Avverkning (slutavverkning)

Skogsforums pod -politiskt vänster

8 inlägg 1348 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Skogsforums pod -politiskt vänster

Grizz  
#910422Hej!
Jag tyckte tidigare att podden var intressant, men numera känns den politiskt färgad.
Varenda avsnitt är en enda upprepning av samma agenda; avverka mindre, skydda mer (mindre frihet för skogsägaren).
Jag kommer tyvärr inte lyssna mer på detta.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Skogsforums pod -politiskt vänster

tallen100  
#910423Lyser inte det igenom lite på "hela forumet" eller??

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Grizz skrev:Hej!
Jag tyckte tidigare att podden var intressant, men numera känns den politiskt färgad.
Varenda avsnitt är en enda upprepning av samma agenda; avverka mindre, skydda mer (mindre frihet för skogsägaren).
Jag kommer tyvärr inte lyssna mer på detta.

Intressanta tankar. Jag ser inte riktigt detta som vänster–höger. Alls. För mig handlar det mer om skogsägarens förhandlingsläge, industrins råvarubehov, marknadens förtroende och risken att svensk skog fastnar i bulklogik. Vi vill inte att skogsägare ska få mindre frihet, tvärtom. Frihet borde också vara att kunna vänta, säga nej, förhandla hårdare, välja annan skötsel, sälja specialsortiment och annat. Få ut mer värde ur sin skog. Det händer också mycket nu inom i princip alla regelverk som kommer påverka skogsägare framöver, vare sig vi vill eller inte. Då är det viktigt att diskutera detta även om det inte alltid och initialt ses som positivt.

Därför pratar vi om virkespriser, FSC, EUDR, ISO-standarder, granbrist och låg förädlingsgrad. Inte för att skuldbelägga skogsägare, utan för att skogsägaren inte alltid ska behöva bära industrins problem som sin egen. Industrin vill ha stort, jämnt och billigt råvaruflöde. Skogsägaren borde vilja ha bästa möjliga värde och största möjliga handlingsfrihet. Där står vi ganska tryggt och det är vad som faktiskt driver oss.

Användarvisningsbild

Grizz  
#910443Hej!

Dock är äganderätt och självbestämmande tydligt politiska frågor där höger- och vänstersidan har olika syn och jag anser att ni mer och mer tar ställning för vänstersidan.
Allt handlar inte uteslutande om ekonomi för en skogsägare, utan självbestämmandet är minst lika viktigt (iallafall för mig).

TS
Användarvisningsbild

Skog10  
#910452Skogforum är mig veterligen de enda i media (åtminstone som märks av) som aktivt driver en opinion för höjda virkespriser och andra aktiviteter som kan förbättra situationen ekonomiskt för en skogsägare. Ämnena varierar allt i från kolkrediter, kartellbildningar, korrekt volym vid gallring, höjda förädlingsgrad, till att försöka begränsa utbudet och väldigt mycket mer, allt för att informera och hjälpa till att få upp virkespriserna. Om det sistnämnda är vänster så är väl OPEC också vänster. Skogsforum gör ett utomordentligt bra jobb och jag hoppas att man fortsätter på den inslagna vägen. I norra Sverige har vi kanske Europas bästa kvalitet på virket, samtidigt som priserna är de sämsta. Det finns med andra ord mycket arbete kvar att göra. Virkespriserna är grunden för allt och man kan inte prata för lite om situationen som råder. Det är inte enskilda, mindre skogsägare som skall finansiera ineffektivt drivna organisationer på en fri marknad. De reportage och filmer som dyker upp då och då med personer som tänker annorlunda och där skötseln avviker från normen är också mycket intressanta även om man själv inte tillämpar samma tankesätt.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
Grizz skrev:Hej!

Dock är äganderätt och självbestämmande tydligt politiska frågor där höger- och vänstersidan har olika syn och jag anser att ni mer och mer tar ställning för vänstersidan.
Allt handlar inte uteslutande om ekonomi för en skogsägare, utan självbestämmandet är minst lika viktigt (iallafall för mig).

Det är inte min uppfattning att Podden förespråkar någon form av mindre äganderätt. Dock är det en samtid vi lever i som ständigt pushar gränserna för äganderätten med miljö eller klimat som bakgrund. Att beskriva detta är inte detsamma som att hålla med, så uppfattar jag åtminstonde podden. En beskrivning av samtiden och hur det påverkar enskilda skogsägare.

Bosse1  
#910490Tja ,ingen vill väl vara en slav i reservat 🤠 Hysteriskt har det blivit.Falskt på något sätt.
Gynnar inte naturen att dela upp i skydd av områden och industriskogsbruk på andra !
Kommer att slå tillbaka brutalt med bränder av skelettskogar och tidiga avverkningar för att inte hamna i "risk" för statlig landgrab aka markrofferi.

Användarvisningsbild

Badger  
#910927Det här med att skrika att något är höger eller vänster när man inte håller med är bara fånigt. Vad är höger och vänster nu ens i detta landet där S skapade den mest marknadsstyrda skolan i världen och moderaterna öppnade hjärtan mot hela världen på -90talet. Är ditt vänster att man inte får ifrågasätta svensk skogsindustri?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).