när det börjar smälta.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
maltex skrev:Fanns Volvo 140 redan då i Oxelösund?
anersimyra skrev:maltex skrev:Fanns Volvo 140 redan då i Oxelösund?
Båtarna på bild är byggda under tidigt 1900 tal och den andningsutrustning jag använder är tillverkad i mitten på femtiotalet, så nog för allt bilden tankarna till femtiotalet trots att bilden är tagen 1982 eller 83..😉
JensSkoog skrev:anersimyra skrev:maltex skrev:Fanns Volvo 140 redan då i Oxelösund?
Båtarna på bild är byggda under tidigt 1900 tal och den andningsutrustning jag använder är tillverkad i mitten på femtiotalet, så nog för allt bilden tankarna till femtiotalet trots att bilden är tagen 1982 eller 83..😉
Tog mig i att undra lite 🤣
Så gammal är du nu inte,"anersimyra", att du jobbade i havet på femtiotalet!
alias skrev:JensSkoog skrev:anersimyra skrev:maltex skrev:Fanns Volvo 140 redan då i Oxelösund?
Tog mig i att undra lite 🤣
Så gammal är du nu inte,"anersimyra", att du jobbade i havet på femtiotalet!
Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
alias skrev:Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
JensSkoog skrev:alias skrev:Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Har sett den, och den gjorde starkt intryck på mig. Imponerad av vad folk kan orka, men
på samma tid är det tragiskt . Känner några av dom och vet priset de fick betala.
alias skrev:JensSkoog skrev:alias skrev:Kombinationen historia, norrmän och dykning fick mig att tänka på Sveriges Radio och P1 Dokumentär på temat "Pionjärerna i Nordsjön" om djuphavsdykning åt oljeindustrin på 70-talet. Finns på SR:s hemsida - helt klart värt 50 minuter!
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Har sett den, och den gjorde starkt intryck på mig. Imponerad av vad folk kan orka, men
på samma tid är det tragiskt . Känner några av dom och vet priset de fick betala.
Själv har jag bara ett minne av det som radiodokumentär, men då ämnet är klart intressant så har det säkert gjorts film/TV-dokumentär av det också.
Vill minnas att det både skedde en hel del olyckor "där & då" samt att de långsiktiga hälsokonsekvenserna blev rätt allvarliga för en del av dykarna. Fanns väl inte så mycket arbetsmiljöregler på detta område vid den tiden då hela branschen var ny då.
Pluggade i mitten av 00-talet tillsammans med en snubbe som jobbat som dykare inom oljeindustrin i Norge strax före studietiden och han sa att pengarna var riktigt bra men att det fortfarande var riktigt tuffa förhållanden (tackade en dykfirma nej när bolagen ringde och behövde hjälp så kunde de bli svartlistad, i princip för evigt). Kan inte verifiera sanningshalten i redogörelsen, men förstod att han tyckte att riskerna ändå var för stora i förhållande till pengarna (kan även gissa att hans sambo inte var överlycklig över tanken på att ha honom dykandes i Nordsjön och samtidigt skaffa familj).
MVH
Alias
crosberg skrev:Stort träd, lång dag ☀️