ons 22 apr 2026, 18:09#909600Jag har en fundering angående jobba med röjning, hur många timmar orkar man per dag? Tror ni kroppen klarar av att röja 12 timmars pass 3 dagar i rad i veckan? Sen 6-7 timmar den fjärde dagen?
Eller blir det för tungt mot kroppen?
Är ny till branchen och tänker om någon har mer erfarenhet inom just arbetstider och vad man orkar
Skogsröjning
Hur många timmar orkar man per dag?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 22 apr 2026, 18:17#909601Det är nog snudd på omöjligt att vara lika effektiv i 12 timmar. Som 25 åring så skulle jag rent fysiskt kunnat göra det. Nu 30 år lite drygt senare skulle jag inte ens funderat på det. Men det mesta beror nog på din fysik om du ”klarar” det. Men bra mycket bättre att ha en jämn arbetsfördelning när det kommer till såpass fysiska jobb.
ons 22 apr 2026, 18:30#909602Det kan nog gå, ett tag. Men det kommer inte att fungera i längden.
Även en normal 40 timmars vecka är svårt att upprätthålla kontinuerligt en längre tid. Beroende på väder, terräng och typ av röjning så är man ganska slut efter åtta timmar, i synnerhet mot slutet av veckan.
Även en normal 40 timmars vecka är svårt att upprätthålla kontinuerligt en längre tid. Beroende på väder, terräng och typ av röjning så är man ganska slut efter åtta timmar, i synnerhet mot slutet av veckan.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
ons 22 apr 2026, 18:52#909605Vi vet ju ingenting om din fysik och vad du normalt klarar av. Det är som att fråga om man kan springa ett maraton. Dom flesta här klarar det inte utan att förbereda sig. Andra som är tränade klarar det alldeles utmärkt. Så det är en märklig fråga. Du vet nog bäst själv vad du klarar. Ge dig ut och röj 3 st 12 timmarspass så vet du hur det känns och ser hur roligt det är. Ingen här vet ju din fysiska förmåga och arbetslust.
ons 22 apr 2026, 18:54#909606På rätt marker där det röjs i rätt tid kan det fungera, så länge det inte är alltför varmt. Jag skulle inte rekommendera det och det är definitivt inget man ska räkna med.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
ons 22 apr 2026, 19:31#909611Jag skulle säga 6 timmar på en typisk dag och 10 timmar endast på en mycket god/hård dag. Absolut inte 10-12 effektiva timmar varje dag. Jag är 46 och jag röjer inte så ofta. (När jag klättrar i träd blir det typiskt max 2 x 3 timmar eller 3 x 2 timmar i trädet per dag. För mig är röjning lika fysisk krävande.)
Men ja, sen måste du ju i alla fall se hur det är och hur det går… ingen mening att planera sånt utifrån funderingar.
Men ja, sen måste du ju i alla fall se hur det är och hur det går… ingen mening att planera sånt utifrån funderingar.
ons 22 apr 2026, 20:57#909617I ungdomen så röjde vi ibland 12 timmar per dygn. Men då körde vi 6timmar, vilade 6 timmar körde 6 timmar osv. Vissa enstaka gånger körde vi väldigt långa pass med linjeröjning, när det var långt mellan vägarna. Men då tog man oftast helg efter ett sådant mardrömspass.
Sprang några maraton på drygt 3h på den tiden, så formen var bra. På 80-90 talet så var det inte ovanligt att renskötare hade röjning som sidojobb på sommarhalvåret. Väldigt sega och uthålliga var det.
Nu som gubbe så blir det sällan mer än 4 timmar röjning på raken.
Men jag tycker inte att du ska ha som mål att nödvändigtvis vis göra så många timmar som möjligt på raken. Bättre att försöka jobba så effektivt som möjligt.
Sprang några maraton på drygt 3h på den tiden, så formen var bra. På 80-90 talet så var det inte ovanligt att renskötare hade röjning som sidojobb på sommarhalvåret. Väldigt sega och uthålliga var det.
Nu som gubbe så blir det sällan mer än 4 timmar röjning på raken.
Men jag tycker inte att du ska ha som mål att nödvändigtvis vis göra så många timmar som möjligt på raken. Bättre att försöka jobba så effektivt som möjligt.
ons 22 apr 2026, 21:50#909626Som självverksam har jag vid ensamarbete alltid kört på intensivt under sex timmar vilket i praktiken är betydligt mer effektivt än att gå och mölja på i åtta timmar eller mer. 💪🙂
tor 23 apr 2026, 14:46#909656Att röja är stentufft jobb. Numera som pensionär så blir det ca 5 timmar per dag o då inte flera dagar i följd. Man ska ju njuta av att jobba i skogen. Tidigare när man jobbade o röjde på semester och helger, så var det mycket Alvedon o ca 8 tim per dag o 5 dagar i veckan. Tänk på att ha med ordentligt med vatten, ca 2-3 liter per dag o ordentlig matsäck till flera raster. Lycka till I skogen!
