tvättade ur borret med T röd men det var nog gott om kåda kvar som nöp fast borrkärnan..🤨

Användarvisningsbild

anersimyra  
Nya sophämntningsrutiner i tillägg till betydligt större kärl tvingar nu många av oss att anlägga ny plats till kärlen på tomten..🤬 fyra timmars anläggningsarbete med spett och spade blev en riktig genomkörare så nu är soffan extra skön..☺️

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).