Bioenergi

Energi från skogens rester.

20 inlägg 3197 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Energi från skogens rester.

Alvarsson  
#904909Värmer Sverige med skogens rester. Storåker satsar. Ser ut att va en mycket spännande satsning med en välkänd entreprenör. Är det någon som vet mer om denna satsning
https://www.di.se/digital/varmer-sverig ... rs-satsar/
https://www.restra.se/

TS

Re: Energi från skogens rester.

norrskog  
#904911Snabbväxande träd har många med mig pratat om. Är nog den enda vägen att gå för att bli självförsörjande på bränsle . Dra upp stubbar å grot för att slippa markbereda lika mycket . Många gamla nerlagda torv mossar som kan gödslas med gödsel från biogas anläggningar. För att på så sätt skoga dessa torv mossar .

Alvarsson  
#904913Det du nu redovisar måste ha en väldigt stor potential till ny energi från skogen, Kanske det dessa entreprenörer också har kommit fram till? Stubbar och grote måste utgöra en mycket stor del av trädets massa.

TS

norrskog  
#904945Sen forskas det på att genmanipulerad träd. Dels för att tåla värme bättre . Typ kaktus. Tåla översvämningar typ klibbal . Och framförallt växa som parkslide .i ett och samma träd . Idag har man gener i olika palmer från ishavets plankton . Palmer som idag överlever 8 minus i nordligare delar av Europa.

norrskog  
#905174Fundera själv att prova sätta grå al i vår på en mosse. Ca 10 st

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#905176Ett av bolagen som numera ingår i den nya företagsgruppen är Naturskog AB. Det finns en tråd om dem sen tidigare här på Skogsforum:
Kommunala virkesaffärer

norrskog  
#905180Här finns lite mer fakta

https://bioenergitidningen.se/restra-la ... ogsenergi/

Alvarsson  
#905191Intressant dom bygger nånting med stor potential.

TS

norrskog  
#905829Sen måste man ju fråga sig om skogsägare är beredda att satsa på energi skog . Inte då i första hand salix . Utan som i mitt exempel snabbväxande träd typ klubb al eller liknande

norrskog  
#909508Nu när tillgången på fossila bränsle minskar med krig och annat börjar utvecklingen för biobränsle verkligen ta fart. Skogsägare. Jag säger bara. Ni sitter snart på en guldgruva utan dess like. Var enda kvist som inte blir ved ,plank kommer flisas. Frågan är hur det ska göras. Med självkörande små maskiner som jobbar dygnet runt med att fälla klena träd. Samla ihop och flisas direkt. på plats i container. När det är torrt nog

Användarvisningsbild

laguma  
#909515Omräknat i ”oljefatekvivalenter” så representerar Sveriges brukade skogar ca 5 miljarder fat, ur energisynpunkt.
Och det ökar för varje år.
Norges motsvarande är ca 8 miljarder fat, men minskande.

Användarvisningsbild

laguma  
#909516Omräknat i ”oljefatekvivalenter” så representerar Sveriges brukade skogar ca 5 miljarder fat, ur energisynpunkt.
Och det ökar för varje år.
Norges motsvarande är ca 8 miljarder fat, men minskande.

norrskog  
#909551Om siffran stämmer på 5 miljoner fat. Så borde vi kunna komma upp till det dubbla å mer där till. Då en poppel växer tre gånger så snabbt gentemot gran

Användarvisningsbild

Vedproducent  
norrskog skrev:Om siffran stämmer på 5 miljoner fat. Så borde vi kunna komma upp till det dubbla å mer där till. Då en poppel växer tre gånger så snabbt gentemot gran

Jag är rätt säker på att det blir en stor besvikelse för dig om du förväntar dig att poppeln ska växa tre gånger så fort. Det är rätt få marker i det stora hela som poppeln är lämplig. Den har stora krav för att växa bra och trivs inte alls bra på lite surare skogsjordar tex. Men nedlagt åkermark passar fint. Men å andra sidan så växer ju granen bra där också. Det ser jag ju själv då volymerna överstiger 600 kubik per hektar redan i 50 årsåldern. Men visst kan det vara ett kul inslag med poppel. Men den där tron att det skulle dubbla energilagret känns inte alls rimligt.

Användarvisningsbild

laguma  
#909649Inte desto mindre blir besvikelsen för miljörörelsen ifall vi i och med en omställning av trädslag måste byta ut hela vår Fauna.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).