Socialt (mer om oss)

Dagens bild

22262 inlägg 3719813 visningar 304 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909203Lite tidig vår är det ju. Dessutom relativt lite snö så det kommer att gå fort
när det börjar smälta.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Man får en viss känsla av ålder när man i oxelösunds stadsarkiv finner en bild på sig själv som närmast för tankarna till att vara tagen under 50 talet..😳😆

maltex  
#909206Fanns Volvo 140 redan då i Oxelösund?

Användarvisningsbild

anersimyra  
maltex skrev:Fanns Volvo 140 redan då i Oxelösund?

Båtarna på bild är byggda under tidigt 1900 tal och den andningsutrustning jag använder är tillverkad i mitten på femtiotalet, så nog för allt bilden tankarna till femtiotalet trots att bilden är tagen 1982 eller 83..😉

Användarvisningsbild

JensSkoog  
anersimyra skrev:

Båtarna på bild är byggda under tidigt 1900 tal och den andningsutrustning jag använder är tillverkad i mitten på femtiotalet, så nog för allt bilden tankarna till femtiotalet trots att bilden är tagen 1982 eller 83..😉

Tog mig i att undra lite 🤣
Så gammal är du nu inte,"anersimyra", att du jobbade i havet på femtiotalet!

alias  
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:

Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:

Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Den dokumentären är riktigt spännande och det finns även en bok skriven om pionjärerna med titeln ”dykaren som exploderade.” En annan spännande radiodokumentär handlar om bröderna Olschanskis på firman ”skrot & metall” vilka redan 1920 ansökte om bärgningsrätten av Vasas kanoner (P1 dokumentär skattsökarna 13 jan 2012 kl 14:00) de fick dock avslag men de fann faktiskt vasa, eller vasen som skeppet då kallades drygt trettio år innan Franzén.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
alias skrev:Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Har sett den, och den gjorde starkt intryck på mig. Imponerad av vad folk kan orka, men
på samma tid är det tragiskt . Känner några av dom och vet priset de fick betala.

alias  
JensSkoog skrev:
alias skrev:Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Har sett den, och den gjorde starkt intryck på mig. Imponerad av vad folk kan orka, men
på samma tid är det tragiskt . Känner några av dom och vet priset de fick betala.

Själv har jag bara ett minne av det som radiodokumentär, men då ämnet är klart intressant så har det säkert gjorts film/TV-dokumentär av det också.

Vill minnas att det både skedde en hel del olyckor "där & då" samt att de långsiktiga hälsokonsekvenserna blev rätt allvarliga för en del av dykarna. Fanns väl inte så mycket arbetsmiljöregler på detta område vid den tiden då hela branschen var ny då.

Pluggade i mitten av 00-talet tillsammans med en snubbe som jobbat som dykare inom oljeindustrin i Norge strax före studietiden och han sa att pengarna var riktigt bra men att det fortfarande var riktigt tuffa förhållanden (tackade en dykfirma nej när bolagen ringde och behövde hjälp så kunde de bli svartlistad, i princip för evigt). Kan inte verifiera sanningshalten i redogörelsen, men förstod att han tyckte att riskerna ändå var för stora i förhållande till pengarna (kan även gissa att hans sambo inte var överlycklig över tanken på att ha honom dykandes i Nordsjön och samtidigt skaffa familj).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:
JensSkoog skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Själv har jag bara ett minne av det som radiodokumentär, men då ämnet är klart intressant så har det säkert gjorts film/TV-dokumentär av det också.

Vill minnas att det både skedde en hel del olyckor "där & då" samt att de långsiktiga hälsokonsekvenserna blev rätt allvarliga för en del av dykarna. Fanns väl inte så mycket arbetsmiljöregler på detta område vid den tiden då hela branschen var ny då.

Pluggade i mitten av 00-talet tillsammans med en snubbe som jobbat som dykare inom oljeindustrin i Norge strax före studietiden och han sa att pengarna var riktigt bra men att det fortfarande var riktigt tuffa förhållanden (tackade en dykfirma nej när bolagen ringde och behövde hjälp så kunde de bli svartlistad, i princip för evigt). Kan inte verifiera sanningshalten i redogörelsen, men förstod att han tyckte att riskerna ändå var för stora i förhållande till pengarna (kan även gissa att hans sambo inte var överlycklig över tanken på att ha honom dykandes i Nordsjön och samtidigt skaffa familj).

MVH
Alias

I dykerihistorisk förening har vi en medlem som verkade som dykläkare vid tiden. Enligt honom så var starten på dykerieverksamheten i Norge till stora delar ett enda stort experiment. Man visste helt enkelt inte innan vilka konsekvenser som kunde drabba dykarna..😳

Användarvisningsbild

JohannesG  
#909286Häromdagens bild. Lång last, 7m för att vara exakt. 😀

Användarvisningsbild

crosberg  
#909288Stort träd, lång dag ☀️

Användarvisningsbild

anersimyra  
crosberg skrev:Stort träd, lång dag ☀️

Vad är det för trädslag..🤔 jag gissar på asp eller poppel..🥸

Användarvisningsbild

crosberg  
#909361Bok är det :-)
Rötskadat från marken och 1 meter upp (på den säkrare sidan av stammen dock, som tur var).

Och i fall du undrar varför jag är uppe i trädet: det är en tomtgräns med ett gärde emot granfastigheten en meter bredvid trädet. Det lutade kraftigt över gärdet och på andra sidan (till vänster) finns ett hus.
Mvh Christian

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Talltimmret färdigskotat, så nu är det bara dom andra sortimenten kvar.
-Satans Johannes!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).