Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

2762 inlägg 364117 visningar 94 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

HannuRöj  
Tralsmo skrev:Nu kom min röjare å klagade på att kopplingen va kass på den gammla röjsågen (stihl 460).

Jojomän, han hadde så rätt.
Han fick ta den nya istället å ja fick lite pyssel på bänken.
Koppling på sista versen. Ordentlig kant där den lilla röda pilen pekar. Bägge fjädrar av.

Ojsan luftfilter behövdes bytas ochså.

Alldrig skruvat röjsåg förut utom på förgasarenålar.
Förhållandevis enkelt åfå isär.

Får åka till den lokale å köpa nytt. Va ju i Alvesta idag men de va innan detta dök opp.
460 är ganska logiskt byggt och lätt att skruva tycker jag också. 😀

Jag skulle byta gasvajern nu på samma veva, de är ju bruksvara.
Kopplingspakett som originaldel kan behöva lite finjustering, tunna brickor som förlängning till rörstumpar som sitter inom kopplingsklon.
Har varit med två nya koppling som verkade fungera vid montering men kopplade inte av när det blev provkörning. Blev aldrig klart om klon inte rörde på axlarna eller om hörnan på drumman var lite för rund utformat.
Men med lite extra axialisk spel löste problemet på varje två. Vanliga M6 brickor kan vara onödigt tjocka men tunna kopparbrickor kanske är i någon sortimentlåda.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tralsmo skrev:Nu kom min röjare å klagade på att kopplingen va kass på den gammla röjsågen (stihl 460).

Koppling på sista versen. Ordentlig kant där den lilla röda pilen pekar. Bägge fjädrar av.

Får åka till den lokale å köpa nytt. Va ju i Alvesta idag men de va innan detta dök opp.

Man frågar ju sig om sågen inte gick lite illa också med det luftfiltret?

Tralsmo  
Vedmaskin skrev:

Man frågar ju sig om sågen inte gick lite illa också med det luftfiltret?

De tänkte faktiskt ja ochså när ja fick syn på de.
Ja har inte undersökt hur pass täppt de är än.

Nu är ju han som röjer åt mig en ganska rutinerad röjare. Pensionerad sen några år å har väl i huvudsak varit röjare å planterare sen han började jobba i ungdomen så han hadde nog märkt det.
Ja har inte kört den sågen på flera år men ska nog testa skillnaden på ett nytt å de gamla filtret för roligt skull.

Själv har ja nog kört 2 3 hundra timmar med den å han nog bortåt 500timmar å filtret kan ja inte komma ihåg att ja haft väck ens.

Tänkte åka å köpa reservdelar idag men då visa de sig ju att de är Kristi himmelsfärd.
Man blir lite daaville som pensionär å varje dag är sig lik.

Tralsmo  
#910755Nu trodde ja att ja skulle få ihop sågen.
Såg fram emot å testa mot nya sågen å de igenkorkade luftfilter.

Komplett ny koppling plus kopplingslager (som ochså bör bytas) samt luftfilter, ca 1400 ink moms.
Naturligtvis har en seriös ÅF detta på hyllan (de hadde dom).

En lång smäcker segersäkringstång fodras.
En sån fixade ja av en plåtbit.
Ja har massvis me såna tänger, betydligt mer än va bilden visar men detta är ju special.

Gick alldeles utmärkt å skruva ihop men ja blev lite fundersam på gasvajern, gick inte ner till noll.

Naturligtvis gick den inte ner på tomgång så de blev omtag.

Tralsmo  
#910756De visa sig att höljet till gasvajern va av uppe vid gashandtaget.
Därav inte blev tomgång.

De måsta ju ha varit såhär ett tag!?
Dessutom fattades snöret som gör att man inte slarvar bort tanklocket.
Sånt här måste ju hållas ordning på å fixas när de uppstår. Inte så ekonomiskt att stå ute i skogen å chiten inte funkar å tanklocket ligger gömt i snön.

Väldigt irriterande.

Dessutom kan ja gissa att fjädrarna i kopplingen nog varit avbrutna ett tag. Därav uppsliten koppling.
Hadde man fixat de omedelbart så hadde de nog räckt å byta fjädrar å lager.

Många extra problem är självförvållat har ja lärt mig av erfarenhet.

Användarvisningsbild

Williamm  
#910761Snöret till locket ligger i botten av tanken.
De lossnar väldigt lätt från locket på dem, troligtvis är det lite för tunt gods i fästet för kulan i locket.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#910762Grundproblemet med snöret till tanklocket tror jag är att infästningen i locket är för styv och inte låter det snurra fritt. Därav blir snöret tvinnat och för kort.

Att höljet till gasvajern går av just där är något av en klassiker på de sågarna och det blir ofta kabelbrott till handtagsvärmen på ungefär samma ställe.

När man ändå har delat på sågen så är det även värt att kontrollera att muttern som håller svänghjulet på vevaxeln är ordentligt åtdragen, annars blir det tråkiga haverier.

