Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

1294 inlägg 501910 visningar 109 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Hema  
#910149Sverige verkar ha planer på att fördubbla behovet till 2040? Och vad jag har fått nys om är det mest fler serverhallar och om de får igång stegra.. Då kommer elpriset inte vara till förmån för massan..

Användarvisningsbild

rokon  
Hema skrev:Sverige verkar ha planer på att fördubbla behovet till 2040? Och vad jag har fått nys om är det mest fler serverhallar och om de får igång stegra.. Då kommer elpriset inte vara till förmån för massan..

Jag har fått den uppfattningen att flera av massavedsbruken är självförsörjande på el samt även kan sälja en del el. Finns ju gott om energi i massaveden som inte följer med i huvudprodukten som kan användas till att producera el med hjälp av ånggeneratorer.

Hema  
rokon skrev:
Hema skrev:Sverige verkar ha planer på att fördubbla behovet till 2040? Och vad jag har fått nys om är det mest fler serverhallar och om de får igång stegra.. Då kommer elpriset inte vara till förmån för massan..

Jag har fått den uppfattningen att flera av massavedsbruken är självförsörjande på el samt även kan sälja en del el. Finns ju gott om energi i massaveden som inte följer med i huvudprodukten som kan användas till att producera el med hjälp av ånggeneratorer.

Gott det!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#910385Nu finns avsnitt 322 ute. Fullmatat som vanligt. Återigen från lövskogshägnet. Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://open.spotify.com/episode/3K1XsU ... aoOemUW6xg

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).