ons 03 sep 2025, 15:16#892704@Halvproffs
Det var rejäla stockar. Tanken har slagit mig att jag inte får ut all kraft ur kran.
Men den lyfter fyrhjulingen (280 kg) på 2 meter.
Vad är det för Avesta du har?
ATV och UTV i skogen
Värt att köpa Kranman T1750, för 18 hektar?

tor 04 sep 2025, 13:48#892779Hej @Riga! Den är runt 20år gammal och helt utan svetsning (ta i trä😊). 3,4 m. Har många blöta marker och torvbrytning så det är lättare att bärga fryhjulingen än traktorn. På bilden kör jag över sjöisen.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
mån 08 sep 2025, 19:23#893211Jag förstår att det finns ett stopp med 18 hektar
Och lånade pengar, men gå upp till det största i kramande eller Avesta! Du får behaglig arbetsmiljö
På lite mer än tomgång, plus ett utskutt som behövs. 😀
Och lånade pengar, men gå upp till det största i kramande eller Avesta! Du får behaglig arbetsmiljö
På lite mer än tomgång, plus ett utskutt som behövs. 😀
tor 11 sep 2025, 22:02#893471Tack för allas input! Jag slog till på en lätt begagnad T1750 med utrustningen jag ville ha. Nu väntar jag in lite kallare väder, hoppas kunna börja hugga om en månad.
TS
lör 11 apr 2026, 23:09#909075Efter första säsongen är jag väldigt nöjd. Riktigt grym att ha nu när stormen drog förbi. Hade gärna sett lite starkare drivning, man får hjälpa till ibland om det är en stubbe eller nåt i vägen. Nu är jag inne på att byta fyrhjulingen mot en ny, men vad ska jag ha, vilket märke/modell? Och vilken storlek?
TS
mån 13 apr 2026, 22:06#909162
Om jag skulle göra om mitt inköp av fyrhjuling så skulle jag leta upp den som har högst markfrigång eller rättare sagt kan få det genom ombyggnad (förhöjning) och byte av däck. Jag tycker att markfrigången är den största begränsningen på en fyrhjuling och då har jag större hjul än standard. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan märkena i hur kraftfull servostyrningen är, men det är också något jag skulle undersöka närmare.
Dave skrev:Efter första säsongen är jag väldigt nöjd. Riktigt grym att ha nu när stormen drog förbi. Hade gärna sett lite starkare drivning, man får hjälpa till ibland om det är en stubbe eller nåt i vägen. Nu är jag inne på att byta fyrhjulingen mot en ny, men vad ska jag ha, vilket märke/modell? Och vilken storlek?
Om jag skulle göra om mitt inköp av fyrhjuling så skulle jag leta upp den som har högst markfrigång eller rättare sagt kan få det genom ombyggnad (förhöjning) och byte av däck. Jag tycker att markfrigången är den största begränsningen på en fyrhjuling och då har jag större hjul än standard. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan märkena i hur kraftfull servostyrningen är, men det är också något jag skulle undersöka närmare.
Re: Värt att köpa Kranman T1750, för 18 hektar?
tor 16 apr 2026, 00:06#909292Det beror väldigt mycket på vilka marker du har. Men iom att det verkar funka med det du har idag, så ser det ju positivt ut.
Dock instämmer jag med övriga om att köra riktiga timmerlängder inte är topp för en atvvagn. Inte de mindre Bison heller, kanske Alstor med längre vagnsdel.
Men jag ser det såhär, käp en bra vagn, som håller bra andrahandsvärde. Så använder du den vagnen för det den är gjord för, större stockar lunnar du ut med traktorn, så att skotargrannen kan komma och hämta eller om du skaffar en bra vagn till traktorn.
Ju bättr grejer man har desto roligare är det i skogen och då ökar chanserna för att man får sakerna gjorda.
Angående renaa diken, så säger jag, det går med det kan bli drygt med fyrhjuling. Klart lägger du något tungt i vagen, så du slipper köra ned och upp med stödben hela tiden, mellan varje mini-förflyttning.
Dock instämmer jag med övriga om att köra riktiga timmerlängder inte är topp för en atvvagn. Inte de mindre Bison heller, kanske Alstor med längre vagnsdel.
Men jag ser det såhär, käp en bra vagn, som håller bra andrahandsvärde. Så använder du den vagnen för det den är gjord för, större stockar lunnar du ut med traktorn, så att skotargrannen kan komma och hämta eller om du skaffar en bra vagn till traktorn.
Ju bättr grejer man har desto roligare är det i skogen och då ökar chanserna för att man får sakerna gjorda.
Angående renaa diken, så säger jag, det går med det kan bli drygt med fyrhjuling. Klart lägger du något tungt i vagen, så du slipper köra ned och upp med stödben hela tiden, mellan varje mini-förflyttning.
//Henke månskensskogsbonde
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).