Det är i alla fall lite av vad jag har snappat upp från kollegor och gamla chefen, personligen kör jag ju husqvarna. Sågarna gick väldigt hårt på företaget, chefen räknade med cirka ett år på en vinkelväxel och ett till möjligen två år på sågarna utan större renovering.

Tralsmo  
#910768Jo ja kollade i tanken men såg inte snöret men annars är de oftast så.

Ja hadde en fundering på å känna på muttern till svänghjulet men rätt vadeva så va sågen ihop skruvad ändå.

Jooo,, att de går sönder saker övertid å man får laga är ju nåt man får vänja sig vid.
En del saker som koppling, vinkelväxeln å gasvajer är ju slitdelar.

De ja va ute efter i min kommentar va att de är jäkla irriterande att vissa människor kör grejorna ända in i kaklet innan de åtgärdas. De brukar ofta va dom som gnäller mest över hur dyrt de blir att laga ochså.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Försöker böja till ett bromsrör till Silveradon, detta röret tyckte jag var så fint
när jag för nåt år sedan bytte de andra rören, nu finns ett litet rosthål i det
och jobbet att byta känns tio gånger så jobbigt som om jag hade bytt även
detta när jag ändå höll på med de andra. Nu lär jag mig även detta genom Livets Hårda Skola.

Användarvisningsbild

crosberg  
Slurfi skrev:
1778969319_pxl_20260516_183128448.jpg

Försöker böja till ett bromsrör till Silveradon, detta röret tyckte jag var så fint
när jag för nåt år sedan bytte de andra rören, nu finns ett litet rosthål i det
och jobbet att byta känns tio gånger så jobbigt som om jag hade bytt även
detta när jag ändå höll på med de andra. Nu lär jag mig även detta genom Livets Hårda Skola.

Ett jobbigt jobb, kanske, men ett jobb med mening! 😄🙏
And if it ain’t broken don’t fix it!
För 10 år sedan bytade jag alla bromsrör på bilen - förutom tre små biter längst bak och dom har jag sen haft ett lilla smutsigt jobb med at rostskydda varje år. Lite samma skola, men hur kunde man veta att bilen skulle hålla så länge (25 år).

Användarvisningsbild

crosberg  
#910869Jag fick just denna gamla saken helt gratis därför att klipparen inte fungerade.
Fixa med 1 trampolinfjäder och 1 hålband, då kör vi!!! 🤠
Topflite 526 - hittar inget om den på google. Ser ut som en amerikansk modell från 70 eller 80 talet. Någon som vet?

Användarvisningsbild

JensSkoog  
crosberg skrev:And if it ain’t broken don’t fix it!
För 10 år sedan bytade jag alla bromsrör på bilen - förutom tre små biter längst bak och dom har jag sen haft ett lilla smutsigt jobb med at rostskydda varje år. Lite samma skola, men hur kunde man veta att bilen skulle hålla så länge (25 år).

25 år är ju ingen ålder - jag är strax 77 och det finns ingen
rost på mig, bara lite silver i hår och skägg 🤣 🤣
Och sjuttonde mai har jag användt på bäst tänkbara sätt genom att städa i verkstaden. 😎
Är väl första gång på sextio år att jeg inte har gått i paraden eller stått och tittat på, men
fruntimmeret, som går i pension till sommaren tog sig fri frå lärarjobbet idag och
ville ha en lugn dag här hemma. Passade mig perfekt 😉
Blev ett slepvagnslass till sopen i morgon och en mycket trevligare verkstad 👍

Användarvisningsbild

crosberg  
JensSkoog skrev:Och sjuttonde mai har jag användt på bäst tänkbara sätt genom att städa i verkstaden. 😎
Är väl första gång på sextio år att jeg inte har gått i paraden eller stått och tittat på, men
fruntimmeret, som går i pension till sommaren tog sig fri frå lärarjobbet idag och
ville ha en lugn dag här hemma. Passade mig perfekt 😉
Blev ett slepvagnslass till sopen i morgon och en mycket trevligare verkstad 👍

Jag trodde du skulle säga första gång på sextio år att du städat i verkstaden. Då hade det nog blivit mer än 1 lass 😜

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
crosberg skrev:Jag fick just denna gamla saken helt gratis därför att klipparen inte fungerade.

Samma, samma från samma fabrik, med olika namn.Hade en sån förr med namnet Roper.

Tralsmo  
#910909Nu fick jahiop sågen.
Nytt stift å nytt tanklock me snöret.
Ny gasvajer komplett me ytterhölje å kablar.

Här har stihl tänkt till i gashandtaget. Betydligt smidigare än huskvarnas handtag på kedjeröjsågen.
Kablarna fint dragna i plasten.

Ja provade de nya filtret först å sen monterade de gammla å körde å sen gick ja tillbaka till de nyare.
Sågen går ju rappare med de nya men inte så stor skillnad som man tycker att de borde bli för de gammla var ju ordentligt igensatt.

Tusan vet om inte den gammla går ett snäpp vassare men för å verifiera de ordentilg så bör man växla mellan sågarna.
Nu har ja ju inte den nya här så de får bli vid ett annat tillfälle.

Nu ska ja sätta på snöretillsatsen å dona lite i trädgården.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).