Avverkning (slutavverkning)

"Skogsägar"föring - tycker de inte om att man är engagerad?

19 inlägg 1316 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: "Skogsägar"föring - tycker de inte om att man är engager

Stavve  
#909893Vad säger avtalet om avverkningstidspunkt?

Ett alternativ kan ju vara att låta dem köra även fast det hade varit mer optimalt på vintern, men att de då skall bekräfta att eventuella skador återställs omgående.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Tralsmo  
#909894Avverknings tidpunkten har ju ts redan berättat.

Sen är de så med körskador att rätta till dom är inget annat än estetiskt.
Dom har uppstått å skadorna finns kvar fast dom inte syns efter att dom är tillrättade.

Pratar man avverkning så inbegriper de (enligt mig) både huggning å skotning.

Om virket skall vara forslat till industrin under den tiden kan ja tycka är odefinierat om de inte är särskilt avtalat.

Inmätning å redovisning är ett kapitel för sig.

Användarvisningsbild

Åstranden  
Tralsmo skrev:Avverknings tidpunkten har ju ts redan berättat.

Sen är de så med körskador att rätta till dom är inget annat än estetiskt.
Dom har uppstått å skadorna finns kvar fast dom inte syns efter att dom är tillrättade.

Pratar man avverkning så inbegriper de (enligt mig) både huggning å skotning.

Om virket skall vara forslat till industrin under den tiden kan ja tycka är odefinierat om de inte är särskilt avtalat.

Inmätning å redovisning är ett kapitel för sig.

Precis så resonerar jag med. Och nej det är inte definierat i avtalet när det ska mätas in, men att det inte ska ligga kvar i skogen tills barkborrarna satt tänderna i det kan jag ju tycka båda är etiskt rätt och i nån mening affärsmässigt riktigt.

Får försöka att ringa virkesköparen igen imorgon för att få klarhet i det här. I min värld så är det ju deras väntan med att avverka som gjort att vi nu är i den här situationen. Vad den väntan beror på ska ju rimligtvis inte behöva lastas mig - oavsett vad (pacta sunt servanda).

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#910466Ja jag väntar fortfarande på att skogsägarföreningen jag sålde till ska köra in sista lövet nu snart 9 månader senare...
Jag tröttnade och ringde igår en annan aktör som kör timmerbil då den som egentligen har hämtningen aldrig får tummen ur.
Ska bli intressant nu och se om det händer något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).