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 23 apr 2026, 17:32#909664När jag var yngre och betydligt raskare tömde jag en tank i snitt på 75 min - ja t.o.m. räknade jag med att en tank + tankning och eventuell filning gick i runda slängar på just 75 min.
I dag kanske 20 år senare eller äldre behöver jag 2, 5 tim eller 150 min på mig för att tömma en tank, ja och då ingår självfallet "några" återhämtningspauser 😀 😀
Som det idag är känns det t.o.m. arbetsamt att gå och röja, absolut kändes det inte alls så när man var ung och i "form".
Finns det något aktivt proffs som är välvillig att berätta om hur länge en tank varar för just dem ?
I dag kanske 20 år senare eller äldre behöver jag 2, 5 tim eller 150 min på mig för att tömma en tank, ja och då ingår självfallet "några" återhämtningspauser 😀 😀
Som det idag är känns det t.o.m. arbetsamt att gå och röja, absolut kändes det inte alls så när man var ung och i "form".
Finns det något aktivt proffs som är välvillig att berätta om hur länge en tank varar för just dem ?
tor 23 apr 2026, 19:39#909669Är nog inte bara ålderdomen och trötthet som gör att tanken räcker längre. Sågarna är mycket bränslesnålare nu.
Re: Hur många timmar orkar man per dag?
fre 24 apr 2026, 06:45#909678Jag nöjer mig ca femtimmars dagar och röjer inte i kalla och blöta förhållanden.
Jo, inte lever man på så få arbetstimmar men det är det min kropp klarar av.
Mitt råd är att sluta förran du blir trött. 😀 Undvik alltid överbelastning, hosa inte, kör på jämn tempo, så får du mer röjat.
En timme trött kostar tre timmars prestanda under kommande dar. Samt övriga slitage i kroppen ökar exponentalt.
Röjning är bra och trevig jobb 👍 men som ung och ny i branchen kanske bra att få veta några negativiska saker ur lite breddare synvikel också.
Det är ljusförhållanden och vädret som styr när timmarna ska göras, inte veckodagar. Att planera fritiden är därför ganska svårt, eller så blir inte röjat så mycket som planerat och då tjänar man inte så mycket.
Under varm årstid det är kl 4 man ska vakna. Ännu bättre om man rycker i snöret redan då.
Man orkar dock det, men orkar man träffa vänner och släcktet, leva vanliga familjlivet då..
Undrar inte de mesta är sån hära gamla gubbar i ungskogarna.
Jo, inte lever man på så få arbetstimmar men det är det min kropp klarar av.
Mitt råd är att sluta förran du blir trött. 😀 Undvik alltid överbelastning, hosa inte, kör på jämn tempo, så får du mer röjat.
En timme trött kostar tre timmars prestanda under kommande dar. Samt övriga slitage i kroppen ökar exponentalt.
Röjning är bra och trevig jobb 👍 men som ung och ny i branchen kanske bra att få veta några negativiska saker ur lite breddare synvikel också.
Det är ljusförhållanden och vädret som styr när timmarna ska göras, inte veckodagar. Att planera fritiden är därför ganska svårt, eller så blir inte röjat så mycket som planerat och då tjänar man inte så mycket.
Under varm årstid det är kl 4 man ska vakna. Ännu bättre om man rycker i snöret redan då.
Man orkar dock det, men orkar man träffa vänner och släcktet, leva vanliga familjlivet då..
Undrar inte de mesta är sån hära gamla gubbar i ungskogarna.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
fre 24 apr 2026, 07:16#909681Skärpt klinga och rätt storlek på klingan för dagens röjning, lätt luftig klädsel, ombytesställ, planering/logistik påfyllnad bränsle, klingbyte, fika och ombyte. Planera stråken i både stora och små drag över hela dagen, för att undvika ledtid och energikrävande transportsträckor till fots. Röjning med regnkläder nästan omöjligt, blir för varmt/kvavt. Hellre flera ombytesställ. Värm upp i lugn o ro ett lite lättsammare stråk första 20 min innan du ger dig in i de bökigaste eftersatta delarna. Kompass i fickan regniga/disiga/dimmiga dagar, när du ger in i de djupare delarna, så du hittar ut i skymningen när huvudet är trött.
fre 24 apr 2026, 07:32#909683Jag är snart 50år och jobbar heltid med röjning. Hade säkert orkat 12h arbetsdag. Problemet är röjsågarna, pga vibrationerna så får man inte röja mer än 6h per dag och på en 8h arbetsdag räknar de med att sågen endast är igång 6h, tid går bort för filning, tankning och liknade. Vi använder husqvarnas sågar, stihls vibrerar ännu mer.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).